همشهری آنلاین: سخنگوى وزارت امور خارجه با تاکید بر بى‌تأثیرى تحریم هاى غرب برضد ایران گفت:

موضوع تحریم ها علیه ایران مانند شمشیرى زنگ زده و آثار این تحریم ها پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید به فضا و پیشرفت هاى علمى و اقتصادى است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قشقاوى در آخرین نشست خبرى سال 1387 درباره سفر منوچهر متکى وزیر امور خارجه به کشورهاى عربى حاشیه خلیج فارس گفت: این سفر در چارچوب رایزنى‌هاى مستمر مقامات ایرانى و کشورهاى عربى حاشیه خلیج فارس بوده است.

سخنگوى وزارت خارجه با رد غیرمترقبه بودن این سفر افزود: سفر وزیر خارجه فرصت خوبى است تا دیدگاه‌هاى دو طرف بیان شود.

قشقاوى روند دوستى و برادرى با کشورهاى منطقه را رو به رشد دانست و گفت: راهکارهاى منطقه‌اى جمهورى اسلامى ایران عمدتا بر گسترش مناسبات تاکید دارد.

سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالى درباره حضور موسسات ایرانى در اجلاس هلند، با موضوع افغانستان گفت: هنوز خبر موثقى درباره برگزارى این اجلاس منتشر نشده است.

وى با اشاره به خبرهایى که پیش از این درباره اجلاس کمک به افغانستان وجود داشت و براساس آن قرار بود این نشست در حاشیه اجلاس هشت کشور صنعتى جهان (جى هشت) در ایتالیا برگزار شود افزود: چند بار محل این اجلاس و برگزارى آن تغییر کرده است و به نظر مى‌رسد ابهامات بسیارى در این باره وجود دارد.

قشقاوى شرکت جمهورى اسلامى ایران در اجلاس کمک به افغانستان را به مشخص شدن وضع برگزارى آن موکول کرد.

سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالى درباره ارتباط سفر متکى به کشورهاى حاشیه خلیج فارس با اجلاس سران چهار کشور عربى در ریاض و همچنین شرکت رئیس جمهور در اجلاس سران اتحادیه عرب گفت: تبادل آرا نفس کار دیپلماتیک است و سفر آقاى متکى هم در همین چارچوب صورت گرفته است.

قشقاوى درباره حضور آقاى احمدى نژاد در اجلاس سران اتحادیه عرب هم گفت: در باره این سفر در زمان مقتضى اظهار نظر مى‌شود اما در مجموع مقامات کشورهاى منطقه، ایران را کشورى دوست مى‌دانند.

وى افزود: حتى سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان این خبر را که اگر رئیس جمهور ایران در اجلاس اتحادیه عرب شرکت کند سطح آن را تنزل خواهند داد تکذیب کرده است.

سال 87 سال پر کار دیپلماسی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با تشریح بخشی از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور از تبادل بیش از 450 هیئت دیپلماتیک در سال 1387 خبر داد و گفت: امسال سال بسیار پرکاری برای دستگاه دیپلماسی کشور بود.

قشقاوی برگزاری موفقیت آمیز اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد، اجلاس سران اکو، سفر رئیس جمهور به مقر سازمان ملل متحد، شرکت رئیس جمهور در اجلاس شانگهای، دیدارهای وزیر خارجه با مقامات کشورهای مختلف، شرکت در اجلاس داووس و شرکت در اجلاس ژنو را بخشی از فعالیت‌های وزارت خارجه در سال 1387 دانست.

وی بی عدالتی‌های موجود و نقض قوانین پایدار در بسیاری از عرصه‌ها مانند  حقوق هسته‌ای   و حقوق بشر را از مهم ترین چالش‌ها و مشکلات جهانی دانست که می‌توان آنها را با تعامل مثبت و تبادل هیئت‌ها به فرصت تبدیل کرد.

قشقاوی درباره انتخابات ریاست جمهوری السالوادور گفت: انتخابات این کشور به خوبی و در چارچوب دموکراسی برگزار شد و ما این انتخابات را به مردم السالوادور تبریک می‌گوییم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران درباره جانشین محمد البرادعی گفت: درباره جانشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتخاب این شخص اظهار نظر می‌کنیم.

قشقاوی همچنین خبر یک روزنامه آمریکایی را مبنی بر اینکه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا اوباما با عالی ترین مقام ایرانی نامه نگاری کند، بی پایه و اساس دانست و گفت: نمی‌توان بر اساس گمانه زنی‌های رسانه‌ای موضع گیری کرد.

وی درباره سخنرانی گوردون براون که قرار است عصر امروز انجام شود و گفته می‌شود درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز اظهار نظر می‌کند گفت: اجازه بدهید پس از این سخنرانی موضع خود را اعلام کنیم.

قشقاوی در ادامه، این خبر را که گفته می‌شود حدود بیست سفارتخانه ایران بدون سفیر است رد کرد و گفت: برخی منتقدان فکر می‌کنند دیپلمات‌تر از وزارت خارجه هستند.

خبرنگاری پرسید: گفته می‌شود معاون اول رئیس جمهور در سفر به مغرب درخواست دیدار با پادشاه این کشور را داشته اما این درخواست رد شده است، موضع شما چیست؟

قشقاوی در پاسخ گفت: این سفر قبل از اتفاقاتی که اخیراً رخ داده، بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سفر معاون رئیس جمهور به مغرب درباره موضوع فلسطین و غزه و در چارچوب 22 سفر دیپلماتیک مقامات ایرانی در همین زمینه بوده و ممکن است در آن موقع پادشاه مغرب در کشور نبوده یا زمان برای دیدار وی فراهم نبوده است.

وی این امر را عادی دانست و افزود: در کشور ما هم چنین است و مقامات کشورهای خارجی به علت پر بودن وقت رئیس جمهور با وی دیدار نمی‌کنند.

کد خبر 77417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز