همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 18 آذر به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره موضع اخیر باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان افزود: اگر موضع اوباما تعلیق است موضع ما هم این است که تعلیق نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم برای رفع نگرانی برخی کشورها درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنیم.

غرب حق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد

قشقاوی افزود: در عین حال این انتظار هم وجود دارد که کشورهای غربی نیز حق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند.

قشقاوی تأکید کرد: غرب باید آماده باشد که حقوق هسته‌ای ایران را طبق قواعد بین‌المللی به رسمیت بشناسد؛ ما هم آماده‌ایم نگرانی‌ها را با سیاستی تعاملی برطرف کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: انتظار از شعار تغییر رئیس جمهور جدید آمریکا این است که سیاست تقابل جای خود را به سیاست تعامل بدهد.

حسن قشقاوی افزود: اوباما 21 ژانویه کار خود را آغاز می‌کند و باید واقعیت پشت میز را بعد از این تاریخ دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ثابت شده است که سیاست چماق و هویج فایده‌ای ندارد و سیاست شکست خورده‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌هایی که برای تشکیل کمیته تضمین عرضه سوخت هسته‌ای در عرصه بین المللی انجام شده است گفت: با گذشت شش سال از مطرح شدن تشکیل این کمیته، هنوز جامعه بین المللی به سازوکار روشنی دست نیافته است.

قشقاوی افزود: بنابراین طبیعی است که ایران هم تضمین‌ها را درباره تامین سوخت هسته‌ای نپذیرد.

در ادامه، خبرنگاری پرسید: محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است در مسئله هسته‌ای ایران حتی یک اینچ پیشرفت نداشته‌ایم، موضع ایران چیست؟

قشقاوی گفت: آیا حل و فصل موضوعات شش گانه که در قالب طرح اقدام (مدالیته) انجام شد و در گزارش‌های آقای البرادعی نیز به صراحت آمده است، پیشرفت نیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اکنون بحث بر سر مطالعات ادعایی است، مطالعاتی که حتی آژانس اعلام کرده است که اصل اسنادش را در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: طبق قواعد حقوق بین الملل، باید اصل سند ارائه شود وگرنه هر کس می‌تواند با ارائه کپی ادعاهایی مطرح کند.

قشقاوی گفت: از نظر منطق امر عدمی نیاز به اثبات ندارد و طبق قواعد حقوقی نیز مدعی باید دلیل و سند بیاورد.

واکنش به ادعاهای سولانا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در این باره که خاویر سولانا در جمع خبرنگاران ایرانی گفته است ایران نیاز به چرخه سوخت هسته‌ای ندارد، گفت: انتظار طبیعی از شخصیت‌های سیاسی این است که به چارچوب قوانین بین المللی توجه کنند.

وی افزود: فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب ان پی تی است و هیچ نکته‌ای در ان پی تی برای منع کشورهای عضو از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای نیامده است.

قشقاوی گفت: در ان پی تی حتی از کشورهای دارای فناوری خواسته شده است به کشورهای فاقد این فناوری کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران عضو ان پی تی، و فعالیت‌هایش زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

قشقاوی گفت: اینکه کشوری انواع دیگر نیروگاه‌ها را داشته باشد جزو تصمیمات ملی است که در چارچوب منافع ملی برای آن برنامه ریزی می‌شود.

وی افزود: بخش هایی از سوخت نیروگاه بوشهر را تحویل گرفته‌ایم اما اینکه در زمینه سوخت با روسیه همکاری کنیم دلیلی بر این نیست که خود تولیدکننده سوخت نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران تعامل گسترده با جامعه بین‌المللی است، در عین حال بر باورهای ملی و مبانی استقلال خودمان تأکید داریم.

اظهارات درباره گروگان‌های ایرانی

قشقاوی در پاسخ به این سؤال که از اقدامات وزارت خارجه برای آزادی گروگان‌های ایرانی در سراوان انتقاد شده است گفت: افزایش کشت مواد مخدر در منطقه موجب افزایش ناامنی شده است اما باید تلاش کرد فضای فعالیت اشرار و قاچاقچیان ناامن شود.

وی افزود: متأسفانه کشورهای اشغالگر از برخی اقدامات ناامن کننده حمایت رسانه‌ای می‌کنند و معتقدند تروریسم خوب و بد داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان باید با همکاری یکدیگر، با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر مقابله و فضا را برای فعالیت اشرار ناامن کنند.

وی افزود: از همه ظرفیت دیپلماتیک برای رفع این مشکل بهره گرفته‌ایم و در سطوح بالا مذاکراتی با مقامات پاکستانی انجام داده‌ایم.

قشقاوی همچنین از دیدار معاون آسیای وزیر امور خارجه با مقامات پاکستانی برای آزادی عطارزاده دیپلمات ربوده شده ایرانی در پاکستان خبر داد.

وی اضافه کرد: برخی مقامات پاکستانی هم در آینده نزدیک برای بررسی این موضوعات به ایران می‌آیند.

واکنش به تلاش اروپا برای خارج کردن نام منافقین از فهرست تروریست‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر تلاش اتحادیه اروپا برای خارج کردن نام منافقین از فهرست تروریست‌ها گفت: با یک رأی سیاسی و فاقد موازین حقوقی از طرف دادگاه لوکزامبورگ در زمینه منافقین رو به رو بودیم.

وی افزود: البته برخی کشورها نام این گروهک تروریستی را در فهرست تروریست‌ها ابقا کرده‌اند که کانادا از آن جمله است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدام دادگاه لوکزامبورگ شتابزده بود چرا که هیچ تغییری در ماهیت فکری این گروهک ایجاد نشده است.

قشقاوی گفت: برخورد یکپارچه و قوی با تروریسم راه حل برطرف کردن این پدیده شوم است اما برخورد گزینشی مشکل را حل نمی‌کند.

اظهارات قشقاوی درباره اعترافات یکی از جنایتکاران جنگی عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعترافات یکی از جنایتکاران جنگی عراق به اعدام اسرای ایرانی و اقدام وزارت خارجه در این زمینه گفت: بحث ما با عراق درباره جنگ تحمیلی در چارچوب خودش ادامه دارد.

قشقاوی افزود: ما شرایط کنونی دولت و ملت عراق را درک می‌کنیم با این حال بدون عقب‌نشینی از حقوقمان موضوع را پیگیری می‌کنیم.

غزه یک تراژدی انسانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحولات غزه و سکوت مجامع بین‌المللی در این زمینه گفت: در غزه یک تراژدی انسانی به وقوع پیوسته است.

قشقاوی افزود: هر فعال حقوق بشری که در حوزه غزه فعال نیست فعال حقوق بشر نیست.

وی گفت: دولت و مجلس ایران از نزدیک تحولات غزه را پیگیری و با دیگر کشورها در این زمینه گفتگو می‌کنند.

قشقاوی برای نمونه به گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با امیر قطر به منظور یافتن راهکاری برای بحران غزه اشاره کرد.

کد خبر 70340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز