جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه تهران در دومین هفته از سال جدید به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه‌ این هفته تهران در ابتدا به وفات حضرت معصومه(س) و روز جمهوری اسلامی اشاره و هم‌چنین خاطرنشان کرد: حجم عظیم مسافرت‌ها در تعطیلات، نشان‌دهنده نشاط زندگی در بین مردم است. در کنار سفرهای معنوی مردم به مشهد مقدس، سفرهای راهیان نور هم از ابتکارات بعد از جنگ بود که برکات فراوانی دارد.

وی همچنین با اشاره به نزول باران در ایام نوروز در برخی شهرهای ایران، گفت: شاکر خدا هستیم به خاطر باران رحمتی که به سرما فرو ریخت و از خدا می‌خواهیم همچنان این برکت را به ما عطا کند. گرچه در برخی مناطق سیل آمد که امیدواریم با کمک‌های هموطنان خسارات آن به زودی جبران شود.

وی نامگذاری سال‌ها را از ابتکارات مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: این نامگذاری‌ها جهت‌گیری مسئولان را در طول سال مشخص می‌کند و ما این نامگذاری را به فال نیک می‌گیریم و نعمت رهبری را شکر می‌گوییم که با تدبیر سکاندار این کشتی در دنیایی است که در پی آسیب زدن به کشور ما هستند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: پیام نوروزی رهبری همچنان مساله روز ماست در روایات ما آمده که اصلاح الگوی مصرف مورد عنایت خداست و اگر فرد و جامعه‌ای الگوی مصرفش را اصلاح نکند، دعایش هم مستجاب نمی‌شود. البته اصلاح الگوی مصرف به معنای مصرف نکردن نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن است.

وی یادآور شد: اسراف به روایت کتاب، سنت، عقل و اجماع از محرمات قطعیه دین ماست و اسراف‌کنندگان در دین ما برادر شیطان نامیده شده‌اند. پس کسی که پایبند به دین است نمی‌تواند اسرافکار باشد. به ویژه این‌که سیره‌ معصومین در این‌باره هم بسیار شفاف است.

وی ادامه داد: مخاطب اصلاح الگوی مصرف هم مسئولان نظام و هم مردم هستند. مسئولان از جمله نمایندگان مجلس باید ببینند موانع قانونی اصلاح الگوی مصرف چیست. این برای یک مدیرکل بد است که تا سر کار می‌آید اول به فکر مبل‌مان محل کار و خودروی خود باشد. ان‌شاءالله مسوولان ما با کمترین هزینه بیشترین خدمت‌ها را داشته باشند. صدا و سیما در این زمینه بسیار موثر است و می‌تواند این فرهنگ را نهادینه کند.

این عضو مجلس خبرگان افزود: دشمنان ما دلخوش به فشارهای اقتصادی و آسیب رساندن از این طریق هستند. پس اگر این رهنمود عملی شود نه کاهش قیمت نفت، نه بحران جهانی و نه تحریم‌ها نمی‌تواند بر ما اثر داشته باشد. خوشبختانه اصلاح الگوی مصرف هنجار مورد قبول همه جریانات است و امیدواریم در پایان امسال شاهد برکات اصلاح الگوی مصرف باشیم.

وی با اشاره به در پیش داشتن انتخابات دهم ریاست جمهوری، گفت: ما باید جایگاه این انتخابات‌ها را بدانیم. ملتی که صدها سال صاحبخانه بودند و هیچ کاره به برکت انقلاب همه کاره و تعیین‌کننده سرنوشت‌شان شده‌اند. شکر این نعمت برای هر کس به گونه‌ای است. مسوولان باید مراقب باشند از اول تا آخر همه مراحل آن قانونی باشد. کاندیداها و هواداران‌شان سعی کنند رقابت منصفانه داشته باشند. خوبی‌ها را ببینند و انصاف را در نظر بگیرند. کاندیداها سعی کنند از خود هزینه کنند، از امام و مقام معظم رهبری هزینه نکنند. ان‌شاءالله مردم عزیز ما حضوری باشکوه پای صندوق‌های رای و انتخاب اصلحی داشته باشند.

وی افزود: آمریکا در طول 51 سالی که بر ملت ما از کودتای 32 تا الان گذشته، لحظه‌ای دست از توطئه برنداشته، حکومت شاه را بر این کشور مسلط کرد و دستش در همه توطئه‌ها بوده است. در مقابل این رفتار هم مرگ بر آمریکا لحظه‌ای از دهان مردم ما نیفتاد. چند ماهی است که دولت جدید آمریکا سر کار آمده، هنوز در پرونده او چیزی ندیدیم و منتظر رفتار هستیم. آن‌چه طی این چند ماه گذشته جز الفاظ، مانورهای دیپلماتیک و ژست آشتی‌جویانه نبوده است.

خاتمی تصریح کرد: تفاوت مختصری که اوباما با بوش دارد این است که بوش درشت‌گویی می‌کرد اما اوباما کمتر از این رفتار استفاده می‌کند وگرنه نه تنها شاهد تغییر تغییر نیستیم بلکه در همین پیام تبریک سال، او ملت ایران را متهم به ساختن بمب اتم و حمایت از تروریسیم می‌کند. معنایش این است که این حرف‌ها شعار است.

وی تاکید کرد: حرف ما به همراه رهبر بزرگوارمان این است که اگر واقعا تغییر واقعی را دیدیم آموزه دینی‌مان به ما می‌گوید تمایل نشان دهیم اما اگر ببینیم تنها ژست فریبکارانه است، این ملت همان ملت 30 سال قبل است و فریاد مرگ بر آمریکایش به فضل خدا پر طنین‌تر از گذشته ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری نشست هفته‌ گذشته اتحادیه عرب در قطر نیز، گفت: سران و پادشاهان عرب در این نشست جمع شدند و خروجی آن فقط تکرار یک ادعای کهنه، تکراری و غلط مالکیت امارات بر جزایر سه گانه‌ ایرانی است که واقعا برای آن‌ها جای شرم دارد؛ چراکه مساله اصلی اسلام فلسطین و بازسازی غزه است که شما نمی‌گذارید بازسازی شود.

این عضو مجلس خبرگان در پایان، تاکید کرد: جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و تا ابد ایرانی خواهد ماند. در این اجلاس یکی از سران گفته الخلیج العربی! من به اینها می‌گویم صدها سال است این خلیجی که در منطقه است خلیج فارس است و تا ابد این خلیج، الخلیج الفارسی خواهد ماند.

وی در خطبه اول نیز گفت: بسیاری از مضامین اخلاقی زیرمجموعه‌ اصل «انس با خداست». ذکر الله یا یاد خدا هم یکی از جلوه‌های انس با خدا به شمار می‌رود و در حقیقت آن کس که به یاد خداست انیس و مونس خداست.

وی با تبریک سالروز ولادت امام حسن عسگری(ع)، افزود: ذکر الله به معنی ذکر زبانی و یاد قلبی خداوند است. اینکه در قلب و جان انسان خدا نشسته باشد و خوشا به حال کسی که زبانش را مرتب با یاد خدا می‌گرداند. خوب است که انسان اوقات فراغتش را با این افکار نورانی بگذارند، اما مهم‌تر از این افکار این است که انسان پیوسته یاد خدا را در دل داشته باشد.

خاتمی افزود: تفسیر یاد قلبی خدا که در اصول کافی آمده این است که باید تلاش داشته باشیم یاد قلبی این باور از ذهن‌مان نرود. فراموش نکنیم جهان در قبضه‌ اوست، یاد این باشیم که همه در محضر او هستیم و او باطن ما را هم می‌خواند، از یاد نبریم که رزق، قوت و قدرت از خداست، یاد این باشیم که عزت و ذلت به تمامی دست خداست، یاد این باور را به ذهن داشته باشیم که اگر برای خدا حریم نگه داشتیم، دلهره نداریم و به یاد داشته باشیم باور آن خدایی را که محبوبیت به دست اوست. یاد این باور است که انسان را مقابل گناه بیمه می‌کند و انسان را در دنیای مشکلات سرزنده نگه می‌دارد

کد خبر 78005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز