همشهری آنلاین: سخنگوی وزیر امورخارجه دوشنبه 29 مهر در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش ایسنا حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی در مورد اخبار مربوط به ارایه درخواست رسمی از طرف شورای روابط ایران و آمریکا برای ایجاد دفتر در تهران، گفت: هیچ درخواستی تاکنون دریافت نکرده‌ایم.

قشقاوی همچنین با انتقاد از تصویب قطعنامه‌ جدید علیه ایران در شورای امنیت همزمان با ادامه‌ مذاکرات، گفت: انتظار ایران پس از جلسات و گفت‌وگوهایی که بین جلیلی و سولانا و نمایندگان آنها که راه روشن، جدی، سازنده و راهبردی شکل می‌گرفت که انتهای آن رفع ابهام و پاسخ به سوالات ایران بود؛ یکباره انحراف را شاهد بودیم و دیدیم که قطعنامه‌ جدید شکل گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان اضافه کرد: نگاه ایران به این مساله راهبردی، جدی و سازنده بود. اما مسیر غربی‌ها در این مورد انحرافی بود و مذاکره پیش می‌رفت و ما از آن استقبال کرده بودیم. امروز باید آنها پاسخ دهند که چه دلیلی برای صدور قطعنامه بوده است.

وی به کار گرفتن اصطلاح چماق و هویج را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: موضع‌گیری‌های ما روشن و واضح است. آزموده را آزمودن خطاست. اینها همه‌ی حرف‌های تکراری است و طرف غربی باید پاسخ دهد که چرا این روند مذاکرات را منحرف کرد.

قشقاوی در خصوص میانجیگری ترکیه در این مورد نیز، گفت: کشورهای دوست مایلند در کنار بحث‌های دوجانبه و چندجانبه بحث‌های هسته‌ای را نیز داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ در مورد سفر معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه به تهران، اظهار داشت: هدف از سفر ریبیاکوف معاون جدیدالانتصاب خلع سلاح وزارت خارجهی روسیه به تهران آشنایی با مواضع ایران و دیدار با مقامات ایرانی بوده است. وی دیدارهایی با جلیلی، باقری و حسینی داشته و بحث‌ها عمدتا بر روی روابط دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی متمرکز بود.

ایرن و شورای امنیت
وی سپس در مورد رای‌گیری اخیر شورای امنیت و عدم عضویت ایران در این شورا، گفت: بعد از 54 سال دیپلماسی ایران مصمم بوده و هست که پیگیر عضویت خود به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت باشد که در این خصوص کارهای زیادی صورت گرفته و از تصمیمات جدی است که ادامه می‌یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، اصلی‌ترین هدف ایران از این مساله را بیان این منطق دانست که ساختار فعلی شورای امنیت و به ویژه نحوه‌ مشارکت اعضا و نیز تقسیم‌بندی و نحوه‌ی عضویت نادعالانه است.

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین دلیل این ادعا نیز این است که تاکنون و از ابتدای تاسیس این سازمان 74 عضو نتوانسته‌اند به شورای امنیت راه یابند و 42 کشور نیز تنها یک بار عضو شده‌اند که اینها نشان بی‌عدالتی و تک‌صدایی در این نهاد و شورای امنیت است. در حالی که اقتضای ثبات، صلح و پایداری در برابر ارزش‌های بین‌المللی تقسیم عادلانه‌ی کرسی‌ها و مشارکت همه‌ی اعضا است.

قشقاوی این مساله را صدای عدالت‌طلبانه‌ای توصیف کرد که پژواک آن در اجلاس وزرای خارجه‌ نم در تهران شنیده شده و ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که ژاپن برای هجدهمین سال متوالی و دهمین بار عضویت در شورای امنیت را در انحصار خود قرار دهد و دلیلی برای انحصاری کردن عضویت وجود ندارد. این اتفاق در سال 2005 نیز اتفاق افتاد که شاهد بودیم رقابت تنگاتنگی بین هند و ژاپن برقرار بود و هند تنها توانست 41 رای کسب کند. این مساله بی‌عدالتی آشکار است و امیدواریم همه‌ عدالت‌طلبان و اصحاب رسانه این مسیر را تا تحقق عدالت ادامه دهند.

وی با انتقاد از برخی از افراد که می‌گویند قدرت‌های بزرگ این‌چنین می‌خواهند، گفت: اگر قدرت‌های بزرگ این‌چنین می‌خواهند ما چرا انقلاب کردیم؟ ما می‌خواهیم آنچه را که خود خواستار آن هستیم محقق شود نه آنچه که آنها می‌خواهند، باید افکار عمومی داخل و خارج توجیه شود و در جهت بی‌عدالتی حرکت نکند. این باعث تقویت صلح و ثبات می‌شود.

قشقاوی همچنین خواستار این شد که عضویت در شورای امنیت از انحصار قدرت‌های خاصی بیرون آید و مسیر عضویت به درستی طی شود تا همه شاهد عدالت باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، سپس در پاسخ به سوالی در مورد ادعای حزب مخالف دولت لیبی در مورد زنده بودن امام موسی صدر، گفت: امام موسی صدر از شخصیت‌های شناخته شده‌ی جهان اسلام است و هر حرکتی که در جهت روشن شدن وضعیت وی باشد مورد استقبال است اما در این خصوص خبر جدیدی نشنیده‌ام.

وی همچنین از دیدار نمایندگان مجلس کشورمان با نمایندگان کنگره‌ی آمریکا در حاشیه‌ی اجلاس صندوق بین‌المللی پول ابراز بی‌اطلاعی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در مورد دیدار لاریجانی با وزیر امور خارجه‌ی فرانسه در ژنو نیز، گفت: این اخبار را از خود مجلس پیگیری کنید.

قشقاوی مذاکرات آمریکا با گروه‌های افراطی در افغانستان را کارساز ندانست و تصریح کرد: اگر یک منحنی از بهانه‌های آغاز اشغال سرزمین‌های اطراف ما در مورد مبارزه با افراط‌گرایان و نیز مبارزه با آن رسم کنیم شکست منطق اشغالگرایانه‌ی آنها را می‌بینیم که در این خصوص مماشات با افراط‌گرایان نمی‌تواند کارساز باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، افزود: طرف غربی باید پاسخ دهد که شعارهایی که برای مبارزه با تروریسم داده و مذاکرات امروز چه تناسبی با یکدیگر دارد و آنها باید پاسخگوی سیاست زیگزاگی و ضد و نقیض خود باشند.

خبرنگاری از وی در مورد توافقنامه‌ی امنیتی عراق با آمریکا پرسید که قشقاوی در پاسخ، خاطر نشان کرد: این مساله یک بحث داخلی عراق و بین مقامات و شخصیت‌های عراقی است. همچنین شاهد تظاهرات، اعتراضات و صدور بیانیه‌ها از طرف مردم و شخصیت‌های تاثیرگذار و مواضع عراقی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ اضافه کرد: موضع ایران در این خصوص احترام به حاکمیت و استقلال مردم عراق است تا جایی که ما اطلاع داریم خیلی از بندهای این توافقنامه مورد اختلاف جدی است.

قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط سفر جعفری به تهران و توافقنامه‌ امنیتی، گفت: سفرهای این چنینی بین مقامات ایرانی و عراقی بوده و هست و در سطوح عالی‌رتبه نیز به زودی سفرهایی خواهیم داشت. استفاده از ظرفیت‌ها برای گسترش روابط و بحث همکاری‌های دو کشور و نیز مسائل صلح و ثبات در عراق و امنیت در عراق از جمله‌ موضوعاتی است که مدنظر می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ تهدیدهای رژیم صهیونیستی را نشان‌دهنده‌ این مساله عنوان کرد که اساس هویت رژیم صهیونیستی بر تهدید نهاده شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم این ادعاها که گاهی مطرح می‌شود ایران یک تهدیدگر است؛ این تهدیدها نشان می‌دهد که اساس هویت رژیم صهیونیستی در تهدید نهاده شده است. ما بسیاری از این تهدیدها را غیر عملی و بی‌پایه می‌دانیم چرا که قدرت ایران مشخص است و کسی جرات نگاه چپ به ایران را ندارد و آنها نیز از توان ما اطلاع دارند و بیشتر این مقولات رسانه‌ای است. هر تهدید حداقلی پاسخ حداکثری از سوی ایران را در پی خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، افزود: خود آنها بحث‌هایی از این دست را مطرح می‌کنند و اینگونه حرف‌ها ارزش موضع‌گیری جدی از سوی ما را ندارد. اما سیاست کشور آمادگی دفاعی در هر شرایطی است و هر تهدید حداقلی پاسخ حداکثری از سوی ایران را به دنبال دارد.

خبرنگاری از قشقاوی در خصوص این تهدیدات و احتمال استفاده‌ ایران از موشک شهاب 3 پرسید که وی در پاسخ، گفت: این برعهده‌ی مسوولین دفاعی کشور است که آمادگی‌های لازم را در این خصوص کسب کنند و آمادگی دفاعی ما حداکثری است که در دکترین دفاعی و همه‌ی قواعد جهان جای دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، همچنین در مورد عدم شرکت ایران در جلسه‌ سران شورای همکاری خلیج فارس نیز، گفت: تمامی این بحث‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای است و چیز دقیقی در این خصوص نداریم.

وی در خصوص سفر میشل سلیمان و طالبانی روسای جمهور لبنان و عراق به ایران، گفت: مقامات و شخصیت‌های لبنانی اعم از مقامات رسمی دولتی و غیردولتی و در ادامه‌ سفرهای قبلی کرامی و میشل عون به ایران سفر می‌کنند اما هنوز جزییات سفر میشل سلیمان به تهران قطعی نشده است؛ اما در آینده‌ای نزدیک تهران میزبان شخصیت‌های مختلف لبنانی خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، اضافه کرد: طالبانی نیز در دیدار خود با دکتر احمدی‌نژاد در نیویورک اعلام آمادگی برای سفر را مطرح کرده اما امروز زمان آن مشخص نیست.

قشقاوی در مورد بحث انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و حمایت ایران از اتحادیه‌ شمال نیز، گفت: انتخابات باید در این کشور توام با احترام به نظر مردم افغانستان باشد و این حق مردم است که مردم انتخابات آزاد داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در مورد سفر ربانی به تهران، خاطر نشان کرد: ارتباط با گروه‌ها و طوایف افغان و تبادل‌نظرها و رایزنی‌ها با آنها توسط ایران از قبل برقرار بوده و اینگونه تبادلات اقتضای همسایگی، منافع و امنیت مشترک است و مربوط به پدیده‌ای خاص مانند انتخابات نیست. هر قدمی که در جهت تحکیم دموکراسی و استقرار آن باشد برمی‌داریم و ما آنچه که وظیفه‌ی همسایگی و اخلاقی بوده به عنوان وظیفه‌ی معنوی خود انجام دادیم.

خبرنگاری از وی این پرسش را مطرح کرد که ایران انتظار دارد آمریکا در افغانستان چکار کند؟ گفت: انتظار ما این است که نه تنها آمریکا بلکه همه‌ی قدرت‌ها در افغانستان مداخله نکنند و به حاکمیت ملی این کشور احترام بگذارند و رفع اشغال کنند؛ هم‌اکنون منطق حرف ما روشن است. روند اشغال باعث تولید روزافزون مواد مخدر و بی‌ثباتی در افغانستان شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، اضافه کرد: ایران منطق محکمی دارد که گذشت زمان حقانیت آن را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که ما حق بوده‌ایم و آنها باطل.

قشقاوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تعداد سانتریفیوژهای فعال در کشور، گفت: هم‌اکنون هزاران سانتریفیوژ در کشور در حال کار است.

وی همچنین از توقیف یک شناور دریایی ایران توسط گارد نیروی دریایی هند ابراز بی‌اطلاعی کرد و در مورد ارایه‌ی لیست شرکت‌های صهیونیستی بر اساس مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: قطعا مصوبه‌ی مجلس لازم‌الاجراست اما هم‌اکنون جزییات دقیقی در این خصوص در اختیار ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخوردهای ناشایست با زائران ایرانی در عراق علی‌رغم کمک‌های بی‌شمار ایران به مردم این کشور، گفت: اینگونه برخوردها همیشگی، مستمر و سازماندهی شده نیست. اراده‌ای در این جهت وجود ندارد و ما همواره این مسئله را به مسوولان عراقی گوشزد و توصیه کرده‌ایم چرا که افرادی که به آنجا سفر می‌کنند عموما زائر و قابل احترام هستند.

وی اضافه کرد: در این زمینه یادداشت‌هایی ارسال می‌شود و ملاقات‌هایی با سفیر عراق در تهران صورت می‌گیرد. در سفر معاون کنسولی وزارت امور خارجه به بغداد نیز بخش مهم مذاکرات در این خصوص بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، همچنین به زائران ایرانی توصیه کرد که بدون مجوز و غیرقانونی به این کشور نروند تا بهانه‌ای به دست آنها برای سوء استفاده نباشد.

قشقاوی همچنین از روند رو به رشد گرایش ایرانیان برای بازگشت به کشور خبر داد و گفت: امیدواریم هر چه بیشتر زمینه‌ای فراهم شود تا این ایرانیان که ذخایر مادی و معنوی هستند به سرزمین مادری و پدری خود بازگردند و خدمت کنند. آغوش کشور برای بازگشت این افراد باز است.

کد خبر 66256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز