سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسن قشقاوى سخنگوى وزارت امور خارجه به برخى سؤالات و مسائلى که در چند روز گذشته در محافل سیاسى و عرصه رسانه‌هاى منطقه و بین المللى منتشر شده است، پاسخ داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه انگلیس درباره برنامه هسته‌اى ایران گفت: این برداشت واقعیت ندارد؛ جمهورى اسلامى ایران در مقاطع متعدد اعلام کرده ماهیت برنامه هسته‌اى اش صلح ‌آمیز است و این موضوع در گزارش‌هاى متعدد آژانس بین المللى انرژى اتمى نیز تایید شده است.[آشنایی با ایران هسته‌ای]

قشقاوى افزود: در شرایطى که رژیم صهیونیستى با دراختیار داشتن ده‌ها کلاهک و سلاح هسته‌اى و حمایت صریح دولت انگلیس از این رژیم موجب نگرانى همه کشورها و مردم منطقه شده است، جاى تعجب دارد که از این تهدید فزاینده چشم پوشى مى‌شود.

سخنگوى دستگاه دیپلماسى در پاسخ به این بخش از اظهارات دیوید میلیبند که در عربستان ادعا کرده است مردم منطقه نه فقط از برنامه هسته‌اى ایران بلکه از دخالت‌هاى این کشور در امور داخلى خود احساس نگرانى مى‌کنند گفت: جمهورى اسلامى ایران روابطى دوستانه و بر اساس احترام متقابل با همه کشورهاى منطقه دارد.

وى افزود: چنانچه آقاى میلیبند دیدگاه هاى دیگر کشورها را درباره همسایگان خود منعکس کرده باشد این گونه رویکردها ازجانب جمهورى اسلامى ایران و کشورهاى منطقه مداخله جویانه و امرى غیرقابل قبول است و رویکردى قیّم مآبانه ارزیابى مى‌شود.

قشقاوى اضافه کرد: آنچه مخل امنیت منطقه است دخالت کشورهاى خارج از منطقه است که با حضور نظامى خود در منطقه و خلیج فارس، ثبات، امنیت و توسعه سیاسى و اقتصادى آن را به طور جدى به مخاطره انداخته‌اند.

وى درباره اجلاس سه جانبه معاونان وزراى امور خارجه ایران، پاکستان و افغانستان در جمعه گذشته و احتمال دیدار آینده وزراى این سه کشور گفت: این گونه نشست‌ها بر اساس دیدگاه‌ها و تصمیمات نخستین اجلاس سران سه کشور در حاشیه اجلاس سران اکو شکل گرفته است.

سخنگوى دستگاه دیپلماسى با بیان اینکه در این جلسات براى حل مشکلات منطقه به ویژه مسئله افغانستان و دستیابى به ساز و کار منطقه‌اى در حال ایده پردازى و طراحى هستیم افزود: در همین چارچوب اجلاس اخیر معاونان وزراى خارجه سه کشور در اسلام آباد برگزار شد و در آینده نیز در سطوح بالاتر ادامه خواهد یافت.

قشقاوى در پاسخ به سوالى درخصوص موضع جمهورى اسلامى ایران درباره بیانیه دادستان مصر مبنى بر دستگیرى یک عضو حزب الله لبنان به نام شهاب، به اتهام ترویج سیاست‌هاى حزب الله و ایران در مصر گفت: دبیر کل حزب الله لبنان موضع خود را در خصوص رویکردهاى این شخص بیان کرده است.

وى افزود: منصفانه نیست که دوستان مصری، اعتقاد فرد لبنانى را به مذهب شیعه، طرفداراى از جمهورى اسلامى ایران، حمایت از موضوع فلسطین و مظلومیت مردم بى پناه غزه، اتهام ارزیابى کنند.

قشقاوى با تاکید بر اینکه همواره دستاوردهاى مقاومت اسلامى لبنان و فلسطین مایه مباهات همه امت اسلامى و عربى بوده است گفت: جمهورى اسلامى ایران در شرایطى که دولتمردان جدید رژیم صهیونیستی، گستاخانه منافع ملى مصر و اراضى اشغالى فلسطین، لبنان و سوریه را مورد تعرض قرار مى‌دهند، طرح مسائل جنجالى را به نفع مصالح عالى کشورهاى اسلامى و عربى قلمداد نمى‌کند و انتشار این گونه مسائل را براى کشورها و مردم منطقه ثمر بخش نمى‌داند.

خبرنگارى درباره موضع ایران در قبال اخبار مبهم برخى خبرگزارى‌ها درخصوص پیشنهاد رئیس جمهوری قزاقستان به دکتر احمدى نژاد پرسید. وى گفت: طبق این اخبار،‌ به ایران پیشنهاد شده است بانک بین المللى سوخت هسته‌اى در قزاقستان مستقر شود و این بانک، سوخت هسته‌اى را در اختیار کشورهایى قرار دهد که موافقت کنند غنى سازى اورانیوم را در داخل کشور خود انجام ندهند.

سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: موضوع تاسیس بانک سوخت هسته‌اى در قزاقستان در سفر رئیس جمهوری به این کشور (17 و 18 فروردین 1388) از جانب رئیس جمهوری قزاقستان مطرح شد.

وى افزود: جمهورى اسلامى ایران براساس سیاست اصولى خود همه ایده‌هایى را که مبتنى بر اصل عدالت و حقوق مساوى همه کشورهاى جهان براى دستیابى به فناورى‌هاى جدید باشد، مورد توجه قرار مى‌دهد.

قشقاوى اضافه کرد: قزاقستان از جمله کشورهایى است که داراى منابع غنى اورانیوم در جهان است؛ بنابراین طبیعى است که این کشور مبتکر ایده‌ها و طرح‌هایى در این خصوص باشد.

وى با تاکید بر اینکه جمهورى اسلامى ایران معتقد به برخوردارى همه کشورها از حق مسلم در استفاده از این منبع انرژى است گفت: مهم ترین نکته براى ایران قرار داشتن این ایده و ایده‌هاى مشابه بر پایه عدالت و حق برابرى همه کشورها براى دستیابى به دانش‌ها و فناورى‌هاى جدید است.

قشقاوى افزود:‌ به طور کلى هر کشور عضو ان پى تى حق دارد فعالیت‌هاى هسته‌اى صلح آمیز در همه ابعاد هسته‌اى آن داشته باشد.

سخنگوى وزارت امور خارجه این فعالیت‌ها را شامل غنى سازى و تولید سوخت دانست و اضافه کرد: طبیعتاً کشورها این اختیار را دارند که مواد یا سوخت تولیدى خود را به کشورهایى که به آن نیاز دارند زیر نظر آژانس صادر کنند.

قشقاوى این موضوع را که چنین فعالیت‌هایى فقط در انحصار برخى کشورهاى خاص باشد و جلو فعالیت‌هاى سایر کشورها در این زمینه گرفته شود رد کرد.

سخنگوى دستگاه دیپلماسى درباره انتشار خبرى مبنى بر اینکه سفارت عربستان در تهران با ارسال بیانیه‌اى مطبوعاتى به تعدادى از رسانه‌هاى ایرانی، از واژه‌ای مجعول به جاى خلیج فارس استفاده کرده است، گفت: وزارت امور خارجه چنین بیانیه‌اى دریافت نکرده است.

وى افزود: جمهورى اسلامى ایران به کارگیرى واژه‌هاى مجعول درخصوص خلیج فارس را مغایر با مقررات سازمان ملل متحد قلمداد مى‌کند و آن را غیرقابل قبول مى‌داند.

قشقاوى درباره سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران گفت: وزیر خارجه عمان در چارچوب رایزنى‌هاى دائم میان مقامات دو کشور روز سه شنبه 25 فروردین به تهران مى‌آید.

خبرنگارى پرسید: آیا در سفر آقاى آخوندزاده معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به اسلام آباد، موضوع سرنوشت عطارزاده دیپلمات ربوده شده ایرانى نیز با مقامات پاکستانى پیگیرى شد؟

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: جمهورى اسلامى ایران توجه ویژه‌اى به موضوع آقاى عطارزاده دارد و در پنج ماه گذشته این موضوع را در همه سطوح با مقامات پاکستانى مطرح و پیگیرى کرده است.

قشقاوى با رد شایعه برکنارى سفیر جمهورى اسلامى ایران در جمهورى آذربایجان نیز گفت: آقاى حمیدى زارع چهارسال در این کشور حضور داشت و دوره ماموریت وى پایان یافته است.

وى از تعیین سفیر جدید جمهورى اسلامى ایران در باکو خبر داد و افزود: روند ادارى انتصاب وى در مراحل پایانى است. 

کد خبر 79012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز