همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس مطبوعاتی روز 25 آذر به تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، در پاسخ به سوالی در مورد عدم شرکت ایران در اجلاس افغانستان که قرار است در پاریس برگزار شود و وزیر خارجه‌ فرانسه از منوچهر متکی نیز برای شرکت دعوت به عمل آورده است، گفت: ایران همواره از هرگونه نشستی که در جهت استقرار صلح، ثبات، امنیت و تقویت دولت و ارتش ملی افغانستان باشد حمایت و حضوری فعالانه داشته و شرکت کرده است و معتقدیم که باید در جهت استقرار صلح و ثبات در افغانستان تلاش‌های لازم صورت گیرد.

وی گفت: اگرچه روند موجود، تشدید ناامنی و اقدامات افراط‌گرایانه و ازدیاد کشت مواد مخدر است، لازم و ضروری به نظر می‌رسید که اقداماتی در جهت بهبود وضع مردم صورت گیرد که این‌گونه نشد اما ما همواره در این خصوص فعال بوده‌ایم.

وی یادآور شد: ما در اصل موضوع برای شرکت آمادگی داشتیم ولی حل این مساله یک اقدام جدی بین‌المللی و هماهنگی در همه‌ ابعاد نیاز دارد.

قشقاوی با انتقاد از اقدام دولت فرانسه در این خصوص خاطر نشان کرد: از یک سو میزبانی چون فرانسه از وزیر خارجه‌ کشورمان برای شرکت در اجلاس و کسب مشورت دعوت به عمل می‌آورد اما در آستانه‌ برگزاری اجلاس با اظهارات غیردیپلماتیک آداب میزبانی و الزامات مشورت را انجام نمی‌دهد. لذا ایران با توجه به این موضوع از شرکت در اجلاس خودداری کرد. [متکی: فرانسه روی بوش شرط بندی کرده است]

به گفته‌ وی، براساس نظرات همه‌ تحلیل‌گران حاصل همکاری‌های ایران در اجلاس‌های قبلی در افغانستان سازنده بوده اما با اقدام خصمانه‌ آمریکا در آن زمان روبرو شده است.

وی اضافه کرد: بعد از همکاری‌های ایران چه ضرورتی داشت که بوش عبارت ناشایستی را علیه ایران به کار گیرد.

اظهارات قشقاوی درباره ایجاد سفارتخانه اتحادیه اروپا در تهران

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد ایجاد سفارتخانه‌ اروپایی در تهران، با یادآوری مصوبه‌ هیات وزیران این اتحادیه، گفت: شورای وزیران اروپایی مصوبه‌ای برای ایجاد دفتر دیپلماتیک در تهران را داشتند و ما نیز برای ایجاد آن اعلام آمادگی کردیم و با نظر مثبت از آن استقبال می‌کنیم. باقی قضایا مربوط به آن‌هاست.

وی اضافه کرد: این مساله موردی مخفی نیست و یک اقدام دیپلماتیک عادی است که همان گونه که اتحادیه‌ اروپا در بسیاری از کشورها دفتر نمایندگی دارد درخواست ایجاد دفتر را در تهران نیز مطرح کرده و مصوبه‌ای در این خصوص دارند.

دلیل عدم حضور ایران در اجلاس منامه

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ اظهارات اخیر وزیر خارجه‌ بحرین و نیز برگزاری اجلاس منامه و عدم شرکت ایران در این اجلاس گفت: با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران ابهامی درباره‌ برگزاری اجلاس توسط موءسسه انگلیسی بنیان‌گذار این اجلاس امنیتی داشت، در هیچ سطحی در اجلاس شرکت نکرد.

وی یادآور شد: به خاطر برخی اظهارات و اقدامات مقامات انگلیسی که رسانه‌ها از آنها به دو گونه‌ راهبرد ایران هراسی و ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه و ایران تعبیر کردند و ضمن اینکه این مساله جزو استراتژی جدی منطقه‌‌آی انگلیسی‌ها است، ‌ما در اجلاس شرکت نکردیم.

وی اضافه کرد: در این اجلاس اظهارات مختلفی مطرح شد که اظهارات نسبتا خوب نخست‌وزیر بحرین، وزیر خارجه‌ عمان و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس را داشتیم که اعلام کردند هیچ تهدیدی را از سوی ایران احساس نمی‌کنیم و باید در جهت روند صلح و نیز اقدامات دیپلماتیک با ایران همکاری‌هایمان را گسترش دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نخست‌وزیر بحرین مبنی بر ارائه‌ بسته‌ جدید پیشنهادی از سوی 1+5 به تهران گفت که چنین چیزی از قول ایشان نشنیده‌ و ندیده‌ام.

اظهارات قشقاوی درباره شایعات منتشره از سوی رسانه‌های صهیونیستی

قشقاوی هم‌چنین اخبار برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی در مورد اعزام نماینده‌ ویژه‌ی  باراک اوباما برای مذاکره با ایران را رد و خاطرنشان کرد: در نوع خبرهایی که از منابع صهیونیستی منتشر می‌شود در وهله‌ اول باید شک کرد؛ چرا که تجربه به ما ثابت کرده نوعا بی‌پایه و با اهداف خاص القایی است.

وی هم‌چنین برخی اخبار مربوط به ملاقات مشایی با نماینده‌ اوباما در سفر آبان ماه خود به نیویورک را تکذیب کرد و یادآور شد: سفر مشایی به نیویورک کاملا مشخص بوده و وزارت خارجه آن را تدوین کرده بود که این شانزدهمین دیدار ایشان با ایرانیان خارج از کشور بوده است که چارچوب این سفرها کاملا مشخص است.

وی اضافه کرد: رقم بالایی از ایرانیان مقیم آمریکا گفته‌اند که ما به ایران سفر داریم که این نشان از روند بازگشت سرمایه و مغز ایرانی از آمریکا و اروپا به ایران است که این چندین برابر خبر کذب فرار مغزها است. ایرانیان در همه‌ جای دنیا علاقه‌مند به منافع ملی و اعتلای ایران هستند و سفر مشایی نیز در پاسخ به این مساله صورت گرفت.

واکنش ایران به اظهارات وزیر خارجه مصر

خبرنگاری از قشقاوی در مورد اظهارات اخیر ابوالغیظ وزیر خارجه‌ مصر در مورد ایران و نوع واکنش ایران نسبت به حوادث غزه پرسید که وی در پاسخ فقط یادآور شد: مسوول دفتر حفاظت ایران در مصر مصاحبه‌ خوبی با شبکه‌ المصریه داشته که در این مصاحبه دیدگاه و مواضع کشورمان را بیان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بحث نوار غزه قابل فهم و درک است و احساسات انسان‌دوستانه‌ همه‌ ملت ایران در مورد مخالفت با تداوم فشار به مردم غزه صورت گرفته و اقشار مختلف مردم واکنش‌هایی را در این خصوص داشته‌اند.

به گفته‌ی وی، وزارت امور خارجه از نیروی انتظامی خواسته است تا امنیت دیپلماتیک برای سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های خارجی در تهران فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین راهبرد لیونی در مورد جابجایی فلسطینی‌های مقیم در سرزمین‌های سال 1948 در آستانه‌ انتخابات به سرزمین‌های 1967 و تداوم فشار به فلسطینی‌ها را خطرناک دانست.

قشقاوی هم‌چنین از سفر هادی نژادحسینیان، دبیرکل مجمع مجالس آسیایی به قاهره برای رایزنی تروئیکای این مجمع شامل ایران، اندونزی و سوریه برای کمک‌رسانی به غزه خبر داد.

وی گفت: راهبرد ایران در قبال قضیه‌ فلسطین موفقیت‌آمیز بوده که عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان و سایر مناطق اشغالی ثابت می‌کند که سیاست ایران در خصوص این مساله درست بوده و می‌تواند به نفع مردم منطقه باشد.

به گفته‌ سخنگوی وزارت امور خارجه، کمک‌های ایران نیز از طریق هلال احمر و با اتخاذ تمهیداتی به دست مردم غزه خواهد رسید و دستگاه دیپلماسی در هرجایی که نیاز باشد مساعدت لازم را به عمل می آورد. ضمن اینکه دولت و ملت ایران در موضوع کمک‌های انسانی به مردم غزه پیشتازند.

اقدامات ضد ایرانی جمهوری آذربایجان

وی در ادامه در مورد اقدامات جمهوری آذربایجان درخصوص اطلاق نام آذربایجان شمالی و جنوبی و نیز نصب نقشه‌ای با عناوین جعلی خلیج عربی، با تاکید بر پی‌گیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان گفت: واقعیت‌های موجود تاریخی و جغرافیایی و تمامیت ملی و ارضی چیزی نیست که با اظهارات و نقشه قابل تغییر باشد.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون رابطه‌ خوبی با دولت آذربایجان داریم.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد اجلاس آتی شورای همکاری خلیج فارس و احتمال حضور احمدی‌نژاد در این اجلاس پرسید که وی در پاسخ گفت: فعلا خبر جدیدی در این مورد وجود ندارد.

تحریم همکاری با حوزه باستانشناسی آمریکا

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد عدم تحویل دادن الواح گلی ایرانی در آمریکا پرسید که وی در پاسخ گفت: الواح گلی ایران در آمریکا سند هویتی و تمدنی ملت بزرگ ایران است و ما انتظار داریم طرف آمریکایی هرچه سریعتر استرداد این الواح را تسهیل کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه اقدامات لازم از طرف آمریکایی‌ها صورت نگرفته و به همین خاطر ایران هرگونه همکاری با حوزه‌ باستان‌شناسی آمریکا را تحریم کرده و تا زمانی که این الواح را بازنگردانند ما مصمم و جدی هستیم که این تحریم همکاری را ادامه دهیم.


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد توافق تهران و واشنگتن در مورد سلاح‌های شیمیایی اظهار داشت: بین ما و واشنگتن هیچ موافقت‌نامه‌ای امضا نشده و همواره نقش آمریکا در کنفرانس‌های خلع سلاح منفی بوده و تلاش‌های صورت گرفته با توجه به این نقش منفی برای تصویب بیانیه‌ یا مصوبه‌ای به نتیجه نرسیده است.

اظهارات دباره همکاری احتمالی هسته‌ای میان آمریکا و امارات 

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد توافقات آمریکایی‌ها و امارات برای توسعه منابع انرژی و بحث انرژی‌ هسته‌‌ای پرسید که وی با اشاره به اظهارات خود آمریکایی‌ها مبنی بر وجود پروسه‌‌ای سنگین برای تصویب موافقتنامه‌ای با این قبیل کشورها یادآور شد: در مجموع ما از اینکه هر کشوری بخواهد منابع انرژی صلح‌آمیز خود را متنوع کند استقبال می‌کنیم و بر این اساس بود که ما پیشنهاد کنسرسیوم را مطرح کردیم و حق همه‌ کشورها می‌دانیم که در چارچوب ان پی تی از انرژی صلح آمیز هسته‌‌ای استفاده کند.

وی با انتقاد از نقش آمریکا و برخورد دوگانه آن با موضوع دستیابی کشورها به انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای گفت:‌ آمریکا می‌خواهد برخورد دوگانه و گزینشی با حق‌طلبی این ملت‌ها داشته باشد و در این زمینه به نوعی تناقض دچار شده است؛ اگر آمریکایی‌ها به این حق قائل هستند پس این همه فضاسازی علیه ایران چه معنایی دارد. این‌ها همه طرف غربی را دچار چالش می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از تماس تلفنی روز دوشنبه 25 آذر دکتر احمدی‌نژاد و مقامات هندی برای کاهش تنش و استقرار صلح و ثبات در منطقه‌ شبه قاره‌ هند خبر داد و یادآور شد: به زودی نماینده‌ ویژه‌ ایران در تداوم سفر به پاکستان سفری به هند خواهد داشت تا تلاش هایی را برای برقراری صلح و ثبات در این منطقه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال پایانی خبرنگاران در خصوص تبعات بحران اقتصادی بر اقتصاد کشورمان گفت: معتقدیم تصوری که بحران اقتصادی تاثیر کمرشکنی بر ایران خواهد داشت تحلیل درستی نیست، چرا که نتیجه بحران اقتصادی در جهان سیاست‌ کنترل شدید دولتی را تبدیل به حمایت از شرکت‌ها کرد که نتیجه‌ آن این شده که شرکت‌ها نیاز به میزبان جدید و بازار متنوع پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این حادثه به ضرر ایران نیست و بازار متنوع ایجاد شده که براساس آن قدرت مانور ما و دست ما را باز کرده است. و بحث دیگر در این خصوص کاهش قیمت نفت است که به دو دلیل نیز بر ما تاثیر نگذاشته چون بودجه‌ ما براساس نفت زیر 60 دلار بسته شده و با عنایت به کاهش قیمت‌ها ارز کمتری برای واردات از کشور خارج شده است.

وی دلیل دیگر عدم تاثیر زیاد بحران اقتصادی بر اقتصاد کشورمان را عدم تنیده شدن سیستم‌ اقتصادی ما با اقتصاد جهانی و جوان نبودن سیستم اقتصادی ایران و ریشه‌دار بودن آن عنوان کرد.

کد خبر 70836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز