همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به وقایع اخیر در عرصه بین‌الملل اظهار نظر کرد و به تشریح سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح دوشنبه 23 دی در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی با تاثیرگذار خواندن دیپلماسی ایران به خصوص در بحث هسته‌‌ای تصریح کرد: چطور ممکن است کشوری که در مسائل مختلف در نقاط مختلف جهان دیپلماسی اثرگذار دارد در موضوع هسته‌‌ای این گونه نباشد؟ دیپلماسی ایران بسیار موفق عمل کرده و اساس موفقیت یک دیپلماسی امروزه در استفاده از قدرت نرم است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که "وقتی باراک اوباما قرار است به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در 20 ژانویه درباره‌ ایران اظهارنظر کند و در حالی که گفته می‌شود پرونده‌ هسته‌ای ایران در دولت بوش بر روی میز اوباما قرار خواهد گرفت، آیا بهتر نیست تا قبل از اعلام نظر رسمی آمریکا، ایران تلاش خود را برای تغییر و یا تعدیل سیاست‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ کند؟" گفت:‌ ما معتقدیم باید دید اوباما در 20 ژانویه به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در چه چارچوبی موضع‌گیری و سیاست ‌خارجی‌اش را اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات روزهای گذشته مقامات آمریکا درباره‌ ایران تصریح کرد: افکار عمومی در بحث "تغییر" منتظرند تا اثرات آن را در سیاست‌های مختلف به ویژه در بحث ایران ببینند که آیا دوباره مواضع آمریکا تکرار مواضع گذشته است و یا این که دوباره قرار است بر مباحثی که درست نبودن آن‌ها ثابت شده است تاکید شود.

سخنگوی وزرات امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایسنا درباره نحوه و زمان اعلام مواضع ایران با توجه به موضع‌گیری رسمی رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده‌ آمریکا در آینده نزدیک، گفت: ما براساس عمل و رفتار جدی طرف مقابل اقدام متناسب و دیپلماتیک را انجام می‌دهیم.

دیپلماسی ایران درباره غزه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی معتقدند دیپلماسی ایران در بحث غزه ضعیف عمل کرده است، تصریح کرد: بعد از وقایع خون‌بار غزه و پیام رهبر انقلاب مبنی بر به کارگیری همه‌ ظرفیت‌ها برای توقف این جنایات و خشونت‌ها، ظرفیت‌های رسمی و غیررسمی در ایران فعال شد؛ هم‌چنین نهادهای مدنی نیز در کنار دیپلماسی رسمی و پارلمانی فعال شدند.

او تاکید کرد: در حوزه‌ رسمی قلب هدایت دیپلماسی ایران در بحث غزه در وزارت امور خارجه است؛ در عین حال که تلاش‌های دیپلماتیک و رسمی وزارت امور خارجه منافی عملکرد دیگر نهادها و ارگان‌های کشور در این‌باره نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت:‌ اعزام هیات‌ها و فرستادگان ویژه به کشورهای مختلف و ترکیب آن‌ها در وزارت امور خارجه تبیین و به هیات دولت ابلاغ و مورد تایید رئیس‌جمهور قرار گرفته است؛ هم‌چنین معاونت خاورمیانه وزارت‌خانه در این‌باره مسوءلیت را به عهده دارد و همان طور که دیدید در سفرهای فرستادگان ویژه‌ رییس‌جمهور، قائم مقام وزیر و سرپرست معاونت خاورمیانه وزارت امور خارجه هیات‌ها را همراهی می‌کردند؛ بنابراین وزارت امور خارجه در مسائل مشرف و فعال است.

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که چرا وزیر امور خارجه در سفرهایی که در چارچوب دیپلماسی ایران در بحث غزه صورت گرفت حضور نداشته‌ است؟ گفت:‌ وی در وزارت امور خارجه مستقر است و به زودی هم سفرهایی خواهد داشت؛ در عین حال لازم بود تا در مرکز بماند و بسیاری از هماهنگی‌ها را انجام دهد؛ از جمله هماهنگی برای ارسال کمک‌های ایران از طریق کشتی از سوی هلال‌احمر با هماهنگی وزارت امور خارجه صورت گرفته است؛ در عین حال که لزوما سفر به معنای فعالیت نیست. وزیر امور خارجه در روزهایی که حملات رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت با تماس‌های تلفنی مکرر با همتایانش و حتی در ایام سوگواری به عنوان وظیفه‌ جدی در وزارت خارجه فعال بود.

او در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید نتیجه‌ ملموس تحرکات دیپلماتیک ایران برای توقف بحران در غزه چه بوده است؟ با اشاره به رایزنی‌هایی که کماکان ادامه دارد خبر داد: فردا (سه‌شنبه 24 دی) دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس به ترکیه سفر می‌کند و روز چهارشنبه‌ هفته‌ جاری نیز در اجلاس رئیسان مجلس کشورهای اسلامی در استانبول نیز حاضر خواهد شد؛ هم‌چنین ایران در آینده میزبان مقامات عالی از سازمان کنفرانس اسلامی خواهد بود.

سخنگوی وزرات امور خارجه‌ با تاکید بر این که باید این تلاش‌ها به نتیجه برسد تصریح کرد: قطعنامه‌ 1860 که شورای امنیت درباره‌ غزه صادر کرد دیرهنگام بود و بعد از دو هفته تاخیر ناموجه صادر شد و بیش‌تر تحت ترتیبات فصل شش منشور ملل متحد بود و نیز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار نمی‌داد، هم‌چنین در این قطعنامه حمله به افراد و نهادهای بین‌المللی و کشتار غیرنظامیان که نقض کامل کنوانسیون‌های بین‌المللی و حقوق بشر است مورد توجه قرار نگرفت که نشان داد رژیم صهیونیستی به دنبال ترک مخاصمه و آتش‌بس نیست و بسیاری معتقدند رای ممتنع آمریکا به قطعنامه و حمایت‌های کنگره پس از قطعنامه از رژیم صهیونیستی چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای ادامه‌ حملات بوده است. [حذف عمدی نام حماس از قطعنامه 1860]

وی در پاسخ به این که قرار بود هیات پارلمانی آلمان به ایران سفر کند اما این سفر لغو شده است، گفت: به درخواست آلمان قرار بود هیاتی 21 تا 25 دی‌ماه به ایران سفر داشته باشد اما بعدا گفتن در این مقطع یک جلسه‌ مهم در باره‌ بحران اقتصادی است که تاریخ آن مشخص شده؛ بنابراین زمان این سفر فعلا تغییر کرده است.

قشقاوی درباره این که دکتر احمدی‌نژاد اعلام کرده است کشورهای مسلمان اسرائیل را تنبیه کنند و به آن فشار اقتصادی وارد کنند و اخیرا وزیر صنایع نیز گفته است مانع فعالیت‌های شرکت‌هایی که مرتبط با صهیونیست‌ها هستند خواهد شد، تصریح کرد: ملت‌ها پیشتاز دولت‌ها هستند. خیزش جهانی که مرز، مذهب، عقیده و نژاد را گذرانده است امروز علیه رژیم صهیونیستی کیفرخواستی را در دست دارد که باید این کیفرخواست به محاکمه در دادگاه‌ بین المللی بیانجامد؛ بنابراین دولت‌ها باید خود را با ملت‌ها همگام کنند.

وی ادامه داد: 89 نفر از یهودیان انگلیس به نخست‌وزیر این کشور نامه نوشتند که همان طور که آپارتاید در آفریقای جنوبی از بین رفت باید رژیم صهیونیستی از بین برود. نظر دکتر احمدی‌نژاد این بوده است که ما (دولت‌ها) نباید از غافله‌ ملت‌ها عقب بمانیم.

قشقاوی گفت: بسیاری از شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که کاملا متعلق به صهیونیست‌ها و یا آن‌ها در این شرکت‌ها سهم دارند تحریم شدند. [مکارم شیرازی: خرید و فروش مصنوعات متعلق به صهیونیست‌ها حرام است]

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: نباید دولت‌ها مباحث غزه را در هتل‌هایشان در تلویزیون‌ها نظاره‌گر باشند؛ بلکه باید به طور جدی وارد عمل شوند. باید تعطیلات تاریخی در مساله‌ فلسطین از بین برود و دیدن این فیلم تبدیل به یک اقدام عملی علیه صهیونیست‌ها شود؛ همان گونه که در فضای مجازی حمایت‌ها از مردم فلسطین صورت می‌گیرد در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیز باید فعال شود.

قطع گاز اوکراین و ضرورت شرکت ایران برای تامین گاز اروپا

او درباره موضوع قطع گاز اوکراین از سوی روسیه و مسائلی که بین روسیه و اروپا بر سر گاز وجود دارد و ضرورت شرکت ایران برای تامین گاز اروپا، تصریح کرد: ایران ظرفیت خودش را دارد. مسیر ایران مطمئن است و ظرفیت بالایی برای همکاری وجود دارد و تا کنون گفت‌وگوی فراوانی با طرف‌های مختلف اروپایی صورت گرفته است؛ اما مساله‌ انتقال گاز ایران به اروپا با بحث روسیه متفاوت است. ما تلاش‌های خود را انجام می‌دهیم و بسیاری از طرف‌های اروپایی به مزیت‌های نسبی دریافت گاز از ایران واقفند. آنان به دنبال پیدا کردن آلترناتیوهای مختلف برای تامین انرژی خود هستند.

وی گفت: با توجه به این که ایران دومین کشور دارنده‌ ذخایر گاز در دنیا است مورد توجه کشورهای مختلف است.

انگشت نگاری از اتباع امارات متحده عربی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به این که گفته می‌شود به دستور وزارت امور خارجه در مقطعی خاص پلیس فرودگاه ایران از اتباع امارات متحده‌ عربی در مبادی ورودی به ایران انگشت‌نگاری کرده است؛ چرا این اقدام صرفا در مقطع‌ خاص انجام شده و دیگر ادامه نیافته است؟ تصریح کرد: اصل انجام انگشت‌نگاری و رفتارهای کنسولی مبتنی بر عمل متقابل است. در مواقعی ولو تصادفی نسبت به اتباع ایران انگشت‌نگاری صورت می‌گیرد که ما هم متقابلا این کار را انجام می‌دهیم. پیشنهاد انگشت‌نگاری در جریان بررسی قرار دارد و در عین حال که وزارت امور خارجه در این‌باره براساس رفتار متقابل کشور مورد نظر عمل می‌کند.

قشقاوی درباره ادعای وزارت صنایع اسپانیا مبنی بر فروش سلاح به ایران تاکید کرد: ما موضع رسمی در این‌باره از اسپانیا دریافت نکرده‌ایم و این مساله در قالب رسانه‌ای مطرح شده است.

اظهارات قشقاوی درباره تلویزیون بی بی سی فارسی

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره شروع به کار شبکه‌ بی بی سی فارسی و برخی مسائل مبنی بر این که افرادی خارج از چارچوب فعالیت‌های خبرنگاری در این شبکه مشغول به کارند، گفت:‌ وزارت امور خارجه‌ مسوول رسانه‌های داخلی و خارجی نیست؛ این وظیفه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد است. و در عین حال این مساله (حضور افرادی غیرخبرنگار و رسانه‌ای در این شبکه) در گفت‌وگویی که وزارت ارشاد با مسوول دفتر بی‌بی‌سی در تهران داشته است مبنی بر این که افرادی غیر از پرسنل دفتر بی‌بی‌سی انگلیسی در آن فعالیت دارند، تکذیب شد.

او تصریح کرد: افکار عمومی ایران به خاطر رویکردهای غلط بی‌بی‌سی با حساسیت ویژه‌ای به فعالیت این شبکه خبری نگاه می‌کنند و اخیرا مجلس شورای اسلامی این موضوع را مورد توجه جدی قرار داده است. هم‌چنین ما بر طی شدن فرآیند قانونی به طور جدی در این خصوص تاکید داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انصراف علی لاریجانی از سفر به مصر خاطرنشان کرد:‌ تصمیم سفر به مصر در اجلاس یک ماه و نیم پیش تروئیکای پارلمانی در جاکاراتا اتخاذ شد که قبل از تشدید محاصره غزه و حملات دو هفته گذشته رژیم صهیونیستی به غزه بوده است. اما بعد از هم‌فکری‌های مجدد میان تروئیکای پارلمانی و سفر دو رئیس مجلس ایران و اندونزی به دمشق، اردن و لبنان تنظیم شد که این سفر در چارچوب سه جانبه باقی بماند و سفر به مصر در این هماهنگی‌ها وجود نداشت. بنابراین تصمیم به انصراف از سفر به مصر شخصی نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور سال گذشته اعلام کرد ظرف 24 ساعت ایران حاضر است روابطش را با مصر برقرار کند، با توجه به تحولات غزه و مواضع قاهره در این‌باره آیا ایران هم‌چنان بر این تلاش‌ها تاکید دارد؟ با اشاره به ضرورت توجه به واقعیت‌های جغرافیایی تصریح کرد: به هر حال بخشی از کمک‌های ما به غزه باید از طریق مصر انجام شود که تاکنون یک هواپیمای کمک‌های ایران در قاهره نشسته است و تخلیه انجام شده است و ایران انتظار دارد کمک‌های جدید ایران نیز منتقل شود؛ هم‌چنین کشتی هلال ‌احمر ایران در آستانه‌ ورود به غزه است و هرگونه عملیات دیگر بخشی از آن بر عهده‌ی مصر است. هم‌چنین وزیر امور خارجه‌ کشورمان در نامه‌ای به همتای مصری خود درباره ایجاد بیمارستان‌ صحرایی تاکید کرده است که در عین حال که تا الان پاسخ مثبتی به آن داده نشده است.

وی با تاکید بر این که دیپلماسی ایران واقع‌گرایانه است افزود: براساس واقعیت موجود به ویژه همبستگی که در جهان اسلام و سراسر دنیا در مقابل جنایات صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد ما تلاش داریم ارتباطات‌مان با مصر باقی بماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره توقیف یک کشتی ایرانی از سوی ترکیه بدون اشاره به محموله‌ این کشتی گفت: سفارت ایران پیگیر این موضوع است و به زودی رفع توقیف انجام می‌شود.

آمریکا در خط مقدم تهدید علیه بشریت است

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که آمریکا پروتکل الحاقی را به طور رسمی امضا کرد در عین حال که امضای آن را علامتی برای ایران دانسته است، گفت: بر اساس ماده‌ی ان‌پی‌تی امضای پروتکل الحاقی برای کشورهای دارنده‌ سلاح هسته‌یی کاری پرستیژی و سیاسی است چرا که آن‌ها اساسا شامل مقررات و پادمان‌های آژانس خود را نمی‌دانند؛ پروتکل و پادمان جامع برای کشورهای ندار است و آن چه درباره‌ی ایران با توجه به امضای پروتکل الحاقی از سوی آمریکا گفته شده است درست نیست چرا که ایران قواعد و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به درستی اجرا می‌کند.

وی گفت: آمریکا در خط مقدم تهدید علیه بشریت است؛ به ویژه تهدید منطقه‌ای به خاطر حمایتی که از بزرگ‌ترین تروریسم دولتی در جهان دارد.

واکنش به دستگیری خبرنگاران ایرانی از سوی صهیونیست‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به زمان آغاز جنگ در غزه (سال نو میلادی) و در حالی که رسانه‌های جهانی در تعطیلات سال نو بودند، گفت: با دستگیری دو خبرنگار (خبرنگار العالم و دستیارش) که از همکاران شما هستند و نیز شهید شدن خبرنگار تلویزیون الاقصی و سانسور شدیدی که در غزه صورت می‌گیرد سعی کرد تا آن چه در غزه می‌گذرد از نگاه افکار عمومی دور نگه دارد و وظیفه‌ ماست نگذاریم این سانسور و کنترل شدید از سوی کشورهای غربی بر رسانه‌های مختلف صورت گیرد. هرچند که مرز آزادی بیان آنان تا جایی است که به منافع صهیونیست‌ها آسیبی وارد نشود.
[حمله صهیونیست‌ها به دفاتر العالم و پرس‌ تی ‌وی]

وی گفت: محاکمه‌ دو خبرنگار شبکه‌ العالم که برخلاف اصول حقوقی محاکمه شدند و حتی اجازه داده نشد وکلای آنان حضور یابند، محکوم است و با احترام به آزادی رسانه و آزادی بیان به غرب تفهیم کنیم که اجازه نمی‌دهیم صهیونیست خط قرمز کنترل و سانسور و محدودیت آزادی بیان و آزادی مطبوعات باشد.

قشقاوی درباره انتقال زندانی‌های خارجی در عراق به دولت این کشور پس از امضای توافق‌نامه‌ میان آمریکا و عراق و ضرورت انتقال دیپلمات‌های ایرانی به دولت عراق گفت: از سوی ایران درخواست برای این کار صورت گرفته است؛ هم‌چنین دیدار خانواده‌های دیپلمات‌های ایرانی در عراق با آنان با همکاری دولت عراق صورت گرفته است.

او هم‌چنین درباره کمک تسلیحاتی نکردن به حماس در کنار کمک‌های بشردوستانه گفت: دولت حماس در یکی از دموکرات‌ترین انتخابات روی کار آمده است که مقامات غیررسمی آمریکایی نیز به آن اذعان داشتند؛ اما از آن‌جایی که مرز دموکراسی برای آمریکا تا زمانی است که منافع صهیونیست‌ها به خطر نیفتد و یا کلاهک‌های هسته‌ای در آن باشد و کسی به هولوکاست نپردازد، این مساله نادیده گرفته می‌شود. در عین حال که حماس یک دولت قانونی است و هر دولت قانونی برای دفاع از خود نیازهای تسلیحاتی‌اش را می‌تواند از هرجا که منافع‌اش ایجاب کند تامین کند.

وی با بیان این که می‌گویند حماس نیروهای انسانی را سپر قرار داده است، گفت: اگر این گونه است چرا 90 درصد غیرنظامیان کشته شدند و حتی یک سکوی پرتاب موشک حماس از بین نرفته است. اگر ادعای آنان مبنی بر این که سکوهای پرتاب موشک حماس در کنار اسکان زنان و کودکان قرار دارد پس چرا یک سکوی آنان در کنار این همه کشته و شهید منهدم نشده است؛ این یک سوال جدی است که باید پاسخ داده شود. این همان مطلبی است که در جنگ 33 روزه در مورد قانا گفته‌اند در حالی که مراکز بین‌المللی اعلام کردند اصلا موضوع استفاده از نیروی انسانی مطرح نبوده است بلکه حزب‌الله از طریق تونل‌ها به شکل‌های دیگری مقاومت کرد. این گزارش رسمی دانشکده‌ی جنگ وابسته به وزارت دفاع آمریکا است که چهار هفته‌ی قبل منتشر شده است که همه‌ ادعاها مبنی بر سپر انسانی حزب‌الله در جنگ 33 روزه دروغ بوده است و روزنامه‌ هاآرتص نیز آن را چاپ کرده است.

قشقاوی گفت:‌از سوی شبکه‌ تلویزیونی آمریکا به نقل از یک شبکه اسراییلی دو روز قبل اعلام کرده بود که یک سال و نیم قبل آن‌ها در یک پایگاهی در اسرائیل آغاز حمله به غزه را شبیه‌سازی کرده بودند.

او با بیان این که بنابراین مساله‌ آتش‌بس بیهوده است، گفت: حمله به غزه اقدامی است که از یک سال و نیم قبل طراحی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرده است اساتید ایران برای سفر به آمریکا حتما باید با وزارت امور خارجه همکاری کنند اما اخیرا مشایی اعلام کردند برای جهانگردان ایرانی مجوز صادر کرده‌اید؟ اظهار کرد: آمریکا بر روی بخش خصوصی و استادان نظارت و کنترل دقیق دارد که بخش دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه‌ آمریکا این وظیفه را به عهده دارد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود؛ اما این رژیم‌های کنترلی آمریکا که مدعی آزادی هستند برخلاف ایران، بسیار زیاد است؛ بنابراین ما هم در عمل متقابل هرگونه فرآیندی را به طور قانونی پیگیری می‌کنیم. این کاری است که آمریکایی‌ها شروع کردند و نمی‌شود سوی دیگر آن (ایران) پیگیر این مساله نباشد.

کد خبر 72788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز