پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حماس مخفف نام جنبش مقاومت اسلامی (حرکة المقاومة الاسلامیة) است که کنترل یکی از سازمان‌های سیاسی- نظامی فلسطینی را در نوار غزه در اختیار دارد.

حماس

حماس در سال ۱۹۸۷ توسط شیخ احمد یاسین پایه‌گذاری شد. ایدئولوژی حماس ریشه در اخوان‌المسلمین مصر دارد. در سال ۱۹۷۳، یاسین ابتدا «الجماعه الاسلامی» را برای همکاری با فعالیت‌های سیاسی اخوان‌المسلمین در غزه پی‌ریزی کرد.

وی سپس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را به‌عنوان بازوی سیاسی و منطقه‌ای اخوان‌المسلمین در دسامبر ۱۹۸۷ به‌دنبال آغاز انتفاضه اول در سرزمین‌های اشغالی بنیان نهاد. عمده شهرت حماس بیشتر به دلیل انجام حملات علیه اهداف و نیروهای اسرائیلی است. این جنبش ابتدا دنباله‌رو مدل اخوان‌المسلمین بود، به این معنا که به‌عنوان یک نهاد رفاه اجتماعی عمل می‌کرد.

پرونده‌ها:

آرم گروه حماس، متشکل از عکسی از گنبد الصخره است که نقشه کوچکی شامل مجموع سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل بر بالای آن قرار دارد و پرچم‌های قوسی شکل فلسطین گنبد را در برگرفته‌اند. بر پرچم سمت راستی عبارت «لا اله الا الله» و بر پرچم سمت چپی عبارت «محمد رسول الله» نوشته شده‌است.

در قسمت زیرین گنبد عکس دو شمشیر عربی به شکل ضربدر جای دارد و چارچوب زیرین قبه را تشکیل می‌دهند. کلمه فلسطین در بخش زیرین تقاطع دو شمشیر حک شده و عبارت حرکه المقاومه الاسلامیه - حماس ـ (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ـ حماس) نیز در قسمت زیرین آرم و روی نواری نوشته شده‌است.

کد خبر 69998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز