همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه طی اظهاراتی در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 4 آذر سیاست جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی خارجی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج در پاسخ به سوالی در مورد گزارش البرادعی اظهار داشت: بخشی از گزارش البرادعی جنبه حقوقی دارد و بخشی دیگر نیز مبتنی بر کار صنفی و فنی البرادعی است. ایران تعهدات مشخصی در چارچوب ان.پی.تی و پادمان جامع دارد و در این گزارش نیز برای چهاردهمین بار تاکید شده که هیچ تخلفی از سوی ایران دیده نشده است.

به گفته‌ وی در این گزارش هم چنین بر صلح آمیز بودن مواد عرضه شده از سوی ایران و عدم انحراف به سمت فعالیت نظامی تاکید شده و ادعاهای ایران با توجه به راستی آزمایی‌های  انجام شده مورد تائید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: براساس این گزارش هم چنین مجموعه محصولات حاصل عمل سانتریفیوژهانیز هیچ انحرافی به سمت مواد نظامی نداشته است و دوربین‌ها و بازرسان آژانس توانسته‌اند به اماکن مربوطه دسترسی داشته باشند.

آژانس به قواعد بین‌المللی و چارچوب‌های حقوقی پایبند باشد

قشقاوی با بیان این که بحث‌های مطرح شده در این خصوص قاعده‌مند و حقوقی است و چارچوب همکاری‌های ما نیز مشخص است با اشاره به فشارهای سیاسی و خارج از قواعد شناخته شده حقوقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: عالم سیاست بی انتهاست و مطالبات در آن گسترده است. اکثر فشارهای وارد شده نیز خارج از قواعد است و کشورهایی خاص با انگیزه‌هایی خاص فشارهایی به البرادعی وارد می‌کنند که به وی توصیه کرده‌ایم متاثر از این فشارها که خارج از قواعد بین‌الملل و چارچوب حقوقی است نباشد و از آن تخطی نکند.

قشقاوی هم چنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی نگرانی‌های غرب در مورد گزارش البرادعی که در روزنامه‌های آن‌ها منعکس می شود خاطرنشان کرد: گزارش برخی رسانه‌ها متناقض و فاقد انسجام است. آنها در ابتدا مسایلی را ذکر می‌کنند و پس از آن مسایل دیگر را مطرح می‌کنند که کل گزارش را بی اعتبار می‌کنند.

وی اضافه کرد: در تمامی این گزارش‌ها نوعی سردرگمی و عدم انسجام وجود دارد. هم اکنون تمام دوربین‌ها در مراکز هسته‌ا‌ی ایران مستقر است و بازرسان نیز حضور دارند و مواد هسته‌ا‌ی تولید شده نیز در چارچوب کنترل آژانس است.

وی گفت: چون اهداف این رسانه‌ها سیاسی است و برخی رسانه‌ها نیز در این جهت ماموریت دارند در نتیجه دچار نوعی سردرگمی در گزارشات خود می‌شوند.

واکنش به ادعاهای اخیر میلیبند

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگاری از قشقاوی در مورد آزادی فوزی بداوی نژاد، تروریست حمله کننده به سفارت ایران در لندن در سال 1359 توسط دولت انگلیس گفت: این موضوع در دست پیگیری جدی از طرف وزارت خارجه و معاونت حقوقی است.

وی اضافه کرد: اخیرا اظهاراتی از سوی دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس در مورد تهدید بودن ایران در منطقه را شاهد بوده‌ایم. در حالی که در مورد وابستگی شدید صهیونیستی میلیبند هیچ تردیدی وجود ندارد.

وی گفت: وقتی رژیم صهیونیستی سلاح‌های هسته‌ای تولید کرد نگرانی‌های کشورهای منطقه را برانگیخت و امروز همه کشورها رژیم صهیونیستی را به عنوان تهدید تلقی می‌کنند و ایرانی را که در قرون معاصر هیچ کشوری را تهدید نکرده برای خود به عنوان تهدید به شمار نمی‌آورند.

به گفته قشقاوی، همه منطقه متاثر از تجاوزات رژیم صهیونیستی است و اگر خود میلیبند یک نظرسنجی در داخل انگلستان انجام دهد آن‌ها خودشان اسرائیل را به عنوان تهدید مطرح می‌کنند .

وی اضافه کرد: این گونه اظهارات میلیبند نمی تواند اقدام آن‌ها در تولد این فرزند نامشروع را رد کند. همانگونه که وقتی به منطقه  سفر می‌کند و مشکلات مردم منطقه غزه را می‌بیند دم نمی‌زند.

به گفته قشقاوی، موضع منفی انگلیسی‌ها در این خصوص روشن است و در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز روشن است و اظهارات مکرر مقامات آژانس صحت گفته‌ها ایران را تایید می‌کند.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه درباره توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص توافقنامه امنیتی اخیر عراق و آمریکا اظهار داشت: بعد از تصویب نهایی در پارلمان عراق موضعمان را اعلام می‌کنیم. اما این مساله مورد توجه است که بحث‌های جدی در پارلمان عراق راجع به موافقت نامه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث‌های مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی، بازرسی از محموله‌های وارده به عراق و خروج از فصل 7 منشور، اشاره کرد که در پارلمان عراق نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: مهم  این است که باید نظرات مسوولین عراقی مورد توجه قرار گیرد.

گفت‌وگوی ایران و آمریکا بر سر موضوع افغانستان، از جمله دیگر سوالاتی بود که از قشقاوی پرسیده شد که وی با تاکید بر این که هیچ خبری در این خصوص وجود ندارد گفت: مردم آمریکا به سیاست تغییر رای دادند و همه منتظر این هستند که تحقق شعار تغییر چقدر راهبردی، جدی و عملیاتی است که از جمله این بحث‌ها توجه ویژه به افغانستان است.

وی اضافه کرد: قبلا ایران در بحث مرحله تشکیل دولت ملی در افغانستان و همکاری با گروه‌هایی که قانون اساسی را پذیرفته‌اند حضور فعالی داشت.

قشقاوی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا در مورد تلاش‌های انجام گرفته برای آزادی دیپلمات ربوده شده در پاکستان با تاکید بر ادامه تلاش‌های گسترده خاطرنشان کرد: علاوه بر گفت‌وگوی مستقیم تلفنی دو وزیر خارجه ایران و پاکستان بار دیگر سفیر پاکستان در ایران توسط مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه احضار و به وی تاکید شد که برابر کنوانسیون‌های بین المللی حفاظت از جان و اموال دیپلمات‌ها به عهده کشور پذیرنده است و لذا ایران انتظار تلا‌ش‌هایی جدی از سوی دولت پاکستان است تا خانواده این دیپلمات را از نگرانی برهاند.

وی اضافه کرد: به طور کلی تلاش‌ها و تمهیدات فراوان‌تری در این منطقه به دلیل سوابق ربوده شدن دیپلمات‌های دیگر وجود دارد که این مسوءلیت دولت پذیرنده را بیشتر می‌کند.

به گفته وی، در همین چارچوب تماس‌ها با مقامات محلی و ایالت سرحد پاکستان ادامه دارد که امیدواریم نتیجه همه آن‌ها آزادی دیپلمات ایرانی باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد اجلاس کمیته امنیتی همسایگان عراق در دمشق گفت: اجلاس دیروز دمشق سومین اجلاس کمیته امنیتی همسایگان عراق بود که فیروزنیا، مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه در آن شرکت کرد.

وی گفت: حفظ صلح، ثبات و امنیت در کشور عراق برای همسایگان در اولویت قرار دارد که در این چارچوب بحث هایی مربوط به دستیابی به مکانیزم‌هایی روشن برای کمک به دولت ملی عراق برای نیل به صلح و ثبات امنیت برقرار بوده و اظهار نظر هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

روابط ایران و مصر از دیگر موضوعاتی بود که خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسیدند که وی با یادآوری این که ایران و مصر در دو حوزه تمدنی بزرگ هستند و ظرفیت بالای فرهنگی دارند خاطرنشان کرد: این ظرفیت بزرگ دو ملت می تواند مناسبات دو کشور را پیش ببرد. فعلا در حوزه سیاسی تحول خاصی پیش نیامده و روند گذشته در جریان است و وجود دارد.

وی هم چنین از پیگیری فعالانه ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک برای حل مشکل دیه ایرانی‌های کشته شده در سقوط هواپیمای قرقیزی خبر داد.

قشقاوی در خصوص تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز نیز گفت: مقامات نظامی اظهاراتی در این خصوص داشته‌اند و اجازه دهید در مورد مسایل نظامی مقامات ذیربط اظهارنظر کنند.

سفر میشل سلیمان به ایران

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر رییس جمهور لبنان به تهران که روز دوشنبه 4 آذر انجام گرفت نیز با اشاره به رابطه تاریخی و برادرانه دو ملت ایران و لبنان یادآور شد: همکاری‌های ایران با کشورهای منطقه و از جمله با قطر که که فرجام آن انتخاب رییس جمهور لبنان بود که نهادهای دیگر نیز در چارچوب دموکراسی در لبنان شکل می‌گیرد.

وی افزود: حاصل همه تلاش‌ها و ارتباطات گسترده با مقامات دولتی، غیردولتی و احزاب مختلف لبنان اقتضا می‌کند که تبادل نظرها بین برادران ایرانی و لبنانی ادامه یابد. براین اساس میشل سلیمان دیداری با مقامات ایرانی خواهد داشت که ابعاد روابط ما با لبنان به ویژه در مذاکره با رییس جمهور مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی ابراز عقیده کرد که این دیدار می‌تواند در تامین مناسبات دوجانبه، رایزنی‌های منطقه‌ای و به ویژه مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و حمایت از مقاومت ملت لبنان موثر واقع شود.

وی هم چنین از گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در لبنان تشکر کرد و از تشکیل یک کمیته بین المللی و با ریاست سازمان ملل و عضویت ایران برای پیگیری موضوع استقبال کرد و آن را موثر در حل موضوع توصیف کرد.

وی گفت: لازم بود که مجامع بین المللی فعالانه‌تر با موضوع برخورد کنند ولی بعد از 27 سال اعلام آمادگی برای تشکیل کمیته نیز می‌تواند موثر واقع شود تا دیپلمات ایرانی آزاد و به ایران بازگردد.

اظهارات قشقاوی درباره کشتی ربوده شده ایرانی

خبرنگاری از قشقاوی در مورد ربوده شدن کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی پرسید که وی با تاکید بر پیگیری‌های انجام شده از جانب وزارت امور خارجه گفت به محض وقوع واقعه همان شب کمیته پیگیری در وزارت خارجه زیر نظر معاونت آفریقایی تشکیل شد و سفارت‌های ایران در کنیا ، سومالی و اتیوپی پیگیر کار هستند. [کشتی تجاری حامل گندم ایران ربوده شد ]

وی اضافه کرد: در حوزه کشتیرانی کشور نیز اقداماتی صورت گرفت و تماس‌هایی نیز برقرار شده که امیدواریم نتیجه آن موجب رهایی کشتی ایرانی و خدمه آن باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر انجام اقداماتی در سطح دریانوردی بین المللی و انجام اقداماتی زیر نظر سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بخشی از کشورهایی که دایره سیطره دریایی دارند در این خصوص باید اقدامات جدی صورت دهند و مسوولیت برخورد با این قبیل اقدامات را بپذیرند چرا که تنها یک چاره بین المللی می تواند کارساز باشد.

قشقاوی با تاکید بر این که تعدد و تکثر ربایش کشتی‌ها در فاصله زمانی کوتاه غیر شفاف و رازآلود است گفت: تداوم این قبیل اقدامات باعث میلیتاریزه کردن دریاهای جهان می شود که باید اقدامات در چارچوب سازمان ملل و همکاری‌های دسته جمعی صورت گیرد و آزادی بیش از حد و حصر افراد رباینده حاصل نگردد.

وی بخشی از خدمه این کشتی را ایرانی و بخشی دیگر را غیر ایرانی و حامل گندم از یکی از کشورهای اروپایی عنوان کرد و در خصوص اقدام نظامی در مقابله با ربایندگان کشتی نیز گفت: همه گزینه‌ها بر روی میز قرار دارد و ما باید ببینیم چه گزینه‌ای می تواند موثرتر واقع شود.

کد خبر 69210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز