نقش پوست در زیبایی به‌اندازه‌ای است که کوچک‌ترین تغییر یا آسیبی به آن، نه تنها محسوس است بلکه می‌تواند کاملاً آن را تحت الشعاع قرار دهد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اغلب به ویژه با افزایش سن، افراد را نگران می‌کندچین و چروک‌هایی است که به مرور در پوست ایجاد و تبدیل به دغدغه‌ای برای افراد می شود.

دکتر خلیل  صداقت پیشه، متخصص پوست

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: با بالا رفتن سن، سلول‌های پوست به آرامی تقسیم می‌شوند و همین موضوع باعث نازک شدن لایه بیرونی پوست و ایجاد چین و چروک خواهد شد.

 آسیب‌های پوستی هم که منجر به چین و چروک می‌شوند معمولاً به دلیل سبک زندگی پرسرعت و شلوغ، استرس، کمبود خواب، مراقبت نکردن از پوست و رژیم غذایی نامناسب ایجاد می‌شود.

ما از ماهیچه‌های صورت برای لبخند زدن، اخم کردن یا خیره شدن به نقطه‌ای خاص استفاده می‌کنیم. اما با گذشت زمان، این ماهیچه‌ها باعث ایجاد خطوط اخم بین ابروها و خط‌های پنجه کلاغی در گوشه چشم‌ها می‌شوند که دلایل زیادی از جمله کاهش چربی یا توده استخوانی و اثر جاذبه بر پوست دارند.

وقتی پوست شل می‌شود

دکتر خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو و زیبایی درباره علل بروز بیماری‌های مربوط به دهان می‌گوید:  «سیر ایجاد شلی و پیدایش چین و چروک پوست مسیری طبیعی است که بعضی عوامل این سیر را تسریع و بعضی دیگر آن را کند می‌کنند.

 با افزایش سن و آسیب دیدن رشته‌های کلاژن، الاستین و ماده هیالورونیک اسید که ساختمان پوست بین آن‌ها ست به تدریج پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین پوست شل و چین و چروک‌های زیادی نیز در آن ایجاد می‌شود.

البته این سیر در تمام قسمت‌های پوست بدن ایجاد می‌شود ولی در بعضی نواحی مانند پوست صورت بیشتر به چشم می‌آید. 

راه‌های پیشگیری از چین و چروک؛ آیا درمان موثری برای رفع چروک‌های پوست وجود دارد؟

تابش مستقیم نور خورشید و خشکی پوست

به گفته دکتر صداقت پیشه یکی از عواملی که سیر و روند ایجاد چین و چروک را تشدید می‌کنند تابش مستقیم نور خورشید و خشکی بیش از حد پوست است. در واقع اشعه‌های نامرعی و ناشناخته ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید می‌توانند برای پوست مشکل ساز باشند و روند پیرشدن آن را سرعت ببخشند.

مقابله با روند پیری و چین و چروک پوست

برای محافظت پوست از اشعه مستقیم آفتاب، استفاده از پوشش مناسب و همچنین مصرف کرم‌های محافظت کننده می‌توانند مؤثر واقع شوند و سیر پیری پوست را تا حدودی کندتر کنند. در واقع هر عاملی که بتواند از تخریب کلاژن و الاستین و همچنین خشکی پوست جلوگیری کند می‌تواند در این خصوص مؤثر واقع شود.

راه‌های پیشگیری از چین و چروک؛ آیا درمان موثری برای رفع چروک‌های پوست وجود دارد؟

درمان دارویی

این متخصص پوست می‌گوید بازتولید عواملی که در ساختمان پوست وجود دارند منجر به بهبود چین و چروک می‌شوند. ساده‌ترین آن‌ها نیز درمان دارویی است.

 کرم‌های حاوی رتینویید و آلفا هیدروکسی اسید با خاصیت لایه برداری و رفع سلول‌های مرده سطح پوست منجر به شفافیت و صاف‌تر شدن پوست می‌شوند.

پیلینگ

یکی دیگر از روش‌های مقابله با چین و چروک‌های صورت پیلینگ است. هنگامی که این ترکیبات لایه بردار با غلظت‌های بالاتر در کلینیک توسط پزشک با سطح پوست تماس داد ه شود چین و چروک‌های پوست با سرعت بیشتری خنثی می‌شوند که به این کار پیلینگ گفته می‌شود و در رفع چین و چروک پوست سریع‌تر عمل می‌کند.

بوتاکس و فیلر

استفاده از داروهای تزریقی مثل بوتاکس و فیلر به کمک چربی خود بدن یا ژل تزریقی نیز از جمله عوامل دیگر مقابله با چین و چروک‌های پوست است. بوتاکس نیز با از بین بردن مقاومت عضلات منجر به رفع چین و چروک‌ها می‌شوند.

در واقع ژل یا چربی با پر کردن چین‌های پوست به رفع آن‌ها کمک می‌کند. البته توجه داشته باشیم این گونه کارها باید حتماً باید در مطب پزشک و توسط متخصص پوست مجرب انجام شود.

روش‌های غیر تهاجمی

لیزر، هایفوتراپی، میکرونیدلینگ و پلاسما نیز روش‌های دیگری است که از طریق فیزیکی و تحریک کلاژن‌سازی پوست به بهبود و رفع چین و چروک کمک می‌کنند و روش و اثر هرکدام متفاوت است. ولی در هر صورت با تحریک کلاژن‌سازی و بهبود قوام پوست به این مهم کمک می‌کنند.

میکرونیدلینگ microneedling روشی غیر تهاجمی برای جوان‌سازی پوست است. در این روش از سوزن‌های مخصوص و ریز استفاده می‌شود. اما نفوذ سوزن به پوست سطحی است.

میکرونیدلینگ باعث می‌شود منافذ باز پوست بسته شوند و از این طریق چین و چروک را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند ترک‌های نواحی دیگر پوست ازجمله ترک‌های ناشی از حاملگی را هم بهبود بخشد.

عوامل تشدید کننده پیری پوست

به گفته دکتر صداقت پیشه، پوست افراد با توجه به ژنتیک، عوامل وراثتی و شدت آسیب یا چین و چروک‌های خود، پاسخ درمانی متفاوتی هم خواهند داشت.

معمولاً پوست‌های روشن بهتر به درمان پاسخ خواهند داد. در صورتی که برعکس پوست‌های تیره پاسخ دهی کمتر و عوارض احتمالی بیشتری از جمله تیرگی بعد از التهاب خواهند داشت.

بنابراین پزشک معالج باید کیفیت پوست افراد را بررسی کند و میزان پاسخ دهی پوست و عوارض احتم

کد خبر 759294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha