همه ما دوست داریم چهره و پوستی جوان، شاداب و باطراوت داشته باشیم اما عوامل زیادی بر این موضوع تأثیر می‌گذارد. استفاده از محصولات و روش‌های مختلف نیز به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند که آگاهی از آن‌ها قطعاً می‌تواند در مقابله با چنین عوارضی موثر واقع شود.

ماساژ -پوست
راه‌های جوان سازی پوست | دلایل بروز چین و چروک پوست ؛ راه‌های مقابله با آن را بشناسید
دکتر آریا شفیعی

همشهری آنلاین- یکتا فراهانی: یکی از مهم‌ترین کارها برای یافتن راهی برای مراقبت از جوان ماندن پوست آن است که درمان‌های خود را با دقت انتخاب کنید و اعتبار پزشکانی که روش‌های تهاجمی پوست را انجام می‌دهند به دقت بررسی کنید. برای روش‌های غیر تهاجمی هم حتماً باید با متخصص پوست مشورت کنید تا خطرات و مزایای احتمالی درمان‌های مختلف را بسنجید.

توجه به عامل مهم ژنتیک

دکتر آریا شفیعی، متخصص پوست و مو، زیبایی، دارای بورد تخصصی، مدرس و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست ایران درباره مشکلات مربوط به پوست می‌گوید: با توجه به افزایش استرس، شاهد گسترش پیری زودرس پوست در جامعه هستیم. بدون شک اصلی‌ترین عامل در پیری زودرس پوست ژنتیک و آنچه از گذشتگان به ارث می‌بریم. بنابراین عامل وراثت عامل مهمی در تعیین نوع پوست شماست.

عوامل خارجی

به گفته این متخصص پوست و زیبایی، عوامل خارجی هم نقش مهمی در چگونگی پوست ما دارند. مانند تابش نور خورشید و میزان قرار گرفتن در مقابل آفتاب به ویژه اشعه uva که از شیشه هم عبور می‌کند و حتی ضد آفتاب هم به طور کامل نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. بنابراین آفتاب نگیرید و سعی کنید بین ساعت ۱۰ تا ۱۴ در معرض تابش نور مستقیم خورشید و آفتاب قرار نگیرید.

یکی از فرهنگ‌های خوب هم استفاده از چترهای مخصوص آفتاب است که متاسفانه در کشور ما متداول نیست. استفاده از عینک آفتابی برای چروک دور چشم هم کمک کننده است.

استرس

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست می‌گوید داشتن استرس با بر هم زدن تعادل هورمونی و کاهش سرتونین که هورمون شادی است و همچنین بر خواب شبانه و اشتها نیز تأثیر دارد در ارتباط است و باعث پیری زودرس می‌شود.

تغذیه

به گفته این متخصص پوست، تغذیه و استفاده زیاد از فست فودها و غذاهای سرخ کردنی و مصرف نکردن میوه‌ها و سبزیجات ارگانیگ و طبیعی نیز بر چگونگی روند پوست و ایجاد چین و چروک بر آن مؤثر است.

نداشتن تحرک و ورزش

دکتر شفیعی می‌گوید: اگر وقت ورزش ندارید حداقل ۲۰ دقیقه در روز پیاده روی کنید. دوچرخه سواری هم می‌تواند جایگزین خوبی باشد. داشتن تحرک و انجام ورزش می‌تواند کمک موثری به شادابی و طراوت پوست داشته باشد.

روتین پوستی

هر فرد برای انتخاب روتین پوستی مناسب ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسد و بر اساس آن از شوینده، سیندت (شوینده غیر صابونی مرطوب کننده)، میسلار و تونر و ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کند. مثلاً اگر پوست خشکی دارید و از شوینده‌های صابونی استفاده می‌کنید اما کرم آبرسان مناسب هم نمی‌زنید پیری پوست زودتر برای شما اتفاق می‌افتد.

راه‌های جوان سازی پوست | دلایل بروز چین و چروک پوست ؛ راه‌های مقابله با آن را بشناسید

اقدامات مناسب برای جوان‌سازی پوست

به گفته دکتر شفیعی برای جوان‌سازی پوست ابتدا باید درک درستی از روند پیری پوست صورت داشته باشیم و بدانیم علت بروز آن چیست. در اینجا به بعضی عوامل ایجاد چین و چروک پوست اشاره می‌شود.

راه‌های جوان سازی پوست | دلایل بروز چین و چروک پوست ؛ راه‌های مقابله با آن را بشناسید

علت بروز چین و چروک پوست

به گفته این پزشک، عوامل زیادی می‌توانند بر بروز چنین و چروک پوست مؤثر باشند. مثلاً تحلیل استخوان، شل شدن عضلات صورت و خالی شدن زیر پوست.

تحلیل استخوان

با افزایش سن، استخوان‌ها مخصوصاً استخوان گونه دچار تحلیل می‌شود و به دنبال آن چون زیر پوست خالی می‌شود؛ پوست افتاده‌تر می‌شود.

برای اصلاح این مشکل می‌توان از تزریق فیلر و چربی استفاده کرد. اما توجه داشته باشید این اقدامات تخصصی است چون تزریق بیش از حد حتی اگر دچار عوارض هم نشود می‌تواند پس از یک سال باعث افتاده‌تر شدن پوست هم شود.

عضلات صورت

به گفته این متخصص پوست و مو، سطح میانی عضلات صورت توسط یک غلاف محافظت می‌شود که بین پوست و عضلات قرار دارند که با شل شدن آن، عضلات صورت افتاده‌تر و از هم جدا می‌شود. با تحریک کلاژن‌سازی از طریق هایفو تراپی می‌توان روی این لایه را لیفت کرد که به این ترتیب باعث بالا کشیدن و جوان‌سازی صورت خواهد شد.

ضرورت کلاژن سازی

دکتر شفیعی می‌گوید علت کاهش کلاژن‌سازی در سطح پوست نیز از دست رفتن هیالورونیک اسید پوست و تحلیل چربی است که برای مقابله با آن می‌توان با استفاده از مزوژل‌ها به پوست هیالورونیک و اسید آمینه رساند و کلاژن‌سازی آن را با استفاده از آر اف و انواع لیزرها تقویت کرد. البته استفاده از کلاژن خوراکی نیز تا حدودی می‌تواند مؤثر واقع شود.

کد خبر 804787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما FR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    ممنون از توضیحات خوبتون بنده از مراجعین آقای دکتر هستم و تاثیر کاراشون رو رو پوستم دیدم .
  • سارا IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    سلام مطب دکتر کجاست؟