مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کلاژن برای بسیاری از توابع بدن از جمله حفظ سلامت پوست و تقویت ساختار استخوان‌ها موثر است.

به گزارش آوای سلامت به نقل از healthline مصرف کلاژن مزایای بهداشتی خود از جمله از بین رفتن درد مفاصل، کاهش درد و افزایش توده عضلانی را نیز به همراه دارد. اینطور گفته می‌شود که سیر، چای سفید، مرکبات، پروتئین، سبزی‌جات نارنجی رنگ، انواع توت‌ها، سویا و ماهی سرشار از کلاژن هستند.

شما می‌توانید با مصرف غذاهای حاوی کلاژن از 6 مزیت سلامت آنها بهره ببرید:

  • بهبود سلامت پوست: کلاژن علاوه بر حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، منجر به بهبود آبرسانی به آن نیز می‌شود. بدن شما با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می‌کند که همین امر منجر به خشکی پوست و تشکیل چین و چروک‌ها می‌شود. با این حال مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است به کاهش پیری پوست شما در اثر افزایش سن کمک کند. علاوه بر این مصرف کلاژن، منجر به افزایش تولید سایر پروتئین‌هایی که به ساختار پوست کمک می‌کنند از جمله آلاستین و فیبریلین، شود.
  • کمک به کاهش درد: کمک به تقویت غضروف‌ها و در نهایت حمایت از مفاصل کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که خطر ابتلا به اختلالات مفصلی مانند استئوآرتریت با مصرف کلاژن کاهش می‌یابد. کلاژن با کاهش التهاب و کاهش درد ناشی از بیماری‌های مفصلی ارتباط دارد.
  • جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها: همراه با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن، کاهش توده استخوانی نیز رخ می‌دهد و همین امر خطر ابتلا به پوکی استخوان را بالا می‌برد. این در حالی است که مصرف کلاژن تراکم استخوان را بالا می‌برد.
  • افزایش توده عضلانی: بین 1 تا 10 درصد از بافت عضلانی از کلاژن تشکیل شده است. این پروتئین برای تقویت ماهیچه‌ها و عملکرد صحیح آنها بسیار ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های کلاژن به افزایش توده عضلانی منجر شود بخصوص در کسانی که با افزایش سن، توده عضلانی‌شان کاهش یافته است.
  • افزایش سلامت قلب: محققان دریافته‌اند که مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. بدون کلاژن کافی، ممکن است شریان ها ضعیف و شکننده باشند. این وضعیت ممکن است خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش دهد. آترواسکلروز می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.
  • سایر مزایای بهداشتی: این نکته ثابت شده که کلاژن باعث افزایش سلامت ناخن‌ها می‌شود. علاوه بر این استفاده از مکمل‌های کلاژن برای درمان سندرم روده تحریک پذیر نیز کاربرد دارد. مطالعاتی در مورد نقش مکمل‌های کلاژن در حفظ سلامت مغز انجام نشده است با این حال برخی ادعا می‌کنند که این مکمل‌ها باعث بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب می‌شوند. علاوه بر این برخی محققان معتقدند که مصرف مکمل‌های کلاژن باعث کاهش وزن و افزایش متابولیسم نیز خواهد شد.
کد خبر 402864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha