همشهری آنلاین: قشقاوی در نشست خبری خود در خصوص توافقنامه امنیتی عراق با آمریکا، تعامل ایران با آمریکا، فرانسه و ربودن دیپلمات ایران در پاکستان سخن گفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ حسن قشقاوی در نشست خبری خود درباره توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا [متن کامل پیش‌نویس توافقنامه امنیتی آمریکا با عراق] و موضع جمهوری اسلامی ایران درقبال آن گفت: به نظر ما عراق در آستانه اتخاذ حساس ترین تصمیم تاریخی خود قرار دارد.

وی تصریح کرد: دولتمردان آمریکایی باید به نظرها و پیشنهادهای مسئولان عراقی که در واقع نشأت گرفته از انتظارات مردم و مراجع دینی این کشور است، توجه کنند.

خبرنگاری پرسید: آیت‌الله سیستانی پس از مشاهده پیش نویس توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا با آن مخالفتی نکرده است؛ آیا این توافقنامه نظر جمهوری اسلامی ایران را نیز تأمین می کند؟ قشقاوی در پاسخ گفت: باید منتظر بود؛ اجازه بدهید بعد از قطعی شدن، موضع قطعی را اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص اعلام آمادگی نخست وزیر ترکیه برای میانجی گری میان ایران و آمریکا، گفت: فکر می‌کنیم این اظهار نظر و اقدام آقای اردوغان از موضع حسن نیت و نشأت گرفته از روابط دوستانه و رو به رشد ایران و ترکیه باشد. قشقاوی افزود: واقعیت این است که مسائل ایران و امریکا فراتر از مسائل معمول سیاسی میان دو کشور است.

وی با اشاره به رویکرد امریکا در سی سال گذشته در قبال ایران،‌ اظهار داشت: رئیس جمهور جدید آمریکا با شعارهایی آمده است که باید ببینیم این شعارها تا چه اندازه عملی خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نشست دانشجویان و مقامات سابق آمریکایی در واشنگتن که قرار است در آن به اوباما پیشنهاد شود نظرش را درباره ایران تغییر دهد، گفت: چنین جلساتی چه قبل و چه بعد از انتخابات آمریکا به همت سازمان‌های مردم نهاد و مراکز پژوهشی برگزار می‌شود؛ از برگزاری چنین جلساتی ممانعت نمی‌کنیم و هر کس می‌تواند اظهار نظر کند.

قشقاوی در ادامه به حضور هفت تن از استادان دانشگاه‌های امریکایی در تهران اشاره کرد و گفت: تبادل نظر حاصل است و همه می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند اما بحث میان ایران و آمریکا بسیار جدی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی کشورهای عربی پس از انتخاب اوباما از برقراری ارتباط میان تهران و واشنگتن ابراز نگرانی کرده‌اند، گفت: در این باره نباید عجله کرد حتی اوباما نیز خواستار زمان برای بررسی در این زمینه شده است.

قشقاوی با بیان اینکه مسائل مربوط به آمریکا، عملکردها و رویکردها در دولت و وزارت امور خارجه رصد می‌شود، تصریح کرد: ما نیز مانند همه منتظر تغییرات جدی در رویکرد آمریکا هستیم.

وی افزود: باید منتظر بود و دید آیا تغییری که رئیس جمهور منتخب امریکا اعلام کرده است تاکتیکی یا راهبردی و یا اینکه عملی است.

 توان موشکی ایران بازدارنده و دفاعی است

  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه که گفته است توان موشکی ایران تهدیدی برای اروپاست گفت: توان موشکی ایران بازدارنده و دفاعی و برای حفظ و تامین قوه بازدارندگی در کشور است. وی چنین اظهاراتی را فاقد انسجام منطقی و دارای تناقض دانست.

حسن قشقاوی در ادامه اوضاع غزه را اسفبار دانست و گفت: اقداماتی در غزه صورت می‌گیرد که برخلاف همه کنوانسیون‌ها وقوانین بین‌المللی است و متاسفانه واکنش مناسبی برای مقابله با ادامه آن صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهان اسلام و جامعه جهانی به منظور جلوگیری از اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه خبر داد.

قشقاوی درباره دیپلمات ایرانی ربوده شده در پیشاور پاکستان [جزئیات ربوده شدن دیپلمات ایرانی در پیشاور پاکستان]به تلاش‌ گسترده جمهوری اسلامی ایران از جمله احضار کاردار پاکستان و سپس دیدار سفیر پاکستان با مدیر کل آسیایی غربی وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: سفیر ایران در اسلام آباد و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور تلاش‌هایی جدی را در این زمینه آغاز کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون حقوق دیپلماتیک که کشور پذیرنده باید امنیت دیپلمات‌ها و اموال دیپلماتیک را صیانت و حفظ کند، از دولت پاکستان خواسته ایم به وظیفه خود عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد این رایزنی ها و تلاش ها به آزادی دیپلمات ایرانی منجر شود.

قشقاوی خبر دستگیری 10 جاسوس در مرزهای شرقی کشور را تکذیب و درباره پیدا شدن تعدادی از دوربین‌های جاسوسی Hمریکا در مرزهای غربی ایران خاطرنشان کرد: تاکنون چنین خبری از مراجع رسمی ذی ربط دریافت نکرده ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم برای تعدادی از ایرانیان در یمن گفت: چنین موضوعی فقط ادعایی رسانه‌ای است. قشقاوی با اشاره به روابط خوب ایران و یمن از سفر مهدی مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یمن در اواخر هفته خبر داد.

 هشدار درباره بدرفتاری با ایرانیان در دبی

سخنگوی وزارت امور خارجه برخورد ناشایست ماموران فرودگاه دبی را با شهروندان ایرانی موجب خدشه به روابط دو کشور دانست.

قشقاوی در پاسخ به سوالی در باره سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به چند کشور منطقه از جمله عراق و لبنان گفت: سفر به این کشورها دربرنامه کلی آقای لاریجانی قرار دارد که پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه لاریجانی در پاسخ به دعوت همتایانش به عراق و لبنان سفر خواهد کرد از سفر میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان به ایران در چهارم آذر خبر داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اظهارات خبرنگاری مبنی بر انفعال وزارت امور خارجه درقبال موضوع اهانت ماموران فرودگاه دبی به تعدادی از مسافران ایرانی تصریح کرد: وزارت خارجه این موضوع را به طور دقیق و با حساسیت پیگیری کرده و این سخن که دستگاه دیپلماسی کشور در این خصوص واکنشی نشان نداده است صحیح نیست.

وی افزود: برخورد زشت برخی ماموران فرودگاه دبی به ویژه در پایانه شماره دو با تعدادی از مسافران ایرانی موضوعی است که قبلا نیز به آن اعتراض کردیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه به احضار کاردار امارات به اداره کل ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در این جلسه ضمن تاکید بر حفظ عزت و کرامت ایرانیان از مقام اماراتی خواسته شد به ماموران مذکور تذکر جدی بدهند.

قشقاوی همچنین به ایرانیانی که به خارج سفر می کنند توصیه کرد، از دادن هر گونه بهانه به این قبیل افراد جدا خودداری کنند.

وی واکنش مردم و نمایندگان مجلس را به اقدامات صورت گرفته در امارات قابل درک دانست و تصریح کرد: چنین اقداماتی به مناسبات دو کشور خدشه وارد می کند و برای وجهه امارات عربی متحده در نزد افکار عمومی ایرانیان مضر است.

قشقاوی همچنین درباره اجلاس شهرداران کشورهای آسیایی که قرار است اواخر آبان در تهران برگزار شود گفت: به نظر ما این اجلاس تخصصی و صنفی به خوبی برگزار خواهد شد و فرصتی است تا شهرداران آسیایی درباره رفاه شهروندان خود تبادل نظر کنند.

وی در پاسخ به این سوال که قرار است یکی از نخست وزیران سابق فرانسه نیز در این اجلاس حضور یابد آیا این حضور فرصتی برای ایجاد رابطه با غرب است گفت : من از ترکیب میهمانان این اجلاس اطلاعی ندارم.

تحول جدیدی در زمینه هسته‌ای صورت نگرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگارانی که درباره موضوع هسته ای و گفتگوهای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا نماینده گروه 1+5 پرسیدند گفت: تحول جدیدی در این زمینه صورت نگرفته است.

خبرنگاری در ادامه نشست خبری امروز سخنگوی وزارت خارجه پرسید: علی کردان در دوران مسئولیتش به عنوان وزیر کشور موضوع عملکرد غیرمتعارف سفیر انگلیس در ایران را مطرح کرد؛ آیا این موضوع پیگیری می‌شود؟ حسن قشقاوی در پاسخ گفت: درخواستی از وزارت کشور در این باره به وزارت امور خارجه ارسال نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه کلهر، مشاور رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته است اگر آمریکا از عراق خارج شود و از رژیم صهیونیستی حمایت نکند تهران با واشنگتن رابطه برقرار می‌کند گفت: آقای الهام به عنوان سخنگوی دولت موضع رسمی دولت را در این باره اعلام کرده است.

کد خبر 68607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز