همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه ۴ شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح مواضع ایران درخصوص موضوعات مختلف پرداخت.

به گزارش ایسنا،سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سقوط هواپیمایی که از قرقیزستان راهی تهران بوده است و احتمال کشته شدن حدود 50 نفر ایرانی در این حادثه گفت: خبر مربوط به حادثه‌ی تاسف‌بار سقوط هواپیما در فرودگاه بیشکک به طور لحظه‌ای می‌آید. اجازه دهید بررسی علت حادثه و سایر مباحث را بعد از بررسی‌ کامل اعلام کنیم. در عین حال کشته شدن سرنشین‌های این هواپیما را به همه‌ خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گوییم. 

حسن قشقاوی با بیان این که همکاری ایران و آژانس در چارچوب پادمان جامع ادامه دارد و طرفین در فضای سازنده به این همکاری ادامه می‌دهند، تصریح کرد: ایران همواره آمادگی دارد به سوالات احتمالی آژانس پاسخ دهد.

حسن قشقاوی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که زمان سفر رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه به ایران تعیین شده است؟ اظهار کرد: روند همکاری ایران و روسیه به ویژه درباره تمهیدات پیش راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به خوبی پیش می‌رود و اصل این سفر در چارچوب تداوم همکاری سازنده برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است.

او ادامه داد: زمان این سفر به محض آن که تعیین شود، اعلام خواهد شد.

قشقاوی درباره‌ی حضور رئیس‌جمهور در اجلاس شانگهای نیز گفت: رئیس‌جمهور در اجلاس شانگهای که در "دوشنبه" در پایتخت تاجیکستان تشکیل می‌شود حضور پیدا می‌کند؛ هم‌چنین برنامه‌ها و مباحثی برای گفت‌وگو و رایزنی در حاشیه‌ این اجلاس با مقامات دیگر خواهد داشت که در چارچوب تعامل بیشتر بین کشورهای عضو این اجلاس و منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که معاون سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه 3 شهریور اعلام کرده است همکاری ایران و آژانس بر اساس مدالیته پیش می‌رود در حالی که پیش از این اعلام شده بود مدالیته پایان یافته است و مطالعات ادعایی باقی مانده است. آیا این به معنای آن است که مذاکرات هاینونن در تهران درباره‌ مطالعات ادعایی بوده است؟ اظهار کرد:‌ همکاری ایران و آژانس معمول و در چارچوب پادمان جامع ادامه دارد و طرفین در فضای سازنده به این همکاری ادامه می‌دهند. ایران همواره آمادگی دارد به سوالات احتمالی آژانس پاسخ دهد.

او درباره‌ سفر امیر قطر به تهران اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این سفر بیان درخواست کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس برای تعامل بیشتر و رایزنی با ایران به منظور ثبات و صلح و توسعه‌ همکاری‌ها بوده است.

قشقاوی با اشاره به حضور موفق رئیس جمهور در اجلاس قبلی شورای همکاری خلیج فارس در دوحه‌ قطر گفت: حضور قبلی ایران در این شورا زمینه‌ای شد تا در بخش‌های مختلف پیشنهادهای دکتراحمدی‌نژاد در دستور کار و تبادل نظر قرار گیرد. معتقدیم این روند ادامه خواهد یافت.

وی درباره‌ی حضور دوباره رئیس‌جمهور در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس گفت:‌ هنوز فرصت برای نحوه‌ حضور در این اجلاس وجود دارد؛ اجازه دهید در زمان مقتضی چگونگی حضور ایران را اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: طرفین برای گسترش همکاری‌ها و رفع سوء تفاهم‌ها و تعمیق مناسبات با یکدیگر همکاری می‌کنند و این امری است که ما از آن استقبال می‌کنیم و معتقدیم به نفع مردم منطقه خواهد بود.

وی درباره وضعیت کشتی ربوده شده‌ ایرانی در آب‌های آزاد گفت: پیگیری تنگاتنگی بین کشتی‌رانی، وزارت امور خارجه و سفارت ما در اتیوپی وجود دارد. هم‌چنین معاونت آفریقایی وزارت امور خارجه این مساله را پیگیری می‌کند. امیدواریم این موضوع ختم به خیر شود؛ البته می‌دانید که فقط کشتی ایرانی نبوده است، بلکه کشتی دیگری نیز ربوده شده است.

قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره‌ی بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران اظهار کرد: هیچ درخواست رسمی در این مورد وجود ندارد و صرفا گمانه‌زنی برخی روزنامه‌ها در این باره مطرح بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا 1+5 توضیحات لازم و مورد درخواست ایران را به نامه‌ اخیر دکتر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مذاکرات تلفنی اخیر داده‌اند، گفت: روند گفت‌وگو و رایزنی بین جلیلی و سولانا هم‌چنان ادامه دارد و فکر می‌کنیم طرفین در فضای مثبت و سازنده پیش می‌روند.

او در پاسخ به این سوال که مقامات پنتاگون مدعی شدند راکت پرتاب‌گر ایرانی پس از پرتاب متلاشی شده است، گفت:‌ معمولا هر گونه پیشرفت تکنولوژیک در ایران با واکنش مقامات آمریکایی روبه رو می‌شود و تاکنون سابقه نداشته که آن‌ها پیشرفت‌های ایران را به طور واقعی بررسی کنند. اما آن‌ها به تدریج واقعیت را خواهند پذیرفت و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر شکست تلاش ایران در این خصوص رد خواهد شد و به لطف الهی روند توسعه‌ فنی و دستاوردهای دانشمندان ایران از جمله در حوزه‌ موشکی و امور فضایی ادامه دارد.

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که وزیر امور خارجه روسیه در قضیه‌ گرجستان و حمایت‌های آمریکا از گرجستان اعلام کرده است در صورت بحث قطعنامه‌ چهارم علیه ایران در این خصوص براساس رفتار آمریکا در قضیه‌ گرجستان تصمیم خواهد گرفت؛ موضع ایران در قبال نگاه تاکتیکی و ابزاری روسیه به ایران چیست؟ با بیان این که موضع روسیه به خودش بر می‌گردد، تنها به بیان این نکته اکتفا کرد: در این مورد باید از خود روس‌ها بپرسید. موضع ما روشن است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا، مبنی بر این که چرا سفر هیات عراقی برای بحث در باره‌ موافقت‌نامه 1975 و مشخص شدن مرزها براساس این موافقت‌نامه تا کنون به تعویق افتاده است؟ گفت: ما با عراق در سطوح مختلف همکاری بسیار فعالی داریم و روابط دو جانبه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و 1400 کیلومتر مرز مشترک گواه این واقعیت است که این روابط در سطوح مختلف بسیار گسترده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر این که سفر جلال طالبانی به ایران چه زمانی انجام می شود؟ گفت: اصل انجام این سفر در جای خود باقی است و بر اساس توافق طرفین زمان برای آن تعیین می‌شود.

قشقاوی گفت: هم‌چنین قرار است به زودی 15 تن از سردبیران معروف رسانه‌های عراقی در کنار مقامات مسوول آن‌ها به دعوت اینجانب به ایران بیایند تا در راستای تامین مناسبات رسانه‌ای به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا مذاکرات هاینونن با مقامات سازمان انرژی اتمی در سکوت خبری در تهران برگزار شد؟ گفت:‌ ما همکاری‌های عادی با آژانس داریم و در چارچوب موافقت‌نامه‌ پادمان کار را انجام می‌دهیم و این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه دارد. این همکاری‌ها تنها میان ایران و آژانس نیست بلکه همه‌ی کشورهای عضو روابط دو جانبه با آژانس دارند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود توصیه‌های وزیر امور خارجه، مبنی بر تکریم زائران ایرانی در خانه‌ی خدا، چرا هم‌چنان شاهد توهین به زائران ایرانی از سوی مقامات سعودی هستیم؟ گفت: این دستور که نباید به زائران خانه‌ِ خدا توهین شود همواره وجود داشته است. این دستور نه تنها به سفیر ایران در عربستان بلکه در یک تعامل مثبت با سفارت عربستان در تهران پیگیری می‌شود.

او ادامه داد: ما انتظار داریم در چارچوب برخورد احترام‌آمیز همواره با زائران ایرانی و سایر کشورها به درستی برخورد شود و آن گونه که شایسته یک زائر خانه خداست به عنوان یک مسلمان باید به این مساله عمل کنیم.

قشقاوی درباره اقدامات مشخص رژیم صهیونیستی مبنی بر تغییر منطقه‌ حرم قدس اظهار کرد: خبرها در این‌باره بسیار نگران کننده است. اقدامات رژیم صهیونیستی در این‌باره مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل است و موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان جهان خواهد شد. ما انتظار داریم کشورهای مسلمان به وظایف خود در برای این تجاوزات آشکار رژیم صهیونیستی عمل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به نظر می‌آید ایران در قضیه‌ی گرجستان جانب روسیه را گرفته است؛ از این رو چنان چه اوستیای جنوبی خواهان استقلال باشد ایران چه موضعی خواهد داشت؟ گفت: آغاز درگیری‌های نظامی در این منطقه براساس اشتباه در محاسبات و سیگنال‌های غلط به منظور خدشه وارد کردن به امنیت منطقه قفقاز و نیز بازی سیاسی میان قدرت‌ها بوده است؛ در حالی که ما معتقدیم حل اختلافات این چنینی به گفت‌وگو و راه‌حل مسالمت‌آمیز نیاز دارد.

قشقاوی گفت: وزارت امور خارجه ایران به رایزنی‌های خود با طرف‌های اختلاف در منطقه ادامه می‌دهد. و امیدواریم در چارچوب همکاری‌ منطقه‌‌ای و گفت‌وگو مشکلات به وجود آمده حل شود؛ به ویژه آن که این مسائل به غیر نظامیان آسیب می‌رساند.

وی درباره‌ی سفر وزیر امور خارجه ترکیه برای امضای توافق‌نامه‌ی انرژی با ایران گفت: ‌برخلاف گمانه‌زنی بعضی‌ها سفر موفقیت‌آمیز دکتر احمدی‌نژاد به ترکیه ابعاد مختلف سازنده‌ای داشت؛ از جمله در زمینه‌های همکاری‌های انرژی میان دو کشور.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: طرفین مصمم به پیشبرد این همکاری‌ها هستند. در عین حال موضوع توافق‌نامه‌ی انرژی بسیار پیچیده است و نیاز به تبادل نظرهای بیش‌تری دارد از این رو طرف ترک در جریان سفر رئیس‌جمهور اعلام آمادگی کرد تا با سفر وزیر امور خارجه و وزیر انرژی‌اش به ایران بحث درباره‌ی این توافق‌نامه را ادامه دهند. بنابراین هیچ گونه تهدید و فشار خارجی نمی‌تواند بر موضوع همکاری‌های دو کشور تاثیر بگذارد.

وی گفت: زمان سفر وزیر امور خارجه ترکیه و وزیر انرژی این کشور هنوز مشخص نیست.

وی با بیان این که سفر احمدی‌نژاد به ترکیه یکی از پربارترین سفرهای وی به ترکیه بوده است، گفت: اقتضای همسایگی، ثبات و امنیت است تا به دور از نظر طرف ثالث کشورها براساس منافع و مصالح خودشان تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید سولانا در جریان سفرش به تهران درباره‌ی نیروگاه بوشهر اعلام کرد "راه‌اندازی این نیروگاه منوط به توافق ایران با 1+5 است"؛ گفت: خیر. همکاری ایران و روسیه ارتباطی با 1+5 ندارد. دو طرف مصمم به تسریع در روند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هستند. از این رو است که تمهیداتی برای پایان فرایند کار در نیروگاه بوشهر دیده شده است.

قشقاوی تاکید کرد: روسیه تحویل سوخت نیروگاه را به عنوان مقدمه‌ راه‌اندازی انجام داده است. و این نشان دهنده تصمیم جدی طرفین به تسریع در روند راه‌اندازی است.

خبرنگاری از قشقاوی پرسید که آیا ایران پیش‌شرطی برای حضور هیات ایرانی در نشست شوراهای همکاری خلیج فارس مبنی بر این که ادعاهای مربوط به جزایر سه گانه مطرح نشود و یا به کار نبردن عنوان جعلی خلیج عربی تعیین شده است؟ گفت: همان طور که عرض کردم هنوز زمان برای این موضوع زیاد است؛ اجازه دهید اصل مساله تحقق یابد سپس به فرعیات آن می‌پردازیم.

وی با اشاره به سفر امیر قطر به تهران گفت: روح این سفر دعوت به گسترش همکای و تداوم رایزنی‌ها برای توسعه پایدار روابط بوده است و ایران با نظر مثبت این همکاری‌ها و رایزنی‌ها را بررسی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ توفیق‌های دولت نهم در عرصه‌ سیاست خارجی گفت:‌ در بیان توفیق‌های این دستگاه همین بس که رهبر معظم انقلاب در بدو سخنان و پایان سخنانشان در دیدار اخیر با دست‌اندرکاران دولت نسبت به رویکرد دستگاه سیاست خارجی ابراز رضایت کردند و سخنانشان را اساسا در ابتدا و در پایان با تکیه بر مباحث در سیاست خارجی دنبال کردند. و این برای فرزندان انقلاب اسلامی که در این دستگاه مشغول به کار هستند جای بسی امیدواری دارد.

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هشدار دادند که اگر انگلیس به رفتار خود علیه ایران ادامه دهند لزومی ندارد روابط ایران با این کشور در سطح سفیر باقی بماند آیا وزارت خارجه اقدامی را در این‌باره در دست دارد؟ گفت: ما همواره بر تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی این مجلس (امنیت ملی و سیاست خارجی) تاکید داشته‌ایم. توصیه‌های نمایندگان همیشه قابل احترام بوده است اما این که الان برنامه‌ای برای کاهش روابط با انگلستان در دستور کار وزارت خارجه باشد را نداریم.

وی هم‌چنین درباره وضعیت ایرانی‌های ربوده شده در افغانستان گفت: کنسولگری ما در افغانستان فعال است. اجازه بدهید آخرین تحولات را از دستگاه‌های ذی‌ربط بگیریم و بعد آن را ارائه کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته‌ دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: دست اندکاران سیاست خارجی دولت تاکیدات رهبر انقلاب و لزوم برخورد عزت مداران ایران در محیط بین‌الملل و دیگر کشورها را پشتوانه‌ ارزشمندی برای تداوم سیاست موجود می‌داند.

وی هم‌چنین روز کارمند را به تمام کارمندان کشورمان تبریک گفت

کد خبر 61555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز