جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در آستانه آغاز جشن‌های دهه فجر، نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های اول امروز نماز جمعه تهران  با اشاره به اهمیت تاریخی قبله مسلمانان و نقش آن در وحدت آنان افزود: متاسفانه ما این فلسفه وحدت را حتی وقتی به خانه‌ خدا می‌رویم نمی‌بینیم، در آن‌جا هم اختلاف،‌ خصومت و دعوا وجود دارد، به خاطر عده‌ای غالی و عده‌ای متحجر که افکار انحرافی دارند و فرق دیگر را به کفر محکوم می‌کنند. این واقعا ظلم به دنیای اسلام و انحراف از فلسفه‌ قبله است.

وی افزود: اگر ما وحدت جهان اسلام را داشتیم غزه این همه مظلوم نمی‌شد، مگر می‌شود تعداد کمی یهودی صهیونیسم این طور مسلمانان را در جایی محاصره کنند و این قساوت‌ها نشان داده شود اما ‌5 / ‌1 میلیارد مسلمان نتواند کاری کند. نتیجه سیاسی اجتماعی ،‌دینی از بحث قبله این است که امت اسلامی فلسفه‌ِ قبله را مراعات کند و این کانون وحدت نقطه‌ پرگار دایره‌های امت را به عنوان وسیله‌ وحدت در نظر بگیرند و مجموع امکانات ملت اسلام را در یک جهت قرار دهیم. در این صورت قطعا اسلام و مسلمین در دنیا عزت پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: قبله به عنوان نقطه پرگار دایره‌های هر امت است و خداوند خواسته هر امتی در نقطه‌ای تمرکز داشته باشد و آن قبله‌ هر امت است. کعبه بیشترین موقعیت را در ادیان گذشته در قبله بودن داشته است. تا زمان دین موسی قبله کعبه بود و از آن پس با مصلحت بیت‌المقدس کعبه شد و این به معنای توجه به زادگاه مسیح بود. با بعثت پیامبر(ص) و آمدن قرآن و دین حاکم، قبله به جای اول بازگشت و دوباره کعبه به عنوان قبله مسلمین انتخاب شد. البته این حادثه با اعتراضات زیادی به ویژه از سوی مردم مدینه مواجه شد که به قبله بودن بیت‌المقدس افتخار می‌کردند. قرآن هم این بحث را به خاطر حساس بودن شرایط سیاسی آن زمان و اهمیت قبله بسیار ویژه بیان می‌کند. تعداد زیادی آیه به تفصیل هم فلسفه تغییر قبله و هم اعتراضات، شبهات و پاسخ آن‌ها را بیان می‌کند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: با انجام این مسئولیت(تغییر قبله) از سوی پیامبر میان امت اسلامی شور و نشاط جدیدی پیش آمد؛ چراکه بسیاری مسلمانان مدینه و مکه مایل بودند قبله آن‌ها به سمت کعبه باشد. این اتفاق افتاد. به هر حال با همه مشکلات قبله تغییر یافت.

وی درباره مسایل پس از تغییر قبله مسلمین نیز اظهار کرد: در ابتدا مسلمانانی که در مکه و مدینه بودند، مشکلی برای قبله نداشتند اما با گسترش اسلام، پیدا کردن قبله برای مسلمانانی که در جای جای جهان بودند، گاهی مشکل‌ساز بود و مسلمانان به دنبال راهی بودند که بتوانند قبله را تعیین کنند. راه‌های زیادی هم تدبیر شد اما پس از مدتی عده‌ای انحرافاتی در این قبله‌ها را متذکر شدند. البته در فتاوا جهت قبله کافی دانسته شد، ولو انحرافی از نقطه کعبه داشته باشد، اما گاهی این انحراف در قبله بیش از این‌ها بود.

وی ادامه داد: گاهی حتی شلیک‌هایی هم درباره جهت قبله مسجد پیامبر در مدینه صورت می‌گیرد و این بحث‌ها در آن زمان بسیار مهم تلقی می‌شد، زیرا مردم می‌گفتند مگر می‌شود پیامبر(ص) هم اشتباه کند. حتی تا چند دهه‌ اخیر که مرحوم حسینعلی رزم‌آرا مساله را حل کرد، بحث‌های زیادی درباره‌ِ قبله وجود داشت. شخصیتی در تاریخ معاصر هست به نام سردار کابلی که شخص گمنامی هم هست با دقت علمی خود اثبات کرد ادعایی که در گذشته درباره عرض و طول جغرافیایی شد، ‌درست نبوده و ثابت کرد قبله مسجد مدینه درست به طرف کعبه است و پس از آن هم براساس این نظریه قبله نمای مغناطیسی اختراع شد.

رئیس مجلس خبرگان یادآور شد: پس از آن شبهات جدیدی ایجاد و گفته شد که جهت قطب مغناطیسی و قطب جغرافیایی گاهی تا هزار مایل با هم تفاوت دارد. مرحوم رزم‌آرا با مهیا کرده نقشه‌های دقیق برای طول و عرض جغرافیایی دنیا و انحراف هر نقطه زمین از نصف النهار، ‌قبله را از این انحراف پیدا کرد و قبله نهایی ساخت که عدم تطبیق دو قطب مغناطیسی و جغرافیایی را حل کرد و از آن روز به بعد تا حالا مشکل نیست و قبله روشن است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم‌چنین گفت: ما هنوز منتظر هستیم دولت جدید آمریکا موضع عاقلانه و منصفانه‌ای در مساله هسته‌ای ایران اتخاذ کند؛ مساله‌ای که چند سال است وقت ما و دیگران را گرفته است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران خطاب به رئیس‌جمهور جدید آمریکا اظهار کرد: تکرار حرف‌های بوش هیچ مساله‌ای را حل نمی‌کند، این که بگویید همه راهکارها حتی راهکار نظامی روی میز است، یا بگویید ایران برای خروج از انزوا باید برنامه هسته‌ای‌اش را تعریف کند، یا ما را تهدید کنید و وعده‌های غیرشفاف و غیرعملی بدهید، نمی‌شود.

وی افزود: به خاطر انتظاراتی که در تبلیغات ایجاد کرده‌اید هنوز این انتظار را داریم که گام منصفانه و عاقلانه‌ای که حق ایران هم ضایع نشود و دنیا هم از اضطراب بیرون بیاید، بردارید، تا بتوانید به مردم منطقه با همکاری و همراهی ایران کمک و مشکلات را حل کنید، در غیر این صورت تاریخ در مورد شما هم مثل بوش قضاوت خواهد کرد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهار کرد: مساله مهم ما از نظر جهان اسلام مساله غزه است؛ اگر چه تا کنون مقاومت پیروز شده و اسرائیل شکست خورده و این مایه افتضاح آنها شده است. آنها فکر می‌کنند با خرابی‌های وسیع در غزه اگر مردم نتوانند آن را بازسازی کنند، کم کم از مقاومت دلسرد می‌شوند؛ لذا حالت رعب و محاصره را ادامه داده‌اند تا مانع رسیدن کمک‌های اساسی به مردم و بازسازی غزه شوند.

وی اظهار کرد: جنگ فعلی جنگ جلوگیری از بازسازی غزه است و جهان اسلام وظیفه دارد به هر نحوی در بازسازی غزه شریک شود.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین با تشکر از طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به خاطر اظهاراتش در اجلاس داووس در سوئیس [اردوغان به پرز چه گفت؟]خاطرنشان کرد: آقای اردوغان حرکت خوبی کرد و در این جلسه که با حضور جمع زیادی از سران دنیا برگزار شده بود در مقابل دفاع نادرست روسای اسرائیلی از تجاوزشان به غزه و کف‌زدن غربی‌ها برای آنها گفته‌های خود در این اجلاس را در چند جمله خلاصه کرد، جلسه را ترک و به سرعت به ترکیه بازگشت که اظهاراتش جای تشکر دارد. هم‌چنین مردم ترکیه هم به خاطر همین مواضع استقبال خوبی از وی در فرودگاه استانبول کردند.

وی هم‌چنین با اشاره به ایام دهه فجر و سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: من همین جا تاکید می‌کنم وظیفه شما مردم و ارگان‌های ذیربط این است که از دستاوردهای عظیم انقلاب ذره‌ای غفلت نکنید. اگر نظام متکی به اراده و میل مردم نباشد آسیب‌پذیر است، اما اگر بتوانیم به رای مردم اتکا داشته باشیم هیچ دشمنی نمی‌تواند این ملت را از جای خود تکان دهد.

هاشمی اضافه کرد: بزرگ‌ترین صحنه‌ای که نشان‌دهنده نقش مردم بود غزه بود. آن‌ها با آن همه فشار مقابله کردند و ارتش اسرائیل را با آن خفت از زمین کوچک خود بیرون راندند. مردم ایران هم پیش از همه این‌ها در انقلاب ، دفاع مقدس و سازندگی امتحان خود را پس دادند، باید بدانیم عشق مردم سرمایه اصلی ماست. اگر هر کسی با تحمیل نظر خود خدشه‌ای به آن وارد کند، اشتباه کرده و به انقلاب ، اسلام و ایران ظلم کرده است که ان‌شاءالله این اتفاق نمی‌افتد، اما تذکر آن ضروری است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما در کشور خود هم جمهوریت داریم و هم اسلامیت. جمهوری به خاطر انتخاباتی که در این کشور وجود دارد و اسلامیت به خاطر نظارتی که بر قوانین به لحاظ عدم مغایرت با موازین اسلامی وجود دارد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ما در دهه اول از کشور خود دفاع کردیم و در دهه دوم با وجود تحریم‌ها کشور را ساختیم و زیربناها را مستحکم کردیم و تا امروز توسعه و عمران ادامه دارد؛ البته ما در راه هستیم و ما را خیلی مشغول کرده‌اند. اگر شورش‌ها (در ابتدای انقلاب) و توطئه استحاله نظام نبود که می‌خواستند جریان حرکت را به جایی ببرند که اسلام نیست، اگر محاصره ، تحریم و تبلیغات وسیع کرکننده دشمنان که می‌خواست جلوی فریادهای الله‌اکبر مردم را بگیرد، نبود، ما امروز جلوتر بودیم، اما همین مقاومت‌ها قدرت عظیم با تجربه‌ای به وجود آورده است. ان‌شاءالله بتوانیم اگر از این پس توطئه‌ای هست با قدرت آن را خنثی کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به میلاد امام باقر(ع) و سالگرد درگذشت آیت‌الله مرعشی نجفی اشاره کرد و گفت: اولین دستاوردی که ما در پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم این بود که توفیق پیدا کردیم وسیله آمدن امام خمینی(ره) به کشور را علی‌رغم میل نیروهای استکباری فراهم کنیم تا ایشان به کشور بازگردند.

وی اضافه کرد: ما با دعوت از جمعی از علمای بزرگ و شخصیت‌های سیاسی بدون این که رژیم مطلع شود تحصنی در مصلای دانشگاه تهران شکل دادیم؛ چرا که به تصمیم دولت بختیار درباره بستن فرودگاه‌ها معترض بودیم. ما ابتدا تحصن و بعد از حضور افراد، خبر تحصن را اعلام کردیم؛ چرا که اگر رژیم می‌فهمید در دانشگاه را می‌بست و مزاحم می‌شد. به همین خاطر اکثر کسانی که در این تحصن حضور داشتند پیش از طلوع آفتاب آمده بودند تا نزدیکی‌های ظهر تمام صحن دانشگاه و خیابان مملو از جمعیت عصبانی با شعارهای تند بود.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در همین تحصن بود که احساس کردیم صدای رگبار مسلسل بلند شد. رژیم در جنوب دانشگاه و میدان انقلاب که مرکز ژاندارمری بود مردم را به رگبار بست؛ اما در مقابل مبارزه مسلحانه از سوی مبارزان انقلابی با استراتژی امام(ره) سازگار نبود و امام(ره) به درستی به این نتیجه رسیده بودند که با درگیری مسلحانه مردم نمی‌توانند با این رژیم سفاک درگیر شوند. نهایتا پس از این تحصن، فشار آن‌چنان بر گرده رژیم زیاد شد که مجبور شد اجازه دهد امام (ره) با آن پرواز تاریخی به این کشور بازگردد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ورود امام(ره) به کشور را به نجات حضرت موسی از دست فرعون تشبیه کرد و گفت: دیدیم که در فرودگاهی که در اختیار نیروهای انقلابی نبود از امام(ره) استقبال شد و امام(ره) با امنیت از خیابان‌هایی که به ظاهر در اختیار انقلابیون نبود، عبور کردند. در بهشت زهرا نیز رژیم به خاطر ازدحام جمعیت این تدبیر را درست کرده بود تا امام را با هلی‌کوپتر منتقل کند. بسیاری از ما بی‌اطلاع بودیم و ساعاتی در نگرانی به سر بردیم تا این که همان شب در منزل آیت‌الله موسوی اردبیلی بودیم که اطلاع دادند امام در منزل برادر خود هستند.

وی اضافه کرد: این ده روز از تاریخ انقلاب به سرعت ورق می‌خورد. تعیین دولت و شکستن حکومت نظامی از مهم‌ترین حادثه‌های این روزها هستند. هم‌چنین جمعی از شخصیت‌های انقلابی ارتش از نیروی هوایی در مدرسه علوی با حضرت امام (ره) بیعت کردند که این اتفاق کمر رژیم را شکست. در این ده روز سرنوشت تاریخی ایران رقم خورد و این ایام را باید در تاریخ اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ممتاز و بی‌نظیر بدانیم.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ اسلام بود که حکومتی بر محور امام(ره) و ولایت تشکیل شد که محور همه قوانین احکام اسلامی از دید ائمه بود. خداوند این افتخار و هدیه را به مردم ایران و روحانیت بزرگوار داده است و ما باید شاکر این نعمت باشیم؛ چرا که روحانیت و مراجع شیعه برای اولین بار بود که به مساله ولایت و حکومت توجه کرده اند.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین یادآور شد: اگر کسی می‌خواست به هر شکلی رژیم سفاک پهلوی را شکست دهد که مسلح بود و از پول نفتی که در آن ایام گران شده بود و حمایت شرق و غرب قدرتمند می‌نمود، موفق نمی‌شد. این کار بزرگ بدون حضور شجاعانه مردم، دادن شهید ، قربانی و هزینه‌های فراوان انجام نمی‌شد. هم‌چنین 99 درصد رای مردم به جمهوری اسلامی در رفراندومی پس از پیروزی انقلاب را می‌توان حرکتی بی‌سابقه و افتخارآمیز دانست. امام خمینی(ره) در تهیه قانون اساسی سرعت عمل خوبی به خرج دادند؛ قانونی که حاکمیت اسلام و حاکمیت ملی در آن تضمین شده بود و تمام مصادر تاثیرگذار در آن با رای مردم انتخاب می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به سه شعار اساسی انقلاب اسلامی اظهار کرد: این سه شعار هر سه خیلی سریع محقق شده‌اند ما اکنون مستقل‌ترین کشور دنیا هستیم که از هیچ کشور خارجی دستور نمی‌گیریم و توانسته‌ایم آزادی از قید استبداد ، استکبار و آزادی سیاسی را در میدان‌های انتخابات به دست بیاوریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به بحران اقتصادی در دنیا اشاره کرد و گفت: سونامی امروز به همه سواحل دنیا رسیده است. آخرین خبری که دیروز مشاهده کردیم تظاهرات بی‌سابقه در فرانسه بود که کشور به کلی تعطیل بود و می‌گفتند 5 / 2 میلیون نفر در این تحصن حضور داشتند تا جایی که رئیس‌جمهور فرانسه اعتراف کرد که مردم تحت فشار هستند و باید به نحوی خواسته‌هایشان را بگویند.

وی اضافه کرد: در آمریکا هم مشکلات روزافزون است و هر روز صدها هزار نفر بیکار می‌شوند. رونق اقتصادی شکل نمی گیرد، سرمایه‌گذاری نمی‌شود و این موج به هیچ وجه برایشان قابل مهار نیست؛ البته تلاش‌هایی در این رابطه صورت می‌گیرد. آن‌ها خود اعتراف می‌کنند کاری از پیش نبرده‌اند. دیروز پارلمان آمریکا 800 میلیارد دلار برای اوباما تصویب کرد. آنها انتظار داشتند بورس تکانی بخورد، اما حداقل سه درصد سقوط کرد.

امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: جهان سوم به شدت دچار مشکل شده است. ما در ایران باید با همان روحیه انقلابی، اسلامی، همکاری و همدلی و تدبیرهای درست سعی کنیم این موج را مهار کنیم ، ایران کمتر متکی به مسائل خارجی است، اما به هر حال وابستگی اقتصادی هم طبیعی است و در همه جا وجود دارد؛ از این رو بجاست در بودجه سال آینده و در برنامه پنج ساله همدلی کنیم، نوبت مجلس و دولت است که بتوانند در این برنامه‌ها تدبیرهایی اتخاذ کنند تا به دنیا نشان دهیم اسلام مسلمین و ایران می‌توانند در امواج خروشان سونامی اقتصادی ملت خود را از بسیاری از مشکلات محفوظ بدارند.

کد خبر 74242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز