همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت مصر باید به وظیفه‌ تاریخی و وجدانی خود در قبال مردم نوار غزه عمل کند و در این خصوص گام‌های اساسی بردارد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در نشست خبری روز دوشنبه 16 دی با تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و نیز تداوم کشتار مردم بی‌گناه فلسطین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد اتخاذ برخی مواضع نسنجیده و نامطلوب از سوی دولت مصر در قبال دولت جمهوری اسلامی ایران در موضوع غزه با تاکید بر این‌که عمق فجایع دلخراشی که این روزها در غزه جهانیان شاهد آن هستند وجدان بشری را تحت تاثیر قرار داده و بیداری اسلامی و انسانی را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: انتظارات در سطح جهان از کشورهای عربی و مصر که وضعیت جغرافیایی متفاوتی دارند، با توجه به قرار داشتن گذرگاه رفح در مصر، دوچندان شده است.

وی ادامه داد: مصر با توجه به سابقه‌ تاریخی این کشور و مردم و رهبران آن نظیر عبدالناصر و حسن‌البناء و نیز مبارزات علیه رژیم صهیونیستی توسط مصر در سال 1973 زمینه را برای مضاعف شدن انتظارات از دولت مصر فراهم کرده و دولت مصر باید به وظیفه تاریخی و وجدانی خود در کمک به مردمان غزه عمل کند و در این راه گام‌های اساسی بردارد.

به گفته قشقاوی در جهت رفع محاصره غزه نیز باید اقدامات لازم از جانب مصر و سایر کشورهای عربی و اسلامی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نامه‌نگاری وزیر امور خارجه کشورمان به همتای مصری خود، گفت: متکی در این نامه برای پذیرش مجروحان فلسطینی اعلام آمادگی کرده و از مصر خواسته که برای استقرار بیمارستان صحرایی و کادر درمانی در نقاط نزدیک مرزی و با صلاح‌دید این دولت اقدام کند که منتظر دریافت پاسخ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری این نکته که تعداد موشک‌ها و بمب‌های ریخته شده بر سر مردم غزه بسیار بیشتر از تعداد بیانیه‌های صادره برای محکومیت این جنایات است، گفت: باید اقدام دسته‌جمعی جدی، دیپلماتیک و سیاسی موثر و نافذ برای مقابله با ددمنشی‌های رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا رایزنی‌های فشرده‌ای توسط ایران صورت می‌گیرد که گفت‌وگوهای تلفنی توسط وزیر خارجه و نیز اعزام فرستادگان رئیس جمهور به نقاط مختلف و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به منطقه از جمله‌ این اقدامات است. [مذاکرات جلیلی با خالد مشعل و دبیر کل جنبش جهاد اسلامی]

به گفته وی در این راستا رایزنی‌های وزیر خارجه با همتایان خود ادامه دارد و رئیس مجلس کشورمان نیز در 25 دی ماه در مجمع روسای مجالس آسیایی در ترکیه شرکت می‌کند.

وی ادامه داد: نیاز به پاسخگویی جدی به وجدان عمومی بشری که شاهد خیزش افکار عمومی آن هستیم احساس می‌شود که باید اقدامات اساسی در این راستا صورت گیرد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات یکی از مسوولان در مورد قطع صادرات نفت به رژیم صهیونیستی و حامیان آن پرسید که وی در پاسخ گفت: هر اقدام سیاسی و اقتصادی که بتواند جلوی رژیم صهیونیستی را نسبت به تداوم جنایات بگیرد، در چهارچوب رایزنی‌های بین‌المللی مورد تایید ایران است.

وی افزود: دو گام اساسی یعنی قطع فوری تجاوز و رفع محاصره و تحریم غزه باید محقق شود که ما در ایران آمادگی داریم در جهت تحقق آن گام برداریم.

استقبال ایران از انتخاب شیخ حسینه واجد در بنگلادش 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از انتخابات انجام گرفته در بنگلادش و روی کار آمدن شیخ حسینه واجد استقبال کرد و گفت: این انتخابات یک گام در جهت توسعه و پیشرفت بنگلادش است؛ ایران رابطه خوبی با این کشور دارد که امیدواریم پس از این انتخابات این روابط گسترش و توسعه یابد. [پیروزی شیخ حسینه واجد در انتخابات بنگلادش]

حضور بازرگانان ایران در عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور بازرگانان ایران در عراق و فراهم شدن زمینه‌های کنسولی و اخذ بدون مشکل ویزا با یادآوری سفر خوب نوری مالکی به تهران، گفت: سفر نوری مالکی، نخست وزیر عراق به تهران سفر خوبی بود که برای برگزاری اجلاس کمیسیون عالی دو کشور به ریاست پرویز داوودی و نوری مالکی صورت گرفت. 110 سند در چهارچوب روابط دو طرف مطرح است. [دیدار روسای جمهوری ایران وعراق]

وی افزود: ارائه تسهیلات کنسولی و صدور ویزا از جمله بحث‌هایی بود که در این سفر مطرح شد و سفر گامی رو به جلو برای تعمیق مناسبات دوجانبه بوده است.

قشقاوی محکوم کردن جنایات غزه و درخواست برای رفع محاصره‌ غزه را از جمله‌ی موضوعات مورد بحث در جریان سفر نوری مالکی به تهران عنوان کرد.

بهای گاز در قرارداد ایران و ترکمنستان 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در مورد بهای گاز منعقد شده در قرار داد خرید ایران از ترکمنستان گفت: علی‌رغم بحث‌های مطرح شده خرید گاز ما از ترکمنستان با قیمت 20 تا 30 درصد کمتر از قیمت فروش آن است.

وی ادامه داد: این مساله عکس ادعاهای مطرح شده در مورد قیمت آن است و مبلغی که برای خرید پرداخت می‌شود بیشتر از مبلغ فروش آن نیست.

در ادامه نشست خبریروز دوشنبه خبرنگاری از قشقاوی در مورد تبادلات فرهنگی ایران و آمریکا پرسید که وی در پاسخ اظهار کرد: نفس تبادلات مردمی میان مردم ایران و آمریکا مورد استقبال ایران بوده است اما این تبادلات در آمریکا به شدت تحت کنترل بخش دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکاست که می‌خواهند از تبادلات مردمی در چارچوب اهداف سیاسی شان استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به این مساله ایران مایل نیست مورد سوءاستفاده آن‌ها واقع شود؛ اگر این مساله نبود هیچ مشکلی در نفس تبادلات وجود ندارد.

قشقاوی همچنین خبر دیگری در مورد اقدام امارات در راه‌اندازی گشت‌های دریایی و دستگیری برخی از ایرانیان را تایید نکرد.

سوال دیگر مطرح شده از قشقاوی در مورد بحث توافقنامه‌ امنیتی عراق و آمریکا در جریان سفر نوری مالکی به تهران بود که وی در پاسخ یادآور شد: دراین خصوص اظهارات رهبر معظم انقلاب در مورد بی‌اعتنایی به بیگانگان را شاهد بودید. [دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب اسلامی]

وی اضافه کرد: هوشمندی دولت‌مردان عراق این بوده که این مساله را به همه پرسی متکی کردند تا اراده‌ی مردم عراق در این خصوص محقق شود.

تشریح اظهارات خطیب جمعه تهران درباره غزه

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات خطیب جمعه هفته پیش تهران در مورد صدور تسلیحات به غزه، گفت: اظهارات خطیب جمعه گذشته تهران در مورد صدور تسلیحات به غزه بر این اساس بود که ایشان ضرورت حمایت جهان اسلام از مردم غزه به هر صورتی را مطرح کردند. دراین چارچوب رایزنی‌های همه جانبه باید صورت گیرد و کمک‌های لازم نیز به غزه ارسال شود که برای تحقق آن ایران نیز فعال خواهد بود.

قشقاوی با تاکید بر این‌که نگرش ما به موضوع فلسطین مقطعی نیست، گفت: امروز حماس و باقی گروه‌های فلسطینی و حتی مسیحی‌های غزه در این فاجعه حضور دارند و مطلقا بحث تشیع و تسنن و یا فارس و عرب مطرح نیست و نگاه ما به موضوع غزه و فلسطین موضعی، مقطعی و کاسب‌کارانه نیست و ما حمایت اصولی و ریشه‌ایمان را از این مردم از سی سال قبل آغاز کرده‌ایم.

حماس مجموعه مردم فلسطین است 

وی با یادآوری این نکته که حماس و گروه‌های اسلامی را نباید در چند نفر خلاصه کرد و باید آن‌ها را مجموعه‌ مردم فلسطین دانست، خاطرنشان کرد: اینکه اسرائیل بخواهد با توپ و تانک به جنگ حماس بیاید بی‌پایه است و اراده‌ مقاومت بر اراده‌ صهیونیست پیروز می‌شود.

قشقاوی همچنین بار دیگر از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با همه‌ گروه‌های فلسطینی در جهت دفاع از حقوق حقه‌ مردم فلسطین و رفع اشغال خبرداد و گفت: ما در این خصوص هیچ محدودیتی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مذاکرات صلح نیز شرکت می‌کنید، گفت: ما اصولا رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم. ضمن اینکه کتاب 60 ساله‌ جنایات این رژیم و نقض صلح‌ها مشخص و روشن است.

وی در خصوص رایزنی‌های ایران با کشورهای عربی نیز گفت: رایزنی‌های ما با کشورهای عربی در موضوعات متفاوتی است که در خصوص مساله‌ غزه نیز این رایزنی‌ها ادامه دارد.

اظهارات قشقاوی درباره شیرین عبادی 

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تامین امنیت جانی شیرین عبادی که از سوی دبیرکل سازمان ملل مورد اشاره قرار گرفته است پرسید که وی در پاسخ تصریح کرد: ایشان به جای اینکه در امور داخلی کشورها دخالت کنند و کشورها را تشویق به اجرای قوانین ملی خود کنند بهتر است که توجه خود را به مسائل بین‌المللی داشته باشند.

وی اضافه کرد: ایشان موضعی دیرهنگام در مورد توقف کشتار در غزه اتخاذ کرد در حالی که افکار عمومی جهان نسبت به این هلوکاست واقعی و نقض حقوق زنان و کودکان در غزه گله‌مند است.

وی ادامه داد: خود اعضای کانون مدافعان اعلام کردند که پروانه فعالیت نداشتند که پس از مکاتبات انجام گرفته کمیسیون ماده‌ی 10احزاب از دادستان خواست که این مکان پلمب شود و این امری قانونی است و باید روند قانونی برای اخذ پروانه طی شود.

وی اضافه کرد: بحث‌هایی نیز مربوط به عدم پرداخت مالیات از سوی شیرین عبادی نیز مطرح بوده و کسی نباید تقاضا داشته باشد فراقانونی عمل کند؛ وکلا باید خود در خط مقدم قانون‌گرایی باشند و التجاء به بیگانگان در این خصوص کار خوبی نیست ایران کشور آزادی است و هیچ محدودیتی برای فعالان حقوق بشر در آن نیست. راه حل این مساله طی پروسه‌ قانونی است.

قشقاوی در پایان خواستار تحمل پذیری بیشتر نسبت به اعتراضات انجام گرفته در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه شد و گفت: وکلا باید از آزادی و نشاط مدنی در فعالیت‌های دانشجویی استقبال کنند و درجه تحمل خود را افزایش دهند. تک صدایی نمی‌تواند در جامعه مفید باشد. اگر خانم عبادی احساس می‌کند مزاحمتی برای وی وجود دارد می‌تواند از طریق نیروهای انتظامی عمل کند و دولت در اختیار او گارد محافظ قرار می‌دهد چرا که جمهوری اسلامی ایران از تمام شهروندانش حمایت می‌کند.

کد خبر 72387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز