چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران در خصوص تازه‌ترین اقدامات و مواضع بین‌المللی کشور پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه با تبریک فرا رسیدن سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تبریک پرتاب ماهواره‌ی امید در مورد نشست امروز 1+5 که در مورد بررسی پرونده‌ هسته‌‌ای ایران تشکیل می‌شود و اینکه آیا سیگنال‌هایی مبنی بر اعمال شعار تغییر دولت اوباما دریافت داشته‌اید یا خیر؟ گفت: این جلسه پس از کنفرانس خبری ما تشکیل می‌شود و لذا نمی‌توان هم اکنون در مورد آن پیش بینی خاصی انجام داد اما آنچه که واضح است براساس اعلام خودشان این جلسه بیشتر برای اطلاع سایر اعضای 1+5 از سیاست‌های آمریکاست.

وی موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مساله‌ی هسته‌‌ای‌اش را کاملا روشن عنوان و خاطر نشان کرد: موضوع ایران بسیار ساده است و اصلا پیچیده نمی‌باشد؛ ما عضو ان پی تی هستیم و مایلیم عضو پایبند آن نیز باشیم و از فعالیت‌های صلح‌آمیز انحرافی نداشته باشیم؛ چرا که هرگونه فعالیت‌ غیرصلح‌آمیز هیچ جایگاهی در دکترین ما ندارد.

وی خاطر نشان کرد: غرب و آژانس نباید در مورد اعتمادسازی با استانداردهای دوگانه برخورد کنند؛ امروز بیش از 90 کشور جهان وجود دارد که از نظر آژانس نظرنهایی در موردشان اعلام نشده است. ما نیز توقفی در فعالیت‌ هسته‌ای‌مان نداریم؛ چرا که این مساله براساس خواست ملی‌مان است و کشورها باید با آن واقع‌بینانه برخورد کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اعلام نگرانی از نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: ما مناسبات رو به رشد با آمریکای لاتین، آفریقا و مناطق مختلف جهان را داریم و در آمریکای لاتین نیز زمینه‌های گسترده‌ی تعمیق مناسبات با کشورهای این حوزه وجود دارد .

وی افزود: ما براساس منافع ملی، قواعد شناخته‌ شده‌ی بین‌المللی و سیاست تعاملی و آزاد در این منطقه فعالیت می‌کنیم که این مناسبات روز به روز در حال گسترش است.

قشقاوی همچنین سفر گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به تهران را نیز براساس ابراز تمایل وی عنوان و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پذیرایی از وی خبر داد.

وی ادامه داد: برخی تحلیل‌هایی که در مورد سفر وی مبنی بر میانجی‌گری وجود دارد از طرف آلمانی‌ها نیز تایید نشده است و ایشان با پروفسور سمیعی به تهران سفر می‌کنند که بحث در مورد مسائل خیریه و NGOهاست و برنامه‌ی دیدارهای ایشان نهایی نشده است.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد خروج نام گروهک منافقین از لیست سازمان های تروریستی توسط اتحادیه‌ اروپا پرسید که وی در پاسخ، این کار را بازی با یک کارت سوخته و مهره‌ای که هیچ پایگاه و جایگاهی در نزد افکار عمومی ملت ایران ندارد توصیف کرد و گفت: این اقدام آنچنان خط بطلانی بر بحث مبارزه با تروریسم کشاند که در صد سال آینده نیز اروپایی‌ها نمی‌توانند آن را از افکار عمومی پاک کنند و این اقدام اشتباه عمیق راهبردی آنهاست.

وی افزود: میزان اطلاعاتی که سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب از اقدامات خلاف قانون منافقین در این کشورها دارند بسیار بیشتر از اطلاعات ماست و جنایات منافقین منحصر به کشتن 16 هزار بی‌گناه در ایران و عراق نیست و اقدامات خلاف قانون بسیاری را شامل می‌شود.

وی این اقدام را گزینشی، عالمانه و عامدانه توصیف و خاطرنشان کرد: این اقدام منطق نسل جوان ما را در مورد دوگانگی برخورد با حقوق بشر تقویت می‌کند . امروز نسل جوان ما جنایات غزه را شاهد است و در آستانه‌ سی‌امین سال پیروزی انقلاب موضوع منافقین مطرح می‌شود که این اقدام اروپا آنچنان خط بطلانی بر بحث مبارزه با تروریسم کشاند که در صد سال آینده نیز نمی‌توانند آن را از افکار عمومی پاک کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اخبار مربوط به پاراچنار پاکستان را نیز که در آن مطالبی در خصوص کشتار شیعیان مطرح می‌شود همراه با مبالغه‌ توصیف کرد و گفت: اخباری که ما در مورد پاراچنار داریم به این شکل نیست و کمی مبالغه شده است؛ در پاکستان باید در جهت وحدت شیعه و سنی گام برداریم و ما این گزارشات مبالغه‌آمیز را تایید نمی‌کنیم.

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ایجاد محور عربی و محور ایرانی در مورد بحث غزه و بازسازی فلسطین و نیز اجلاس آتی برخی سران اعراب در ابوظبی خاطرنشان کرد: موضوع فلسطین موضوعی فراتر از کار احساسی، ‌مقطعی و زودگذر سیاسی است و این کار آرمانی و ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد و محور اصلی باید وحدت جهان اسلام و در جهت اهداف عالی اسلام باشد.

وی ادامه داد: واقعیت موجود در غزه حضور حماس در این منطقه و میزان این حضور است و باید بر سرعت بازسازی و رفع مشکلات از مردم فلسطین تاکید شود.

قشقاوی بر عدم وجود محوری به نام محور عربی و محوری ایرانی تاکید کرد و گفت: محور همه یکی است که در آرمان بزرگ مشترک ملت بزرگ ایران و مصر نیز مشهود است و دو ملت با احساسات تاریخی مشترک در حال حرکت است و باقی بحث‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود بحث‌های زودگذر و تبلیغاتی است.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی ایجاب می‌کند که یک انسجام و وحدت در فلسطین شکل گیرد، گفت: عرصه‌ی بازسازی فلسطین نباید عرصه‌ی انتقام فلسطینی باشد. آتش‌بس بدون رفع محاصره بیانگر این مساله است که شما می‌توانید زنده بمانید اما نمی‌توانید نفس بکشید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات برخی مقامات غربی در مورد پرتاب ماهواره‌ی ایرانی با تاکید بر اینکه کاملا واضح و روشن است که پرتاب این ماهواره با اهداف علمی، ‌تحقیقاتی و انسانی صورت می‌گیرد گفت: قواعد بین‌المللی مبنی بر عدم تسلیح ماورای جو باید مورد احترام باشد و این دستاورد علمی و فنی هیچ اهداف نظامی ندارد.

وی تصریح کرد: سلسله‌ پیروزی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی روز گذشته با پرتاب ماهواره‌ی ملی امید جلوه‌ی دیگری را به نمایش گذاشت و امروز فتح قله‌های رفیع علمی در خدمت اهداف صلح‌آمیز و بشردوستانه در شناخت و دستیابی به ماورای جو یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب است.

قشقاوی این اقدام را در چارچوب سند چشم‌انداز 20 ساله و مصوبه‌ سند راهبردی فضایی ایران و با عنایات رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور عنوان کرد و گفت: حق توسعه یکی از حقوق جدایی‌ناپذیر حقوق بشر است و این فناوری علاوه بر دستاوردهای اقتصادی بیانگر منزلت علمی ایران است.

وی سفر خود به شرق آسیا را نیز سفرهای معمول رسانه‌ای توصیف کرد که در این سفر فرصت دیدار با همتایان و مقامات وزارت خارجه‌ ژاپن و کره‌جنوبی فراهم شده است و وی توانسته در جلسات مطبوعاتی شرکت کند که در جریان سفر یادداشت تفاهم همکاری‌های رسانه‌ای مطرح شده است.

قشقاوی با رد احتمال مذاکره توسط هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی در حاشیه‌ اجلاس مونیخ اظهار داشت: رئیس مجلس در راس یک هیئت که از ارگان‌های مختلف در آن حضور دارند در اجلاس شرکت می‌کنند و طبق گفته‌ خود مجلسی‌ها بنا نیست که مذاکره‌ای در اجلاس مونیخ صورت پذیرد.

وی همچنین مذاکره‌ی هیئت‌های دولتی ایران و آمریکا را براساس اظهارات مقامات آمریکایی و نیز هاشمی ثمره مشاور عالی رئیس‌جمهور تکذیب کرد.

قشقاوی از عدم حضور تیم بدمینتون بانوان آمریکا در ایران و شرکت در مسابقات دهه‌ فجر نیز خبر داد و گفت: پروسه‌ صدور ویزا در رابطه با اتباع آمریکا همانند عملکرد خود آنها پروسه‌ زمان‌بر و طولانی است و باید گردش کار خود را طی کند و این گردش زمانی، وصال نداد که بتوان ویزا را صادر کرد و لذا به ایران نمی‌آیند.

قشقاوی از پیگیری‌های لازم در مورد برگزاری کنفرانسی در سطح ملی و بین‌المللی در مورد کمک‌رسانی به غزه خبر داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت خارجه برای مقابله با تبعات بحران اقتصادی گفت: در زمانی که این بحث آغاز شده در وزارت خارجه پیگیری‌هایی انجام می‌شود و اجلاس‌هایی به ریاست وزیر امور خارجه برگزار شده تا بحران ریشه‌یابی و تصمیمات لازم با هماهنگی ارگان‌ها اتخاذ شود که در دولت نیز این بحث به صورت جدی مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های اقتصادی تاثیری بر فعالیت اقتصادی کشورمان نداشته است خاطرنشان کرد: عملا آمارهای خود کشورهای غربی که مدعی تاثیرات تحریم‌ها هستند نشان می‌دهد که این تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته است و آمار فعالیت‌ اقتصادی روندی رو به رشد را نشان می‌دهد.

قشقاوی این مساله را ناشی از جاذبه‌ بازار ایران و سودآوری همکاری با ایران توصیف و اظهار داشت: امروزه بسیاری از شرکت‌ها قبل از اینکه به تحریم فکر کنند به این فکر می‌کنند که چگونه روی پایشان بایستند. شمشیر تحریم زنگ‌زده و کند شده و این اعترافی است که بسیاری از شخصیت‌های غربی به صراحت آن را اعلام کردند و آمارها نیز روند رو به رشد را نشان می‌دهند.

کد خبر 74642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز