جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نمازجمعه تهران به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر آیت الله هاشمى رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به انفجارهای اخیر عراق این انفجارها را متوجه گروه‌‌های افراطی وهابی دانست و ضمن اعتراض به آمریکایی‌های حاضر در عراق و عدم جدیت آنها در این زمینه گفت: این موضوع براى ما بسیار تلخ بود زیرا زخمى کردن و به شهادت رساندن زوار ایرانى در مسیر دیاله عراق از نمونه‌هاى بسیار منزجر کننده‌اى از کسانى است که به نام دین، این گونه به دین ضربه مى زنند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: گروه هاى افراطى وهابی، جنایتکاران بزرگى هستند و خود را مى خواهند به نام مجاهد معرفى کنند.

وى افزود: این که انسان دیوانه اى و جاهلى این قدر جاهل باشد که خود را در میان جمعى از زوارى که هیچ دفاعى ندارند و در حال صرف غذا هستند با حمله اى انتحارى آن ها را به شهادت مى رساند.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به شهادت بیش از 50 ایرانى و 60 نفر زخمى در این حمله انتحارى با ابراز تاسف از این حادثه دردناک گفت: دلمان براى مردم عراق نیز مى سوزد که چنین جرثومه هاى فاسدى در داخل عراق نفوذ کرده اند و یا از همان جا سر درآورده اند.

آیت الله هاشمى رفسنجانى افزود: ما به آمریکایى هاى حاضر در عراق اعتراض داریم که چرا براى حفاظت از این مردم و امنیت عراق جدیت لازم را ندارند.

امام جمعه موقت تهران همچنین به کاروان هاى زیارتى عتبات عالیات هم تذکر داد که امنیت را در مسیر حرکت خود مراعات کنند زیرا ما در عراق با این گونه آدم هاى دیوانه مواجهیم.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: واقعاً باید همکارى هاى ایران و عراق و دیگران، به گونه اى باشد که براى مردم عراق و زوار عتبات عالیات امنیت مناسبى فراهم شود.

وى در ادامه به شکست آمریکا در حمله به ایران در پنجم اردیبهشت 1359 در طبس اشاره کرد و گفت: شکست آمریکا در طبس از اعجازهاى خداوند است.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه در سال 59 هیچ آمادگى براى حراست از فضاى کشور نداشتیم گفت: در این شرایط آمریکایى ها توانستند از خلیج فارس تا طبس بدون اینکه مشاهده شوند وارد این منطقه شوند و در نزدیک تهران پایگاهى بزنند تا گروگان ها را از لانه جاسوسى به فرودگاهى در على آباد منتقل کنند.

آیت الله هاشمى رفسنجانى تصریح کرد: انهدام الهى قبل از انجام هرگونه تحرک نظامی، در طبس انجام شد و آمریکا با حقارت، خسارت و شرمندگى به شکست خود اعتراف کرد.

وى افزود: آمریکایى ها براى این مأموریت ماه ها تمرین کرده بودند و در مصر ، عمان و خیلى جایگاه هاى دیگر پایگاه ساخته بودند.

امام جمعه موقت تهران به روز ارتش جمهورى اسلامى در 29 فروردین اشاره کرد و گفت: تأسیس ارتش جمهورى اسلامى از افتخارات نظام و شخص امام راحل(ره) است.

وى افزود: در موقعى که فشار فراوانى وجود داشت تا این ارتش (سرمایه بزرگ براى دفاع کشور) را به اسم ایجاد ارتش توحیدى بى طبقه منحل کنند؛ امام ایستادند و هوشیارانه ارتش و سلسله مراتب آن ها را حفظ و بدنه ارتش را هم احیا کردند.

آیت الله هاشمى رفسنجانى با اشاره به نتایج بسیار خوب عملکرد ارتش در دوران دفاع مقدس گفت: امروز هم ارتش جمهورى اسلامى ایران، بسیار نیرومندتر از آن زمان در صحنه و آماده انجام وظیفه است.

خطیب نمازجمعه تهران همچنین با اشاره به این که باید افتخارات نظام جمهورى اسلامى ایران همواره گفته شود، تصریح کرد: تدبیر حضرت امام (ره) درباره حفظ ارتش، در افغانستان و عراق و خیلى جاهاى دیگر و حتى در انقلاب هاى کمونیستى اصلاً اتفاق نیفتاد که این موضوع افتخار ماست.

آیت الله هاشمى رفسنجانى همچنین با اشاره به روز کارگر گفت: باید به کارگران توجه ویژه اى شود چرا که کارگران ما از لحاظ فکری، روحى ، قناعت و خدمت، از بهترین ها در جهان هستند.

وى افزود: همه مى دانیم که زندگى کارگری، الآن زندگى مطلوبى نیست و مشکلات معاش کارگران روشن است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به عملکرد کارگران در صحنه انقلاب اسلامى و دوران دفاع مقدس و پس از آن گفت: کارگران تا امروز صبورانه ایستاده اند.

وى افزود: این روزها که هر روز خبر تعطیل شدن یا راکد شدن کارخانه اى را مى شنویم موجى از کارگران بیکار مى شوند یا حقوق نمى توانند بگیرند اما باید گفت‌ که این کارگران پشتوانه نظام اند و باید حمایت بیشترى از آنها شود.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به روز معلم که پیش روست گفت: معلمان ما شریفترین قشر جامعه ما هستند و فرزندان ما هر چه دارند از معلمان دارند.

هاشمى رفسنجانى با تأکید بر اینکه آینده ایران با تلاش معلمان تأمین مى شود گفت: معلمان ما با این حقوق که مى گیرند، قانع هستند و صبورانه کار خود را مى کنند.

وى افزود: معلمان ما مطالبات به حقى دارند که پرداخت آن به تأخیر افتاده است حالا من نمى گویم که کسى عمداً مى خواهد مطالبات معلمان را ندهد شاید دستشان نمى رسد.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: باید عظمت، ارزش و اهمیت کار قشر معلم بیش از آنچه که الآن مورد تأکید است، بیشتر شود.

 امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه دوم نمازجمعه به موضوع "مذاکره ایران و آمریکا، کنفرانس مبارزه با نژادپرستى و ناامنى در افغانستان و پاکستان پرداخت.

 آیت ا... هاشمى رفسنجانى گفت: بحث مذاکرات ایران و 1 + 5 و ایران و آمریکا دو موضوع جداگانه است.

وى درباره مذاکرات ایران و آمریکا گفت: ایران همیشه اعلام کرده است که در شرایط مساوى و عادلانه آمادگى مذاکره دارد و از مذاکره هم هیچ ترسى ندارد.

آیت ا... هاشمى رفسنجانى با بیان اینکه آمریکایى ها تاکنون مذاکره با ایران را مشروط کرده بودند و حالا کمى عقب نشینى کرده اند، افزود: آخرین حرفى که شنیده ام و مقدارى هم جاى تامل دارد حرفى است که خانم کلینتون دیروز در پارلمان گفت.

وى گفت: از طرفى رئیس جمهور آمریکا پیام مى دهد و براى مذاکره اعلام آمادگى مى کند -و ادبیات پیام هم تا حدودى قابل قبول است، گرچه نکته منفى هم دارد _ و از طرف دیگر دیروز خانم کلینتون در کمیسیون روابط خارجى مجلس آمریکا وقتى از او مى پرسند با ایران چه مى کنید حرف عجیبى زد و عین حرف هاى بوش را تکرار کرد.

امام جمعه موقت تهران افزود: خانم کلینتون در این جلسه گفت: ما راه مذاکره را صحیح مى دانیم، ادامه مى دهیم اما در کنار آن راه، مقدمات تحریم فلج کننده و دردناک را براى ایران در حال آماده کردن هستیم.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: این یک حرفى است که یک روزنامه یا تحلیلگر نگفته است بلکه مسئول سیاست خارجى آمریکا مى گوید؛ این خانم کسى که اگر بناست مذاکره اى انجام شود مسئولیت زیادى در آن مذاکره دارد.

وى افزود: وقتى خانم کلینتون این طورى حرف مى زند با حرف هاى آقاى بوش چه تفاوتى دارد؟ چه چیزى تغییر کرده است که توقعات زیادى دارند؟

امام جمعه موقت تهران گفت: ایران از زمان حضرت امام(ره) تا حالا همیشه گفته است اگر آمریکا راه درستى برود و حسن نیتش را نشان دهد، براى مذاکره هیچ مشکلى ندارد.

آیت الله هاشمى رفسنجانى با اشاره به گفته هاى اخیر خانم کلینتون که آن را به معناى نداشتن حسن نیت امریکایى ها دانست، گفت: شما مى گویید حرکت دو شاخه اى داریم هم آماده تحریم دردناک مى شویم و هم مذاکره؛ معنایش این است که این مذاکره باید نظر شما را تأمین کند، غیر از این معنایى ندارد.

وى افزود: مذاکره معنایش این است که دو طرف مى نشینند، و حرفهایشان را به طور مشترک و برابر مى زنند و در جایى هم  ممکن است کوتاه بیایند تا به نقطه اى مشترکى برسند.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: این ادبیات، مناسب چهره اى که از تغییر صحبت مى کنند نیست و خوب است که دیگر تکرار نکنند تا این فضایى که کم و بیش در ایران در حال آماده شدن است، نابود نشود.

وى در ادامه کنفرانس مبارزه با نژادپرستى در ژنو را رسوایى براى غرب و حامیان رژیم صهیونیستى دانست و تصریح کرد: غربى ها انصافاً در دوربان 2 امتحان بدى دادند.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: مدعیان حقوق بشر بیش از 35 سال است که مسأله حقوق بشر و مسأله تبعیض نژادى را در دستور کار دارند؛ کنفرانس هایى که براى مبارزه با آپارتاید در افریقاى جنوبى برگزار مى شد.

وى افزود: کنفرانس دوربان یک که در افریقاى جنوبى برگزار شد خود غربى ها کوتاه آمدند، دولت ها همراهى نکردند اما سازمان هاى غیردولتى خیلى نیرومند حضور پیدا کردند و ضربه اى بزرگ بر پیکر نژادپرستى اسرائیل و غربى ها زدند.

وى افزود: این بار در کنفرانس بین المللى مبارزه با نژادپرستى رفتارى که اینها با هیأت ایرانى کردند، معنایش این است که اصلاً عقیده مبارزه با نژادپرستى ندارند و فقط شعار است و این انصافاً یک رسوایى و افتضاح براى آنان است.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: گرچه آنها یک موج عظیم تبلیغاتى درست کردند که این مسأله را در آن گم کنند ولى آن واقعیتى که باید به آن توجه کرد این است که اینها شعار مبارزه با نژادپرستى و حقوق بشرشان اصالت ندارد و نمى شود به آنها اعتماد کرد.

خطیب جمعه این هفته تهران در ادامه به مسأله ناامنى در افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود: مسأله افغانستان و پاکستان تا حدودى در حال از بین بردن امنیت در شرق کشور ماست؛ ما انتظار داریم دولت هاى افغانستان و پاکستان همکارى هاى امنیتى اشان را با ایران بیشتر کنند تا بتوانیم این منطقه را امن کنیم.

آیت الله هاشمى رفسنجانى ناامنى در افغانستان و پاکستان را براى هر سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان خطرناک دانست و گفت: این ناامنى ها به جایى رسیده است که طالبان نزدیک اسلام آباد در حرکت هستند و حرکت طالبان هم معلوم است که در چه جهتى است.   

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه دوم، به موضوع انتخابات اشاره کرد و آن را مهمترین مسأله روز  کشور دانست و افزود: در این دو ماه آینده باید یک کار بسیار بزرگى صورت گیرد.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: من دوباره به صحبت هاى مقام معظم رهبرى تکیه مى‌کنم که حقیقتاً آرامش خاطرى به توده مردم و نخبگان داد.

وى با بیان اینکه در این انتخابات دو سه نکته وجود دارد، که باید مراعات شود، افزود: نخست؛ چیزى که مربوط به مسئولان است این است که باید سلامت انتخابات براى مردم خیلى مشخص شود و مردم با خیال راحت در پاى صندوق هاى رأى حضور پیدا کنند و رأى خود را در صندوق بیندازند.

آیت الله هاشمى رفسنجانى تاکید کرد: البته من نمى گویم در حال حاضر این طور نیست اما این اطمینان دادن در فضاى امروز و با تبلیغاتى که مى شود به نظرم یک ضرورت است که باید هر کس که مسئولیت دارد این مسأله را براى مردم بیشتر تأکید کند.

وى افزود: مسأله دوم مربوط به کاندیداها، احزاب و طرفداران آنهاست؛ اینها باید اخلاق و ادب اسلامى را مراعات و سعى کنند با محوریت قانون، حرف ها، برنامه ها و حقیقت را بگویند و به فکر منحرف کردن افکار عمومى نباشند.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: افکار عمومى بهترین پایگاه انقلابمان بوده و هست بنابراین ما باید پاسدار افکار عمومى باشیم و واقعاً اطلاعات مردم را به روز کنیم و مردم را براى تصمیم درست آماده کنیم.

وى افزود: نکته سوم اینکه توقع ملی، دینى و انقلابى ما از مردم این است که اهمیت انتخابات امسال و اهمیت ارزش رأى خودشان را درک کنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که حضور نیافتن مردم در پاى صندوق هاى رأى اعتبار نظام را نیز مخدوش مى کند تصریح کرد: شاید برخى دلشان بخواهد اعتبار نظام مخدوش شود اما چون انتخابات ما نسبت به انتخابات در کشورهاى اطرافمان از همه بهتر است ، آن چیزى که آن ها مى خواهند نمى شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: با رهنمودهاى اخیر مقام معظم رهبری، الان فضاى انتخابات رقابتى است؛ حقیقتاً هر کس الآن مایل باشد به یک تفکرى رأى دهد، راه دارد که رأى در صندوق بیندازد بنابراین دیگر چه دلیلى دارد نیاید.

آیت الله هاشمى رفسنجانى گفت: فکر مى کنم با تأکیدى که آقا کردند روى مسأله سلامت انتخابات هم مى شود کاملاً حساب کرد؛ البته خود مردم هم باید حضور داشته باشند و مسئولان ما هم حتماً باید مراقبت کنند.

وى افزود: اگر بتوانیم امروز یک انتخابات نیرومندى با جمعیت و رأى زیاد و با آزادى کامل در ایران برگزار کنیم، براى چند سال آینده نظام مان را بیمه کرده ایم.

امام جمعه موقت تهران گفت: نقطه مقابل آن این است که اگر با این شرایطى که فراهم شده است انتخاباتى پرشور و با حضور انبوه مردم نداشته باشیم باید بدانیم که به انقلاب و کشورمان آسیب رسانده ایم که انشاء الله آگاهى مردم نمى گذارد وضع به اینجا برسد.

آیت الله هاشمى رفسنجانى افزود: دعا مى کنیم خدا به مسئولان براى انجام خدمت درست و به مردم براى احساس وظیفه دینى و ملى توفیق دهد.

 خطیب نمازجمعه تهران با بیان آیات قرآن و روایاتى درباره اهمیت مساجد گفت: استفاده ابزارى از مساجد گناه بسیار بزرگى است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزى خبر، آیت الله هاشمى رفسنجانى در خطبه هاى نخست نمازجمعه تهران افزود: از زمان خلقت حضرت آدم (ع) در همه ادیان الهى مسجد بوده است و در این باره آیات زیادى در قرآن وجود دارد.

وى گفت: در زمان پیامبر اکرم (ص) سازمان مسجد بسیار عمیق و حساب شده طراحى و توسعه یافت.

آیت الله هاشمى رفسنجانى همچنین گفت: مسجد یکى از مهمترین نهادهاى اسلام است که عواید و منافع فراوانى به عنوان سنگر حفاظت از اسلام و مسلمین و جهان اسلام دارد .

وى با تاکید بر این که درباره مساجد باید بیش از آنچه تاکنون کار شده است، کار شود به چند حکم الهى درباره مساجد اشاره کرد.

اخلاص در ساخت، اهمیت عمران و آبادانی، توجه به معاد، پاک بودن از آلودگى هاى مادى و دنیوی، توجه به فضاى ظاهرى و معنویات در مساجد مسائلى بود که خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به آیات و روایات بر اهمیت آنها تاکید کرد.

آیت الله هاشمى رفسنجانى همچنین با تاکید بر اینکه اگر اهداف غیر الهى در مسجد دنبال شود موجب سلب اعتماد مردم به مراکز دینى مى شود افزود: این عیب بسیار بزرگى است که کسانى بخواهند از مسجد به عنوان دکان استفاده کنند.

امام جمعه موقت تهران همچنین توجه به ظاهر مسجد و آراسته کردن آن را مهم و آنرا فارغ از تجملات دانست و گفت: در این باره باید به مدیران مساجد آموزش لازم ارائه شود.
امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه نخست نمازجمعه تهران بر توسعه کیفى و کمى مساجد کشور تاکید کرد.

آیت الله هاشمى رفسنجانى با بیان این که مساجد از ابتداى ظهور اسلام از جایگاه خاصى در نظام اسلامى برخوردار بوده است، افزود: در زمان پیامبر اکرم(ص) به علت محدودیت مکان، بسیارى از امور از جمله تصمیمات جنگی، اجتماعی، سیاسى و تقسیم غنایم در مساجد صورت مى گرفت، اما به تدریج مراکزى براى رفع مشکلات جامعه تاسیس شد.

وى با اشاره به این که مساجد در حکومت هاى اسلامى همواره به عنوان محور فعالیت ها به کار رفته است، تصریح کرد: بسیارى از مدارس و دانشگاهها در کنار مساجد تاسیس مى شد، اما امروزه در نظام جمهورى اسلامى ایران این نقش مسجد به عنوان محور آموزشى و رفع مشکلات جامعه کمرنگ شده است.

آیت الله هاشمى رفسنجانى با بیان اینکه برخى از روستاهاى کشور از داشتن مسجد محروم هستند، خاطرنشان کرد: در شهرها نیز در برخى از مناطق با تراکم مسجد و در برخى دیگر با نبود مسجد مواجه هستیم.

وى با اشاره به این که حوزه هاى علمیه و مسئولان حکومتى وظیفه پررنگ کردن نقش مساجد در جامعه را برعهده دارند، افزود: حوزه هاى علمیه با آموزش روحانیون و طلبه ها وظیفه دارند که هیچ مسجدى را بدون امام جماعت نگذارند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه مساجد کشور نیاز به سرمایه گذارى و مدیریت قوى دارد اضافه کرد: از استفاده نهادها و برخى دستگاهها از مساجد، در مقاصد سیاسى باید به شدت جلوگیرى شود.

کد خبر 79736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز