همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه 22 مهر در جلسه هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل پرداخت.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر سفر منوچهر متکی به ترکمنستان در روز چهارشنبه 24 مهر گفت: وزیر امور خارجه‌ کشورمان پس از سفر به ترکمنستان و دیدار با مقامات عالی‌رتبه‌ آن کشور و مذاکره درباره‌ همکاری‌های دوجانبه، به آستانه پایتخت قزاقستان سفر می‌کند و در آن‌جا نیز به گفت‌وگو پیرامون مسایل مختلف دو کشور خواهد پرداخت.

حسن قشقاوی، افزود: هفتم آبان ماه امسال همایش قفقاز با محوریت حوادث اخیر قفقاز و پیامدهای آن از سوی دفتر مطالعات وزارت امور خارجه‌ ایران با حضور مهمانان داخلی، خارجی و صاحب‌نظران این عرصه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون بحث‌های مطرح شده مبنی بر عدم همکاری وزارت امور خارجه در صدور ویزا به برخی مهمانان مراسم اخیر تجلیل از خاتمی، گفت: ایران کشور سمینارها و نشست‌ها برای گفت‌وگوهای کاملا آزاد و تبادل نظر در موضوعات مختلف است. برخی از این سمینارها را ارگان‌های دولتی و برخی دیگر را هم ارگان‌های مردمی برگزار می‌کنند.

قشقاوی افزود: خوشبختانه ویزا برای مهمانان این مراسم به‌موقع صادر شد و مهمانان در این اجلاس حاضر شدند و برحسب تقاضای آنها به منظور آمادگی‌شان برای دیدار با مسوولان بلندپایه‌ ایران و آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های آن‌ها، این دیدار بین مقامات دولتی و این مهمانان برگزار و اخبار آن نیز منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر کاهش ارزش و منزلت نظام در عرصه‌ بین‌المللی، گفت: آقای هاشمی باید خودشان جزییات این مساله را بگویند. اگر منظور سیاست‌های کلی نظام است که ایشان از جمله مدافعان اصلی این مساله هستند و اجماعی اساسی درباره‌ی تلاش‌های سیاست خارجی ایران و سیاست‌های کلی نظام وجود دارد؛ به طوری که در کمتر مقطعی در تاریخ ایران این اندازه انسجام و اجماع ملی بوده است.

اظهارات قشقاوی درباره دفتر حافظ منافع آمریکا 

وی هم‌چنین درباره‌ بحث‌های مطرح شده پیرامون تاسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، اظهار کرد: قبلا این مساله را روزنامه‌ واشنگتن تایمز گفته بود و اخیرا هم روزنامه‌ واشنگتن‌پست مجددا عنوان کرد و این بحث‌هایی است که آنها مطرح می‌کنند و تاکنون هیچ درخواست رسمی در این مورد نداشته‌ایم.

خبرنگار واشنگتن پست که در سالن حاضر بود از قشقاوی پرسید این روزنامه اعلام کرده بود که در نیمه‌ نوامبر دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران تاسیس می‌شود. آیا شما این مساله را رد می‌کنید؟ که قشقاوی پاسخ داد: ما هیچ درخواست رسمی نداشته‌ایم.

خبرنگار واشنگتن پست سوال خود را از قشقاوی تکرار کرد که وی گفت: من عرض کردم و پاسخ همین است که من گفتم.

واکنش به مسابقه ضد اسلامی برلین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ نشست اخیر صورت گرفته در برلین و مسابقه‌ ضد اسلامی برگزار شده در آن، اظهار داشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در حال پی‌گیری آن مسابقه‌ وهم‌آلودی است که در راستای توهین مستقیم به پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت. مانند قبل که موارد مشابه را شاهد بودیم، جهان اسلام و علمای اسلامی عکس‌العمل مناسبی در این مورد نشان خواهند داد.

وی با بیان این‌که امروز گرایش به اصالت‌های قومی، فرهنگی و دینی بین مسلمانان روزافزون شده است، افزود: حرکت‌های سازمان‌یافته علیه مسلمانان مانند پخش فیلم، کاریکاتور و انجام مسابقه‌های این‌چنینی را شاهد هستیم که با هدف‌های سیستماتیک، تبعیض علیه مسلمانان صورت می‌گیرد. بر اساس مطالعات انجام شده، منحنی اعمال تبعیض علیه مسلمانان در جوامع غربی بسیار بسیار روزافزون است که به بهانه‌هایی نظیر آزادی و حقوق بشر اعمال می‌شود.

قشقاوی ادامه داد: لابی‌های خاص هنری و ادبی پشت این جریانات هستند و حتی برای همگرایی در جامعه‌ غربی هم اثر مثبتی ندارند. راه، راه تعامل و گفت‌وگو است و بشر نیاز به ادامه‌ راه تعامل دارد.

پاسخ 200 صفحه‌ای ایران درباره مطالعات ادعایی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ مساله‌ مطالعات ادعایی که اخیرا مطرح شده، افزود: در مورد مطالعات ادعایی ما همکاری‌های خود را داشتیم و این همکاری‌ها در راستای رفع ابهامات بوده است. اظهارات ایران راستی‌آزمایی شده است و مشخص شده که ایران انحرافی به سمت سلاح هسته‌‌ای نداشته است.

قشقاوی توضیح داد: علی‌رغم این‌که برای ادعاهای اخیر سند اصلی ارایه نشد ولی برای این‌که حسن نیت خود را نشان دهیم در 200 صفحه پاسخ آن‌ها را دادیم. آن‌چه از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است کمال همکاری گسترده، سازنده و جدی با طرف اروپایی و غربی بوده است.

وی افزود: متاسفانه پاسخ درخواست ما که رفع سوالات مطرح شده بوده، داده نشده است و چون رویکرد آنها حقوقی نیست، پاسخی که دریافت شده کاملا سیاسی است.

تحولات اخیر افغانستان

قشقاوی هم‌چنین درباره‌ تحولات اخیر افغانستان گفت: ما معتقدیم که راه حل مشکلات افغانستان، توجه به قانون اساسی این کشور است که روح آن تقویت دولت ملی افغانستان است. تعامل با افراط‌گرایان و رفتارهای خارج از چارچوب دولت ملی نمی‌تواند مفید باشد و حاصل این اشغال که به بهانه‌ مبارزه با افراط‌گرایی بوده، چیزی جز افزایش ناامنی، مواد مخدر و حتی گسترش افراط‌گرایی نبوده است.

اخبار متفاوت درباره توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ایران با اشاره به توافقنامه‌ امنیتی عراق و آمریکا تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه کاملا مشخص است. ما دو خبر متفاوت درباره‌ پیشرفت این مساله داریم. خبرهای دسته اول این‌که هنوز بخش‌های مهمی از این توافقات یا موضوعات تاریخ دقیق عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر هنوز مشخص نشده است و خبرهای دسته‌ دوم که عکس این مساله را نشان می‌دهد. به هر حال موضع ایران در قبال این مساله، دفاع از حاکمیت ملی عراق، استقلال عراق و رفع اشغالگری است.

بحران اقتصادی جهان

وی در ادامه درباره‌ بحران اقتصادی جهان گفت: توجه بیش از حد و گره زدن منافع اقتصادی با اقتصاد مسلم که در سال‌های اخیر به صورت کاغذبازی و سفته‌بازانه و بدون پشتوانه‌ اقتصادی بوده، نتایجی داشته و حاصل آن را دیدیم که چه ضررهایی ایجاد کرده است. این واقعیاتی که امروز در اطرافمان شاهد هستیم بیشتر ما را به دیدگاه‌های پیر فرزانه‌ انقلاب می‌رساند. درباره‌ این بحران که بعید به نظر می‌رسد در آینده‌ نزدیک قابل مهار باشد، طبعا جمهوری اسلامی ایران به دلیل تاثیرگذاری منفی آن بر اقشار بحران زده‌ جهان از وقوع این حادثه مسرور و شادمان نیست.

سفیر جدید ایران در مسکو

قشقاوی هم‌چنین از معرفی سفیر جدید ایران در مسکو خبر داد و گفت: سجادی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مسکو هفته‌ گذشته پس از اتمام کار انصاری، سفیر سابق ما در مسکو راهی آن‌جا شد و فعالیت‌های خود را با انجام دیدارهایی با مقامات عالی‌رتبه‌ روسیه از جمله معاون نخست‌وزیر این کشور آغاز کرد.

اظهارات قشقاوی درباره نامه جلیلی و پاسخ سولانا 

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ غرب در قبال نامه‌ سعید جلیلی را سیاست دوسویه توصیف کرد و گفت: راه باید راه گفت‌وگو باشد و باید مسوولیت‌پذیرانه پاسخ مثبتی به نامه‌ جلیلی بدهند. غرب چاره‌ای جز اعتمادسازی ندارد و باید راه گفت‌وگو را تا رسیدن به این اعتمادسازی ادامه دهیم. [متن نامه جلیلی به سولانا]

سفر اخیر رئیس مجلس عراق به ایران 

وی به سفر اخیر المشهدانی، رییس پارلمان عراق به ایران اشاره کرد و افزود: مذاکرات المشهدانی با مقامات ایران، طیف گسترده‌ای از موضوعات با اولویت روابط دوجانبه را در بر می‌گرفت. من منکر نمی‌شوم که بخشی از مذاکرات در راستای ایجاد ثبات و امنیت در عراق بوده است. [ایران برای هرگونه کمک به صلح و ثبات عراق آماده است]

واکنش در قبال حمله آمریکا به پاکستان

قشقاوی با اشاره به حمله‌ اخیر آمریکا به پاکستان اظهار کرد: هرگونه نقض حاکمیت ملی طبعا مورد تایید ما نخواهد بود؛ به‌ویژه این‌که تجربه نشان داده این تجاوزها که معمولا به بهانه‌ مبارزه با تروریسم انجام می‌شود موجب کشته شدن بسیاری از افراد بی‌گناه شده و برعکس، ناامنی و افراط‌گرایی را گسترش می‌دهد.

سخنگوی و زارت امور خارجه ادامه داد: برای ما حفظ صلح و ثبات در پاکستان مهم است و همواره ثبات و امنیت بین همسایگان تاثیرگذار است و برای ما ایجاد امنیت و ثبات مورد توجه است.

اظهارات قشقاوی درباره توافق با ربایندگان کشتی ایرانی

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون توافق جمهوری اسلامی ایران با ربایندگان کشتی ایرانی نیز گفت: ظاهرا شصت و دومین کشتی هم ربوده شده است و به نظر ما مسوولیت اول با کسانی است که ناوهای جنگی دارند و ادعای ایجاد امنیت می‌کنند. وزارت امور خارجه و سفارت ما در اتیوپی پی‌گیر این مساله بود ولی جزییات کار را شرکت کشتیرانی ایران اعلام کرده و من خبری از این مساله ندارم.
[کشتی ایران دیانت آزاد شد]

توقیف هواپیمای ناتو و ادامه دیپلماسی قفقازی

قشقاوی درباره‌ اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف هواپیمای ناتو در ایران اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه یکی از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح، جزییات مساله را مطرح کردند و خبر همان است که در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شد، نه آن‌طور که شبکه‌ العربیه و برخی دیگر مطرح کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره‌ دیپلماسی قفقازی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی قفقازی خود را ادامه خواهد داد. ما به قصد ایجاد صلح و ثبات به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و کارهای پژوهشی هم در کنار کارهای دیپلماتیک انجام خواهیم داد.

روند اجرایی کردن موافقتنامه مرزی 1975 و آخرین وضعیت تاجیک

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره‌ روند اجرایی کردن موافقتنامه‌ی 1975 الجزایر خاطرنشان کرد: در این زمینه ملاقات حسینی با همتای عراقی انجام شده است و این مذاکرات ادامه دارد و در حال بررسی کارشناسی است.

وی درباره‌ آخرین وضعیت نصرالله تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن گفت: آن‌چه طرف انگلیسی اعلام کرده مدارک متقن راجع به وضعیت نابسامان جسمانی ایشان است و ما امید داریم که مسوولان انگلیسی با اعلام بی‌گناهی ایشان هرچه سریع‌تر مراتب آزادی ایشان را فراهم کنند. [آخرین وضعیت نصرت‌الله تاجیک در لندن]

سفرهای خارجی مقام‌های ایرانی در آبان ماه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان از سفر نوذری، وزیر نفت و هم‌چنین علی لاریجانی، رییس مجلس به بحرین در روزهای اول آبان خبر داد و گفت: العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به منظور اجرایی کردن پیشنهادهای سازنده‌ی ارایه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشورمان سفر خواهد کرد. هم‌چنین وزیر امور خارجه‌ امارات نیز در دهه‌ اول آبان به ایران سفر می‌کند.

کد خبر 65653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز