جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه یازدهم اردیبهشت ماه تهران به امامت سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران خطاب به گروه‌های مختلف سیاسی تاکید کرد: نگذاریم این جشن سیاسی با بداخلاقی‌های انتخاباتی به خزان تبدیل شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: بعضی‌ها می‌خواهند چنان القا کنند که سلامت انتخابات زیرسوال است و بعد از 30 سال با انتخابات‌های باشکوهی که برگزار شده است، سخنان دشمنان را تکرار می‌کنند که این واقعا بی‌انصافی است.

سید احمد خاتمی حضور گسترده مردم در انتخابات را مهمترین مساله خواند و گفت: حضور گسترده مردم سرمایه اصلی نظام و انقلاب است و همه باید در این راستا عمل کنیم چرا که چیزی که دشمن را به خشم می‌آورد حضور گسترده مردم است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم تا انتخابات باشکوهی داشته باشیم و همه مردم با نشاط تمام در آن شرکت کنند.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت: با هر نیت و سخنی به دنبال رای جمع کردن نباشید و بدانید که می‌خواهید در این نظام مسئولیت بپذیرید.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی افزود: برخی نامزدان و هواداران آنها چندی است که سلامت انتخابات را زیر سوال برده اند و فضا را این طور طراحی کرده‌اند که اگر پیروز شوند بگویند انتخابات سالم است اما اگر شکست خوردند این گونه القا کنند که ما از قبل درباره سلامت انتخابات ابراز نگرانی کرده بودیم.

امام جمعه موقت تهران این گونه رفتارها را در شان انسان‌های رشد یافته ندانست و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری فقط یک نفر پیروز می‌شود و این که پیشاپیش با انتخابات اینگونه برخورد شود مصداق بداخلاقی انتخاباتی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گذشت 100 روز از آغاز ریاست جمهوری اوباما افزود: باید دید که به چه میزان شعار تغییر اوباما تحقق یافته است.

خاتمی گفت: در این مدت در عرصه داخلی دولت اوباما هیچ موفقیتی برای مهار بحران اقتصادی کشورش نداشته است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در سیاست خارجی آمریکا نیز هیچ تغییری مشاهده نمی‌شود ، افزود: در موضوع فلسطین همان سیاست‌های کهنه رئیس جمهورهای پیشین آمریکا تکرار می‌شود و حمایت آمریکا از اسرائیل تروریست، لکه ننگی در سیاست خارجی آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت جدید آمریکا درباره عراق نیز تغییری نکرده است، افزود: آنها عراق را برای ایجاد امنیت اشغال کردند اما کیست که این واقعیت را نداند که چراغ سبز ترورها در عراق را آمریکا می‌دهد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: براساس قوانین بین‌المللی امنیت کشوری که اشغال می‌شود ، به عهده اشغالگران است اما خبرهای دقیق به ما می‌گوید که آمریکایی‌ها در پی سرکار آوردن مجدد بعثی‌ها هستند و به همین منظور با القاعده، وهابی‌های خبیث و سلفی‌ها دست به کار شده اند و به اعمال تروریستی دست می‌زنند.

وی گفت: قصد آمریکا این است که در عراق بماند و براساس قرارداد باید تا سال 2011 عراق را ترک کنند اما این حرکات تروریستی مقدمه‌ای است که ماندن خود را به دولتمردان عراقی تحمیل کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مواضع آمریکا درقبال ایران نیز هیچ تغییری نکرده است، گفت: در این موضوع اوباما دقیقا پا، جای پای بوش می‌گذارد و همه گزینه‌های بوش برضد ایران را روی میز گذاشته است اما نمی‌داند که ملت بزرگ ایران این گزینه‌ها را به زیر میز رانده اند و از آنجا به زباله دان تاریخ فرستادند.

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: با این گونه سیاست‌ها چگونه دم از مذاکره می زنید .

خاتمی اضافه کرد: شما در پی مذاکره با ایران نیستید و در پی خواب و خیال دوره شاه هستید که دوباره غارتگری کنید اما بدانید که این آرزو را تا ابد به گور خواهید برد.

وی با اشاره به سخنی از امام راحل که فرمود" اگر آمریکا آدم شود با او مذاکره خواهیم کرد "، افزود: هنوز شما آدم نشدید و این ملت همان ملت 30 سال قبل است و با شکوه مرگ بر شما می‌گوید.

سید احمد خاتمی در ادامه با اشاره به اظهارات نامناسب سران برخی کشورهای عربی برضد ایران افزود: برخی از این‌ها کعبه آمالشان آمریکاست و وجود خود را از آمریکا می‌دانند و در مقابل دولت جعلی اسرائیل چنان ذلیل و توسری خور هستند که به جای مقابله و قطع رابطه با اسرائیل هنوز به کرنش‌های خود ادامه می‌دهند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به برخی سخنان برضد حزب الله و ایران اشاره کرد و گفت: آنها در مقابل حزب الله شمشیر و سپر نشان می دهند و متوجه نیستند که با چه کسی صحبت می کنند.

سید احمد خاتمی افزود: حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه چهارمین ارتش دنیا را منهدم کرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: با ایران نیز نباید این گونه صحبت کنید چرا که اربابتان آمریکا، اقتدار ایران را باور کرده و ایران را به عنوان قدرت بزرگ منطقه پذیرفته است.

وی خطاب به برخی سران کشورهای اسلامی گفت: از این همه بی‌معرفتی و حرف‌های خنده آور شما احساس شرم می‌شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: شما کشورهای اسلامی کی می‌خواهید بفهمید که آمریکا دشمنتان و اسرائیل تجاوزگر است و اگر قدرت پیدا کند کشور شما را نیز اشغال می‌کند.

سید احمد خاتمی باردیگر خطاب به کشورهای اسلامی گفت: بدانید که ایران مقتدر دلسوز اسلام و کشورهای اسلامی است.

احمد خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روز جهانی کارگر و روز معلم تصریح کرد: کارگران به معنای عام ، تلاشگران عرصه اقتصاد، عمران و آبادانی کشور هستند و باید رزمندگان جبهه اقتصاد اسلامی جامعه را معرفی کنیم.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه پیامبر دست کارگر را بوسید گفت: نظام اسلامی هم در این راه خودش را از آغاز تاکنون مسئول می‌بیند و تلاش می کند معیشت آنها را به خوبی تامین کند.

وی گفت: از این قشر هم انتظار می‌رود با کمترین هزینه‌ها بیشترین بهره‌وری را داشته باشند و راه‌های ویژه‌ای برای پیشرفت کشور ارائه کنند که این، اصل اصلاح الگوی مصرف است.

امام جمعه موقت تهران معلمان را نیز در رتبه بسیار بالای جامعه خواند و تصریح کرد: استقلال فرهنگی، زیربنای همه استقلال‌های کشور است و رزمندگان جبهه استقلال فرهنگی معلمان عزیز هستند که فتح این جبهه به دست آنان فتح الفتوح به شمار می‌رود.

سید احمد خاتمی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تحول در نظام آموزش و پرورش کشور گفت: شنیده‌ام که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است اما امیدوارم هر چه زودتر این کارها و تلاش‌ها عملیاتی شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ولادت حضرت زینب کبری(س) گفت: ایشان بزرگ بانویی بود که علم‌اش، علم ائمه و عرفان و معرفتش در آنچنان مقامی قرار داشت که سیدالشهداء از اوطلب دعا می‌کرد.

سید احمد خاتمی به تاثیر بسزای حضرت زینب(س) در انتقال پیام عاشورا اشاره کرد و افزود: اگر این نقش بزرگ را حضرت زینب و امام سجاد(ع) به درستی ایفا نمی‌کردند پیام عاشورا به نسل های منتقل نمی شد.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به نام گذاری 10 اردیبهشت به نام روز پرستار، از تلاش همه پرستاران قدردانی کرد.

خطیب جمعه تهران همچنین با بیان اینکه هفته آینده به روایتی سالروز شهادت حضرت زهرا(س) است ، گفت: تکریم از حضرت فاطمه(س) تکریم از همه خوبی‌ها و ارزش هاست زیرا او بزرگ بانوی هستی است و مطمئن هستم مردم به خوبی فاطمیه اول و دوم را به جا خواهند آورد.

سید احمد خاتمی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری گفت: شهید مطهری از تنها کسانی است که در کشور در فرهنگ سازی دینی نقشی ویژه ایفا کرد.

وی تمسک به بصیرت شهید مطهری را نیاز امروز جامعه خواند وافزود: او، هم با تحجر و هم با التقاط مبارزه می کرد و نقش او در این زمینه بسیار قابل تامل است.

خطیب جمعه تهران التقاط را یکی از خطرهای امروز نیز توصیف کرد و گفت: التقاط هنوز هم به عنوان یک خطر در جامعه اسلامی وجود دارد و امروز بیشتر با التقاط در عرصه سیاسی مواجه هستیم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اگر کسی بگوید من سیاسی هستم و در عمل سکولار عمل کند این خود التقاط است و هر کس عرصه سیاست را از اخلاق جدا کند این هم نوعی التقاط است و باید مراقب آن بود.


خطیب نماز جمعه تهران همچنین در خطبه نخست با اشاره به روایاتی درباره عظمت والای حضرت فاطمه زهرا ( س ) افزود: یاد خدا عامل مقاومت و خستگی ناپذیری و عامل وادارندگی بندگی و بازدارندگی از معصیت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آزار و اذیت‌هایی که بر حضرت نوح (ع) روا شد، گفت: این پیامبر الهی با کمال آرامش در مقابل همه طعنه‌ها مقاومت کرد و همه اینها به سبب ارتباط نوح با خدا بود.

وی همچنین با اشاره به سالروز شکست تاریخی آمریکا در صحرای طبس گفت: آنها به گونه ای برنامه ریزی کرده بودند که 6 ماه مسئولان رده بالای کشور خبر نداشتند اما به مدد الهی چنان شکستی خوردند که این شکست در تاریخ ثبت شد و همه اینها به سبب خداباوری ملت ایران بود

کد خبر 80244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز