همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 6 آبان ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران با تکذیب خبر دریافت نامه‌ محرمانه از سوی آمریکا گفت: آنچه که در عرصه‌ واقعیت اتفاق می‌افتد تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران است که نمونه‌ آن اعمال تحریم‌ها علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی به صورت غیرقانونی است.

وی گفت: آمریکا با اقدام یک جانبه‌ خود در اعمال تحریم‌ها نشان داد که مانوری که از وحدت بین 1+5 نشان داده شده است نیز نادیده گرفته شده و یک جانبه عمل کرده؛ به گونه‌ای که شرکت‌های کشورهای عضو 1+5 را نیز هدف قرار داده است که این بی‌پایه و اساس بودن شعار مخالفت جهان با برنامه‌ هسته‌ای ایران را نشان داد.

وی افزود: آنچه که در عمل دیده می‌شود تداوم رویکرد خصمانه‌ آمریکا علیه منافع و ملت ایران است و تبلیغات رسانه‌ها در مسائل مانند نامه و دفتر حفاظت منافع تناقض‌آمیز است و اینها کارهای رسانه‌ای برای پوشش دادن به تداوم رویکرد خصمانه علیه ملت ایران است.

قشقاوی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد قصد آمریکا برای خارج کردن نام ملاعمر توسط آمریکا از فهرست افراد تروریست و تحت تعقیب، اظهار داشت: این‌ها نشان می‌دهد که غربی‌ها یک تجدیدنظر اساسی در برخورد با تروریسم و تروریست‌ها دارند که شاخصه‌ این تجدیدنظر و تحولی که در آن چه که قبلا به عنوان مبارزه با تروریسم به آن می‌گفتند را در جاهای مختلف می‌توان دید.

وی نمونه‌ای این اقدامات را گفت وگو با افراط‌گرایان، مماشات با تروریست‌ها همانند گروهک شرور ریگی که رسما تلویزیون‌هایی که ارتباط‌شان با غرب روشن است آنها را تبلیغ می‌کنند و تلاش عادی سازی این فعالیت‌ها دارند، و برخورد با منافقین در مورد دعوت و سفر به ایتالیا عنوان کرد و گفت:‌ مجموعه‌ این اقدامات حکایت از تجدیدنظر غرب در مبارزه علیه تروریسم دارد و یا یک بازی سیاسی است که با برگ تروریست‌ها انجام می‌شود. البته این مساله مفید نخواهد بود. تروریست‌ها مکان و زمان نمی‌شناسند و میدان دادن و جولان دادن به آن‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی گفت: مماشات با تروریست‌ها که در جبهه‌های مختلف با بهانه‌های مختلف انجام می‌شود اقدام مناسبی نیست و ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است و ادعاهای بعد از 11 سپتامبر را زیر سوال می‌برد و هیچ سودی به حال غرب و اروپا نخواهد داشت.

سفر دبیکل شورای همکاری خلیج فارس به تهران

وی از سفر العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و امیل لهود، رییس جمهور پیشین لبنان به تهران در روز دوشنبه 6 مهر خبر داد و اظهار داشت: عصر امروز العطیه وارد تهران می‌شود که محور اصلی و جدی گفت‌وگوها بررسی تعمیق مناسبات و گسترش همکاری‌ها بین ایران و کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس است. بررسی پیشنهاد دکتر احمدی در اجلاس این شورا در دوحه در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی یکی از محورهاست و زمینه‌ها و موضوعات فراوانی است که در جهت تقویت همکاری‌ها قابل طرح است.

وی افزود: ظهر امروز(دوشنبه 6 مهر) نیز امیل لحود، رییس جمهور سابق لبنان وارد تهران می‌شود که در جهت سیاست گسترش مناسبات با همه‌ طرف‌ها و کشورهای مختلف است.

وی هم‌چنین بار دیگر تاکید کرد که هیچ درخواست رسمی برای افتتاح دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به جمهوری اسلامی ایران واصل نشده است و مسائل مطرح شده جز گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای چیز دیگری نیست که نیاز به موضع گیری داشته باشد.

اعتراض ایران به اقدام ایتالیا درباره منافقین

قشقاوی در ادامه با اشاره به اعتراض جمهوری اسلامی ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اقدام دولت ایتالیا و خروج اموال گروهک تروریستی منافقین از توقیف گفت: ما تاکید داشتیم که هیچ تغییری در هویت و ماهیت فرقه‌گرایانه و تروریستی منافقین ایجاد نشده و آنان کماکان در فهرست‌های رسمی تروریستی قرار دارند.

وی افزود: کشتار بیش از 12 هزار انسان در ایران و کردها و شیعیان و افراد و شخصیت‌های مختلف در پرونده‌ آن‌ها قرار دارد و اطلاعات نهادهای امنیتی در کشورهای مختلف غربی کمتر از اطلاعات ما نیست؛ چرا که این گروهک اقداماتی در جهت پول‌شویی و نقض قوانین کشورهای غربی انجام داده و اقدامات وسیع و گسترده‌ای دارند و کسی نمی‌تواند ادعا کند که ماهیت آن‌ها عوض شده است.

قشقاوی در مورد موضع ایران در مورد استقلال کوزوو گفت: تحول خاصی در مورد مساله‌ی کوزوو ایجاد نشده و موضع ما همان موضع قبلی است که همگان در جریان آن هستند.

موضع ایران در قبال اظهارات اوباما

قشقاوی هم‌چنین در مورد اظهارات اخیر باراک اوباما نیز آن‌ها را متناسب با تبلیغات عنوان کرد که باید منتظر مواضع عملی آنان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: چون موقع تبلیغات انتخابات آمریکاست این گونه مسائل تشدید می‌شود و ما موضع خاصی در مورد کاندیداها و یا اظهاراتشان فعلا نداریم و این برعهد‌ه‌ خود آمریکایی‌هاست که انتخاب کنند. باید منتظر مواضع عملی آنها باشیم و ببینیم که آیا حقیقتا تغییر اساسی خواهند داشت یا خیر. و آیا منافع و حقوق ملت ایران را قبول دارند و اشتباهاتشان را می‌پذیرند.

وی افزود: آنها باید تکلیف عملی‌شان را با منافع و مردم ما روشن کنند و در این شرایط است که متناسب با واقعیات‌ها می‌توان تحلیل مناسب داشت.

محکومیت حمله هلی کوپترهای آمریکایی به سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین حمله‌ روزیکشنبه 5 آبان هلیکوپترهای آمریکایی به سوریه را نیز محکوم و تاکید کرد: متاسفانه در این حمله بسیاری از افراد بیگناه شامل کودکان و چند عضو یک خانواده کشته شدند؛ لذا هرگونه تجاوز و نقض حاکمیت ملی کشورها که منجر به کشتار بیگناهان شود محکوم است و مورد قبول ما نیست.
[حمله بالگردهای آمریکا به منطقه مرزی سوریه]

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد لغو سفر آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه به روسیه اظهار کرد: قرار بود در این سفر موافقت‌نامه‌ای قضایی به امضای وزیران دادگستری دو طرف برسد که آماده نبود و به زمان دیگری موکول شده تا مقدمات امضا فراهم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد سفر مرندی به مصر به عنوان نماینده‌ رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: لاریجانی تحرک خوبی را همگام با تشدید محاصره‌ غزه آغاز کرد و در آن تماس‌های تلفنی و دیدارهای حضوری با همتایان خود داشت تا رفع محاصره‌ غزه و نیز فشار به رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

وی افزود: در این میان از هر ظرفیتی برای انجام این کار استفاده شد که از جمله سفر مرندی به قاهره برای شرکت در اجلاس سازمان جهانی بهداشت بود که فرصتی فراهم شد تا دیداری با مقامات مصری داشته باشد و پیام لاریجانی را اعلام کند.

او تاکید کرد: هیچ تحول جدید و خاصی در روابط دوجانبه نیز ایجاد نشده است.

احترام به حاکمیت و استقلال عراق خواست ایران است

قشقاوی هم‌چنین بر احترام به حاکمیت و استقلال عراق به عنوان کشور دوست توسط ایران تاکید کرد و در مورد توافق‌نامه‌ امنیتی عراق با آمریکا گفت: آنچه که ما به عنوان کشور دوست مایل به آن هستیم احترام به حاکمیت و استقلال عراق است و هر آن چه که این مساله را تقویت کند مورد حمایت ماست و هر آنچه آن را نقض کند مورد مخالفت ماست.

وی ادامه داد: در مدت اخیر که مواضع مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های دولتی و غیردولتی را شاهد بودیم با حساسیت به استقلال و منافع عراق توجه و عنایت دارند و ما نیز هر آن چه که آنان بخواهند مورد توجه ماست و هدف ما استقرار ثبات، استقلال، رفع اشغال و پیشرفت عراق است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان سپس در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحلیل روزنامه‌های غربی مبنی بر قرار داشتن عراق در میان قیچی ایران و آمریکا گفت: هرکس در این خصوص تحلیل خود را دارد و هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند نسبت به سرنوشت همسایه‌ خود بی‌تفاوت باشد و این مساله حمل بر دخالت نیست. چرا که دو کشور همسایه تاثیرات متقابل در حوزه‌ امنیت ملی، پیشرفت و توسعه‌ یکدیگر دارند و این مساله قابل کتمان نیست و دیپلماسی موفق رفع تنش با همسایگان است.

وی با تاکید بر اینکه موقعیت ما با آمریکا که اشغالگر است متفاوت است تصریح کرد: موقعیت ژئوپولتیک ما به ما اعلام می‌کند که نسبت به تمامیت ارضی عراق حساسیت داشته باشیم. عراق مرزهای طولانی با ما دارد و اقدام متقابل و احترام به حاکمیت ملی یکدیگر داریم و لذا مقایسه ایران و آمریکا در مورد عراق کار غلطی است و همه این منطق ما را به وضوح می‌بینند.

وی هم‌چنین در مورد بازداشت عشا مومنی، شهروند ایرانی - آمریکایی نیز خاطر نشان کرد:‌ نهادهای ذیربط پیگیر بحث ایشان هستند؛ هنوز آخرین تحولی که به دست وزارت خارجه رسیده باشد نداریم و اقدام قانونی خود را ادامه می‌دهند و موردی نهایی اعلام نشده است.

وی ادامه داد: مراجع ذیربط موضوع را در دست پیگیری دارند که امیدواریم فرجام پیگیری‌ها را هرچه زودتر اعلام کنیم.

سفر رفسنجانی به عراق 

خبرنگاری از قشقاوی در مورد سفر یاسر رفسنجانی به عراق و دیپلماتیک بودن و هماهنگی با وزارت خارجه پرسید که قشقاوی در پاسخ گفت: شخصیت‌هایی در حد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیسان سه قوه با مرکز دیپلماسی کشور هماهنگی دارند و شان پروتکلی آنان فراتر از وزارت امور خارجه است و هرگونه هماهنگی و تشریک مساعی در چارچوب کلی هماهنگی و انسجام کامل و متناسب با سیاست کلی نظام است و چیزی جدای از آن نیست.

مشایی در اجلاس ایرانیان خارج از کشور شرکت می‌کند

وی سفر مشایی، معاون رییس جمهور به نیویورک را نیز برای شرکت در پانزدهمین اجلاس ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد و گفت: آمریکا پانزدهمین کشوری است که اجلاس ایرانیان خارج از کشور در آن برگزار می‌شود که از ماه‌ها قبل در حال پیگیری است و وزارت خارجه نیز مسوول پیگیری آن است.

وی ادامه داد: مشایی که نماینده‌ رییس جمهور در امور ایرانیان خارج از کشور است برنامه‌ای داشته و از مدت‌ها قبل تمایل داشتند که در این نشست شرکت کنند و سفر ایشان در این چارچوب است.

قشقاوی زمان سفر وزیر امور خارجه‌ امارات به تهران را نیز قطعی ندانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در مورد سفر ادریس بارزانی به تهران نیز گفت: دیدار مقامات و گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی اعم از کرد و شیعه برنامه‌ریزی شده و ما در دیپلماسی‌مان در حوزه‌هایی مانند افغانستان، لبنان و عراق سیاست ارتباط گسترده با همه‌‌ طرف‌ها را داریم که سیاست موفقیت آمیزی است و لذا همواره تهران پذیرای شخصیت‌های مختلف از مناطق مختلف جهان است.

وی ادامه داد: سفر مسعود بارزانی به تهران نیز موفقیت‌آمیز بود که ظهر امروز شاهد سفر امیل لحود به تهران خواهیم بود که اینها همه سیاست گسترش مناسبات با همه‌ طرف‌ها و کشورهاست.

کد خبر 66771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز