همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه 31 فروردین طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران به تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در اجلاس اخیر توکیو در مورد گفت‌وگو با منوچهر متکی گفت: به مقامات آمریکایی توصیه می‌کنیم که به راهکارها و مواضع طرف ایرانی در مورد مسایل مختلف و منطقه‌ای توجه داشته باشند.چرا که عمل به آن‌هاست که می‌تواند مفید باشد و باید به محتوای مواضع و اظهارات تمرکز داشت و نه به بحث‌های شکلی.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد ادعاهای ریچارد هالبورک، نماینده ویژه آمریکا که در اجلاس توکیو که در مورد کمک به پاکستان برگزار شد افزود: دیدارهای دیپلماتیک و مذاکرات سیاسی ابعاد و معیارهای خاص خود را دارد و بنابراین نباید مسایل مهم منطقه‌ای با طرح برخی مسایل تنزل داده شود.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد اعلام آمادگی دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی برای میانجی‌گری میان ایران و مصر خاطرنشان کرد: هم‌اینک ما با مصر رابطه داریم، ولی تردیدی نیست که در برخی موارد اظهاراتی صورت گرفته است؛ اما مشی ما این بوده که برادران مصری به مسایل عالیه جهان اسلام و نیز خطر رژیم صهیونیستی توجه کنند؛ ضمن این که به دنبال وحدت جهان اسلام باشند تا موجب خوشنودی دشمنان نشود.

به گفته قشقاوی ما هر کس را که در این راستا عمل کند، در ترویج روح برادری مفید می‌دانیم و دفاتر حفاظت منافع دو کشور در پایتخت‌های ایران و مصر وجود و تماس‌ها نیز در این سطح استمرار دارد.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد بحث درازشدن دست دوستی از سوی  هوگو چاوز به آمریکا و تاثیر آن در روابط ایران و ونزوئلا پرسید که قشقاوی در پاسخ گفت: تنظیم سیاست خارجی هر کشور با کشور دیگر تابع سیاست مستقل خودش است و ما هیچ مداخله‌ای در مورد ارتباطات کشورهای آمریکای لاتین نداریم.

وی روابط ایران و ونزوئلا را رو به گسترش و مثبت ارزیابی کرد و گفت: تردیدی نیست که روابط ایران و ونزوئلا رو به پیشرفت و نمونه عالی یک روابط خوب دو جانبه است؛ به‌خصوص که با تدوین نقشه راه 10 ساله در سفر اخیر چاوز سطح بالاتری از روابط را شاهد هستیم و هر کشوری مصلحت خود را در تنظیم روابط در نظر می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالات مکرری در مورد زمینه‌های تعامل ایران و 1+5 و نیز زمان انتشار بیانیه پاسخ ایران به 1+5 اظهار کرد: بعد از اجلاس هشتم آوریل شاهد اظهارات متناقضی از برخی از اعضای گروه 1+5 بودیم و ما نیز بر شرط خود مبنی بر مذاکرات بدون پیش شرط بر پایه عدالت، احترام متقابل و علایق مشترک از قبل تاکیدکرده بودیم.

وی خاطرنشان کرد: بیانیه در حال تنظیم و نهایی شدن درباره مواضع و پاسخ ایران است و به موقع اعلام می‌شود و همگان در جریان محتوای آن قرار می‌گیرند، ضمن این که باید به این نکته توجه داشت که اوضاع و احوال تغییر کرده است و با توجه به تحلیل‌ها و مطرح شدن مسایلی مانند خلع سلاح و بحران جهانی اقتصادی موضوعاتی است که باید به روز شود و مواضع متناسب با واقعیات منطبق شود.

به گفته او جهانیان امروز منتظر اظهارات رئیس‌جمهوری در اجلاس بازنگری دوربان و مصاحبه‌های ایشان خواهند بود که احتمالا این بحث (بیانیه ایران در پاسخ به 1+5 ) نیز مطرح شود.

قشقاوی هم‌چنین برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری در ژنو را نیز ملاقات با رئیس‌جمهوری سوییس و دیدار با برخی مقامات شرکت کننده در اجلاس و دبیرکل سازمان ملل عنوان کرد.[احمدی‌نژاد: یکى از مشکلات اصلى جهان نژادپرستى است]

خبرنگاری در مورد دلیل حضور رییس‌جمهور در اجلاس دوربان با وجود حضور بیش‌تر کشورها در قالب وزیران خارجه پرسید که وی اظهار کرد: اجلاس "دوربان2" ادامه اجلاس "دوربان 1" است و آن چه که در لغت‌نامه آزادگان جهان وجود دارد مترادف واژه صهیونیسم با نژادپرستی است که در اجلاس دوربان یک مورد توافق همه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: طرفداران رژیم صهیونیستی و سیاست‌های نژادپرستانه آن در کشورهای غربی تلاش کرده‌اند که بر اصل برگزاری اجلاس و نیز در مفاد اسناد و بیانیه‌ای که تهیه می‌شود تاثیر بگذارند اما دیپلمات‌های ایرانی حاضر تلاش کردند که مفاد بیانیه بیانگر حوادثی باشد که صراحتا از طرف نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی مصداق بارز نسل‌کشی در جنگ غزه عنوان شده است.

او یادآور شد: انتظار طبیعی جهان این است که رئیس‌جمهوری ما در این اجلاس شرکت و مواضع خود را اعلام کند و این اقدام رییس‌جمهور اقدام درست و حساب شده‌ای بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری با تاکید بر این که اصل دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در اربیل خلاف کنوانسیون‌های دیپلماتیک و اقدامی غیرقانونی است خواستار رفع هر چه زودتر نگرانی‌ها از بابت این دیپلمات‌ها شد.

وی تاکید کرد: باید هر چه زودتر نگرانی خانواده‌ها و نیز افکار عمومی و فعالان حقوق بشر برطرف شود و زمینه خلاصی آنان فراهم شود ضمن این که بدرفتاری صورت گرفته در مورد آن‌ها نیز مایه نگرانی است.

قشقاوی در پاسخ به سوال همین خبرنگار در مورد زمان سفر احمدی‌نژاد به برزیل نیز گفت: این مساله در فرآیند اقدامات قرار دارد اما هنوز نمی‌توان زمان نهایی آن را اعلام کرد.

او در مورد سوالات متعدد دیگری در مورد بحث جاسوسی رکسانا صابری اظهار کرد: از حدود 3 ماه قبل از طریق مراجع قضایی در جریان اتهامات وی بودم که اعلام کردم کارت خبرنگاری وی از سال 85 گرفته شده است و فعالیت ایشان کسب اطلاعات و اخبار به صورت غیرقانونی بوده است.

وی اضافه کرد: در ایران سیستم قضایی مستقل است و سخنگوی خاص خود را دارد، اما باید بگویم که انتظار ما از همه کشورها این است که به احکام قضایی احترام بگذارند و به حقوقدانان نیز توصیه می‌شود تا زمانی که محتویات پرونده را ندیده‌اند اظهارنظر نکنند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی حق تجدیدنظر و استیناف در سیستم قضایی ایران برای صابری و وکیلش محفوظ است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری نیز درخواست داشتند که نسبت به رعایت حقوق صابری و حسین درخشان، عنایت و توجه شود و عنصر عدالت و مراعات قانون لحاظ شود کما این که در سیستم قضایی ما لحاظ شده است. وی هم چنین از دسترسی کامل وکیل صابری به وی خبر داد.

قشقاوی در پاسخ به این سوال که آیا روند رسیدگی به پرونده صابری شفافیت لازم را نداشته که رئیس‌جمهور خود وارد عمل شده است و آیا از صابری به عنوان وجه المصالحه برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در اربیل استفاده می‌شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: توصیه به حق، عنصر زمان و مکان نمی‌شناسد و توصیه رئیس‌جمهور توصیه‌ همیشگی قرآنی در مورد توجه به قانون و حق و حقیقت بوده و کسی نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که تاکنون چنین روندی نبوده است و اقدام آن به این معنا نیست که زمان و موضوع مکان متفاوت است.

او ادامه داد: موضوع دیپلمات‌ها و صابری متفاوت است و قوه قضاییه نسبت به حقوق همه هموطنان توجه لازم را دارد.

خبرنگار دیگری در مورد بحث میانجی‌گری سوییس میان ایران و آمریکا پرسید که وی در پاسخ گفت: در دیدار شب گذشته رییس‌جمهور با رییس‌جمهور سوییس چنین چیزی منعکس نشده و در دستور کار نیز چیز خاصی نبوده است.

وی ادامه داد: این امری واضح است که سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است و مکانیزم‌های تبادلی از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در سفارت سوییس وجود داشته و این مساله امر نو و بدیعی نیست اما در دستور کار چیز خاصی نبوده است.

خبرنگاری در پایان از قشقاوی در مورد برخی از اخبار درباره استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از فرصت برای حمله به ایران و نیز ارتباط تهدیدهای مطرح شده در روز جمعه با پرواز نکردن جنگنده‌های ایرانی در مانور روز ارتش پرسید که وی در پاسخ گفت: اظهارات اخیر روزنامه تایمز لندن و اظهارات پرز در این‌باره از طرف مقامات این رژیم تکذیب شد و اصولا ایران به فضل خداوند و دیپلماسی رویین‌تنی نظام که دیپلماسی صحیحی بوده و نقطه آسیب و هر گونه تهدید را از بین برده و زور هیچ کس در هیچ رژیمی به جمهوری اسلامی ایران نمی‌رسد. 

کد خبر 79473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز