چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه 23بهمن در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، صبح روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به این سوال که واشنگتن برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرده و آیا تهران در مقابل اقداماتی انجام داده و شما دارای شرط‌هایی برای مذاکره هستید یا نه؟ گفت: آقای رئیس‌جمهور مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان می‌کند و همان‌طور که وی اعلام کرده، ایران آمادگی گفت‌وگو در چارچوب احترام متقابل و عدالت را دارد و ما فکر می‌کنیم هر چیزی آدابی دارد و آداب گفت‌وگو این است که از طرح اتهامات بی‌اساس و ادعاهای دروغین دست برداشته شود.

اظهارات قشقاوی در رابطه با گفت و گو با آمریکا

وی افزود: البته ما مایلیم که فرصت تغییر اساسی و بنیادین برای آقای اوباما حاصل شود تا جهانیان ببینند آن‌چه در عمل رخ می‌دهد چیست و بنا نداریم که پیش‌داوری کنیم و برای پیش‌گیری از پیش‌داوری، همگان باید این فرصت را برای اوباما قائل شویم.

قشقاوی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره‌ این‌که اگر ناتو از ایران درخواست کمک در افغانستان را بکند، ایران به ناتو برای پیشبرد امور در افغانستان کمک می‌کند یا نه؟ گفت: در این ارتباط نامه رسمی از طرف ناتو به ما داده نشده است و در مجموع جمهوری اسلامی ایران در فرآیند صلح و امنیت در افغانستان تلاش گسترده‌ای کرده و می‌کند و حضوری فعال در مجامع بین‌المللی مرتبط با این موضوع داشته است.

وی گفت: در فرآیند کلی از هرگونه اقداماتی در جهت صلح و ثبات و توسعه‌ پیشرفت در این کشور همسایه استقبال می‌کنیم و ما ارتباطی سازنده و فعال با این کشور همسایه‌ خود داریم.

وی هم‌چنین خبر داد که اواخر هفته‌ آینده پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به سفر معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، در راس هیاتی به کابل سفر خواهد کرد و ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه را مورد بحث و بررسی با مقامات افغانستان قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکره‌ ایران و آمریکا گفت: همان‌طور که گفتم جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مذاکره در چارچوب شرایط عادلانه و احترام متقابل اعلام کرده است. البته همه‌ صحبت‌ها و سخن‌ها در این ارتباط در عرصه رسانه بوده و چیزی از کانال رسمی از طرف مقامات آمریکایی برای مذاکره دریافت نکرده‌ایم.

وی گفت: همان‌طور که گفتم ما مایلیم که فرصت تغییر اساسی و بنیادین برای اوباما حاصل شود. در این ارتباط عجولانه رفتار نمی‌کنیم که این فرصت از دست برود و ما رفتارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اهل منطق و تعامل بوده است.

وی گفت: ما و جهانیان منتظر هستیم که ببینیم در عالم واقع و خارج از حرف‌ها آقای اوباما چه کاری انجام می‌دهد و چه اتفاقی رخ می‌دهد و ما وضعیت را بررسی می‌کنیم و بعد از بررسی وضعیت، اعلام مواضع می‌کنیم.

قشقاوی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با این‌که گویی خاویر سولانا در مذاکره‌ای که با علی لاریجانی داشته‌اند بحث توقف غنی‌سازی را بار دیگر مطرح کرده‌اند و نظر شما در این ارتباط چیست؟ گفت: اگر چنین مطلبی از سوی آقای سولانا مطرح شده باشد، مطرح شدن چنین درخواستی از سوی سولانا و مقامات اروپایی از قبل نیز مطرح بوده و آنها بارها گفته‌اند که این کار صورت بگیرد و ما فکر می‌کنیم این درخواست غیرقانونی است.

وی گفت: ما فکر می‌کنیم در یک رویکرد حقوقی می‌توانیم مسائل را حل کنیم و اگر دو طرف دیدگاه‌ها و نقطه‌نظراتی دارند می‌توانند در این چارچوب و با این رویکرد مطرح و مسائل را حل کنند و نگرانی‌های احتمالی دو طرف را از بین ببرند و این مسائل در چارچوب تعامل و رویکرد حقوقی قابل حل است.

قشقاوی هم‌چنین در مورد جزییات سفر گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان به تهران نیز گفت: قرار است آقای شرودر سفری به تهران داشته باشند و ما از آن استقبال می‌کنیم و در صورت قطعی شدن سفر ایشان، دیدارها و بازدیدهای مختلفی خواهند داشت.

وی هم‌چنین درباره‌ی سفر متکی به عراق نیز گفت: سفر آقای متکی به عراق در ادامه‌ی رایزنی‌های مستمر ما با مقامات عراقی است و در واقع این سفر در چارچوب همین رایزنی‌ها و پیشبرد مناسبات همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف و تحکیم دوستی دو کشور همسایه است.

وی گفت: روابط ما و عراق، روابطی دوستانه و رو به گسترش است و سفرهای مقامات و هیات‌های دو کشور بیانگر اهمیت گسترش مناسبات بین دو کشور ایران و عراق است.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته شده ذخایر اورانیوم خام ایران رو به اتمام است و ایران باید اقدام به خرید اورانیوم کند، گفت: ببینید این چیزها مسائلی نیست که پنهان باشد. همان‌طور که شما می‌دانید محصولات ما در نطنز در کنترل است و آن‌چه که شما مطرح کردید چیزی است که در رسانه‌ها مطرح شده است و منابع فنی و آژانس، چیزی در این ارتباط مطرح نکردند. مرجع این موضوع آژانس است و از طرف آژانس چیزی اعلام نشده است.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره‌ ارتباط ایران و عربستان و این‌که گفته می‌شود ارتباط ایران و عربستان اخیرا دچار چالش شده است و ایران برای رفع این چالش چه اقدامی انجام داده است؟ گفت: ما روابط خوبی با عربستان داریم و توجه شما را به این مساله جلب می‌کنم که سه چهار روز قبل سفیر محترم عربستان در تهران با آقای متکی دیداری داشتند. البته این به این معنا نیست که همه‌ی رویکردها در همه‌ عرصه‌ها با یکدیگر مشابهت داشته باشد و طبیعی است که کشورها رویکرد خاص خود را دارند.

وی گفت: ما در چارچوب گسترش روابطمان با کشور مسلمان عربستان در حال حرکت هستیم و در این ارتباط تلاش صورت می‌گیرد.

قشقاوی در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایران به چه میزان از ذخایر انرژی موجود در خزر استفاده می‌کند و اینکه از طرف دیگر روسیه اعلام کرده که قصد دارد که کنترل کامل کنسرسیوم CPC را در دست بگیرد گفت: ما حضوری فعال در ارتباط با انرژی در دریای خزر داریم و ما در حوزه‌ خودمان موضوع روند شناسایی و اقدامات برای شناسایی و کشف منابع نفت و گاز منطقه را فعالانه پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین در مورد خط لوله نیز گفت: در مورد خط لوله حرف اول و آخر مزیت‌های آن از جمله اقتصادی بودن، ‌امنیت و نزدیک بودن خط لوله به مصرف‌کننده‌ی نفت و گاز است که به اعتراف صاحب‌نظران، امن‌ترین، ‌کوتاه‌ترین و پربازارترین حوزه‌ی انتقال نفت این منطقه ایران است. البته در این ارتباط تاکنون بحث‌ها و آلترناتیوهای مختلفی مطرح شده است ولی همانطور که گفتم که از نظر واقعیت جغرافیایی باید اذعان کرد که امن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر انتقال انرژی به آسیای مرکزی و قفقاز ایران است و این مساله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی همچنین در مورد خط لوله صلح و اینکه گفته می‌شود هند از این معادله خارج شده و این روند بین پاکستان و ایران دنبال می‌شود گفت: همانطور که قبلا نیز مطرح کردم در مذاکراتی که بین آقای زرداری، رئیس جمهوری پاکستان و احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته میلادی صورت گرفت طرفین تصمیم گرفتند که موضوع خط لوله‌ صلح را پیش ببرند البته جا برای حضور هند تنگ نشده است و راه برای حضور هند باز است ولی ما معطل حضور کشوری مانند هند نخواهیم بود.

وی گفت: کار در این ارتباط در حال پیشرفت است و علاوه بر مزیت‌های اقتصادی آن این خط لوله همانطور که از اسمش بر می‌آید می‌تواند در جهت تقویت صلح و امنیت در شبه قاره و دوستی بین پاکستان و هند تاثیر مثبتی گذاشته شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت کشتی توقیف شده‌ی ایرانی در قبرس توسط مقامات این کشور گفت: ما منتظر اعلام نظر رسمی مقامات قبرسی در ارتباط با این موضوع هستیم.

وی همچنین گفت: بعدا مطالبی در رسانه‌ها در ارتباط با این کشتی منتشر شده است، ولی هنوز از سوی مقامات قبرسی چیزی به ما اعلام نشده است و ما منتظر اعلام‌نظر رسمی آنها هستیم.

وی گفت: ارتباط ما با قبرس مثبت و رو به جلو است و از رئیس‌جمهوری قبرس نیز به خاطر حضور شخصی‌شان در جشن روز ملی ما در قبرس تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه گفته می‌شود بعد از جنگ 22 روزه‌ غزه شکافی بین کشورهای منطقه ایجاد شده است گفت: من همانطور که گفتم برخی می‌خواهند بین کشورهای منطقه محوربندی و شکاف ایجاد کنند ولی آرمان فلسطین آرمان واحد جهان اسلام و ما توصیه‌مان به جهان عرب و جهان اسلام این است که عرصه کمک به بازسای غزه را عرصه‌ وحدت فلسطین قرار دهند تا تمام کشورها در این راستا تلاش کنند و آنچه که ما با آن روبرو هستیم بازسازی این حوزه است و نباید اجازه دهیم محوربندی کاذب ایجاد شود. همان‌طور که گفتم مساله‌ فلسطین آرمان بلند و واحد جهان اسلام است و امیدواریم که در جهان اسلام یک وحدت همگانی در این ارتباط داشته باشند.

قشقاوی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه با تشکر از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت این راهپیمایی دارای سه ویژگی وسعت و فراگیری ، شادی و نشاط مردم و خلاقیت و ابتکار فردی و گروهی بود.

وی همچنین به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حجم روابط اقتصادی ما با دیگر کشورها در شرایط تحریم بیشتر از زمان قبل از تحریم است و آمار موید این مساله است.

وی همچنین درباره‌ وضعیت چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده نیز گفت: آقای شیبانی دیدار بسیار خوبی با رئیس جمهوری لبنان داشتند و اظهارات میشل سلیمان در این ارتباط اظهارات دلگرم‌کننده‌ای بود و امیدواریم که افق‌هایی باز شود و ما خبرهای روشنی‌تری در مورد سرنوشت این دیپلمات‌ها داشته باشیم و ما از سمیر جعجع نیز می‌خواهیم که کمک‌های خود را در این ارتباط داشته باشد تا سرنوشت این دیپلمات‌ها روشن‌تر شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که روز سه شنبه 22 بهمن احمدی‌نژاد در ارتباط با گفت‌وگو با آمریکا در فضای عادلانه و احترام متقابل اعلام آمادگی کردند و با توجه به اصل 110 قانون اساسی در ارتباط با سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی آیا ایشان مجوزی از مقام معظم رهبری در این ارتباط گرفته بودند گفت: موضوعات اساسی و مسائلی مانند ارتباط ایران و آمریکا آن هم با ریشه‌ی‌ 30 ساله‌ای که دارد باید فرایند قانونی خود را براساس آنچه که در قانون اساسی مشخص شده طی کند و در واقع مکانیزم تصمیم گیری مشخص است و هر موضوعی که از سوی رییس‌جمهور در این ارتباط مطرح می‌شود حتما در چارچوب فرایند قانون و قانون اساسی است. برخی به غلط این فرآیند قانونی را به انتخابات آینده ربط می‌دهند و این ربط دادن با توجه به ریشه‌ی 30 ساله‌ مسائل ایران و آمریکا و فرآیند قانونی آن ناآگاهانه است انتخابات جزو شوئنات ملی و یک امر داخلی است.

وی گفت: طبیعی است که ملت ما در برابر طمع‌کاری بیگانگان در ارتباط با انتخابات آگاهی کامل دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار که پرسید به نظر می‌رسد که مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال کمتر از شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا استفاده کردند و نظر شما در این ارتباط چیست؟ گفت: من نمی‌دانم شما این مساله را از کجا می‌گویید و من سخنران شهریار بودم؛ آقای متکی نیز در کرج سخنرانی داشتند و آنچه که من مشاهده کردم در تلویزیون همه جای ایران شبیه هم بود و هیچ تفاوتی با سال گذشته نداشته است و شعارهای بنیادین همان شعارها بوده و فکر نمی‌کنم کسی این تصور را داشته باشد که تغییری در شعارها ایجاد شده باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد انتخاباتی که در روز سه شنبه در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد و نتایج آن انتخابات گفت: موضع ما در ارتباط با عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی موضعی روشن و شفاف است و انتخابات آنها یک بحث داخلی است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به واقعیات باید گفت که معادلات جدیدی در خاورمیانه در حال شکل‌گرفتن است و در واقع معادلات قدرت در عرصه خاورمیانه با توجه به شرایط رخ داده در حال تغییر است.

وی همچنین اظهار داشت: مقامات آمریکایی باید از تحلیل‌های سنتی خود در ارتباط با خاورمیانه دست بردارند و در واقع این تحلیل‌های سنتی ارتجاعی است و باید مدرن فکر کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نتایج انتخابات اسرائیل چه تاثیری می‌تواند در رابطه‌ ایران و آمریکا داشته باشد گفت: البته در اینکه آمریکا روابط ویژه‌ای با اسرائیل دارد تردیدی وجود ندارد و تاثیری ندارد که چه کسی در این رژیم به قدرت برسد چرا که آنها تندرو هستند و در تندرویی از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و موضع ما نیز در ارتباط با عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی موضع روشنی است و ما بحث کلی خاورمیانه را با آمریکا داریم.

کد خبر 75110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز