شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

روش‌های بسیاری برای جلوگیری از ظهور چین و چروک روی صورت وجود دارد، با این حال، تنها تعداد معدودی از آنها می‌توانند مانع به‌وجود آمدن این خطوط ناخوشایند شوند.

مرد

ظاهرا روش‌های طبیعی نظیر رعایت بهداشت و اجرای روش درست مراقبت از پوست بهترین راه برای پیشگیری از شکل‌گیری چروک‌های ناخواسته هستند.

باید به یاد داشته باشید که برای موفقیت در پیشگیری از چین و چروک، ابتدا باید برخی از دلایل احتمالی پیدایش آنها را شناسایی کنید.

به گزارش هلثی کلیر اسکین، نور شدید خورشید می‌تواند به تعدادی از بافت‌های پوست آسیب برساند و در نتیجه هرچه بیشتر در معرض تابش آفتاب قرار گیرید پوست‌تان بیشتر صدمه می‌بیند. شما باید حتی‌الامکان از تماس با نور شدید خورشید بپرهیزید زیرا نور خورشید نه تنها باعث ایجاد چین و چروک روی صورت، بلکه در برخی موارد تحت شرایط خطرناک موجب ابتلا به انواع سرطان‌های پوست می‌شود.

علاوه بر نور شدید خورشید، استرس نیز یک دلیل شایع دیگر برای تشکیل چین و چروک روی پوست شماست. هرچه فشار روحی بیشتری بر شما وارد ‌شود پوست‌تان نیز بیشتر مستعد چین و چروک خواهد شد. یکی از روش‌های اثبات شده برای جلوگیری از چین و چروک، دوری از موقعیت‌های پرتنش است و اگر این امکان برای شما میسر نیست باید نحوه مدیریت استرس را بیاموزید تا دیگر جای هیچ نگرانی برای چروک خوردن پوست‌تان وجود نداشته باشد.

یک دلیل دیگر ایجاد چین و چروک، رژیم غذایی ناسالمی است که اکثر ما داریم. بعضی از غذاهایی که مصرف می‌کنیم حاوی ترکیباتی است که موجب تشکیل چین و چروک می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید یک تغییر در برنامه غذایی‌تان است که ثابت شده مؤثرین راه برای پیشگیری از چین و چروک است، به همین دلیل، قاطعانه شروع به خوردن غذاهای سالمی چون سبزیجات برگ سبز و میوه‌ها کنید. این نوع غذاها، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند و حقیقتا می‌توانند بافت‌های آسیب دیده پوست شما را ترمیم کنند و در عین حال موجب افزایش رشد پوستی جوان‌تر شوند.

با این حال روش‌های دیگری نیز برای متوقف کردن این چین و شکن‌های نازیبا وجود دارد؛ مثل استفاده از کرم‌های حاوی ترکیبات طبیعی و مکمل‌های روغن ماهی.

ثابت شده است که پروتئین‌هایی نظیر Xtend-TK و کوآنزیم Q10 باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین و محو شدن چین و چروک پوست می‌شوند. این ویژگی‌های 2 پروتئین مذکور، سفتی و قابلیت ارتجاعی پوست‌تان را بیشتر می‌کنند. براساس مطالعات بالینی که در مورد Xtend-TK انجام شده است، این پروتئین می‌تواند در مدت تنها 18 روز به‌طور دائمی 14درصد رطوبت پوست را حفظ و 42درصد نیز قابلیت ارتجاعی آن را افزایش دهد. این پروتئین‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی هستند و از فرایند اکسیداسیون جلوگیری می‌کنند؛ فرایندی که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به بروز پیری زودرس و بیماری شود. پروتئین Xtend-TK مانند یک پوست دوم عمل کرده و یک لایه نامرئی برای حفظ رطوبت، ممانعت از ورود آلودگی و باکتری‌ها به پوست ایجاد می‌کند و موجب انکسار نور خورشید می‌شود.

مکمل‌های روغن ماهی نیز می‌توانند با کمک آنتی‌اکسیدان‌های مذکور از درون بدن، یک چهره چروکیده را صاف و بستری محکم و سالم را برای پیشگیری از بازگشت نشانه‌های پیری ایجاد کنند.

اما 2 ویتامین بسیار مؤثر دیگر نیز وجود دارند که باید در محصولات جوان‌کننده پوست گنجانده شوند. ویتامین طبیعی E یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده برای سلامت پوست است و از پوست در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد که درنتیجه آلودگی، اشعه UV خورشید، تغذیه بد و پیری به‌وجود می‌آید محافظت می‌کند. ویتامین E از اتلاف کوآنزیم Q10 جلوگیری می‌کند و باعث کاهش خطوط و چین و چروک‌های ریز، پیشگیری از بروز لک‌های پیری، کاهش نشانه‌های کشیده شدن پوست و از بین رفتن جای زخم می‌شود.

ویتامین دی پنتنول یا ویتامین B5 نیز که قادر است بافت پوست را ترمیم کند در واقع یک مرطوب کننده طبیعی به‌شمار می‌رود و از پوست بدن در مقابل آفتاب سوختگی جلوگیری کرده و شانس برنزه شدن طبیعی را بیشتر می‌کند. این ویتامین نیز مانع اتلاف کوآنزیم Q10 در پوست بالغ می‌شود. این گزارش می‌افزاید: محصولاتی که به جای روغن‌های معدنی، حاوی روغن هسته انگور، روغن جوجوبا، روغن ماکادامیا( یک گیاه بومی استرالیا)، روغن آوکادو، عسل و بوته مانوکا که در نیوزلند به عمل می‌آید و همچنین عصاره یک نوع جلبک سواحل ژاپن به نام Phytessence Wakame هستند، نقش بسیار مؤثرتری را در جوانسازی پوست دارند.

جلبک Phytessence Wakame مانع فعالیت آنزیم هیالورونیداز می‌شود. این آنزیم مضر، اثر اسید هیالورونیک را که یکی از عوامل مؤثر در حفظ رطوبت و برجسته بودن پوست است، خنثی می‌کند. اسید هیالورونیک قادر است تا 1000 برابر وزنش در خود آب نگاه دارد. با بلوکه شدن آنزیم هیالورونیداز، به‌تدریج میزان اسید هیالورونیک تا سطحی که به‌طوری طبیعی در افراد جوان وجود دارد، افزایش می‌یابد. این خاصیت جلبک مذکور نیز به‌صورت بالینی به اثبات رسیده است.

اگر از همه این مواد طبیعی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و بسیاری مواد مغذی دیگر برای تهیه یک کرم ضد‌چروک استفاده شود، می‌توان به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

امروزه برخی از کرم‌های حاوی این آنتی‌اکسیدان‌های قوی با استفاده از فناوری نانو تهیه می‌شوند تا ترکیبات آنها به ذرات ذره‌بینی ریز تبدیل شوند و بتوانند به هر 7 لایه بافت پوست نفوذ کنند و در رفع چین و چروک و جوانسازی پوست مؤثر‌تر عمل کنند.

کد خبر 131819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز