همشهری آنلاین: سید محمد حسینی در خصوص سلمان رشدی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دیپلمات‌های ربوده شده ایران در لبنان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ملکه انگلیس به سلمان رشدی نشان شوالیه داد خبر اعطای این نشان مورد اعتراض شدید کشورهای مسلمان به ویژه ایران و پاکستان و دیگر کشورهای مسلمان قرار گرفت. موضع ایران در قبال این اقدام اسلام ستیزانه ملکه انگلیس چیست؟ گفت: سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی آغازگر روند توهین و اهانت به مقدسات مسلمانان در غرب بوده و حضرت امام خمینی(ره) با فتوای روشنگرانه و جاودان خویش سنگ بنای بیدارگری و مقابله هوشمندانه با این رویکرد تنفرانگیز را پایه ریزی کردند.

حسینی افزود: متاسفانه وضعیت کنونی در غرب که در آن افراد دیگری به خود جرات می‌دهند به شیوه‌های ضد اخلاقی به ارزش‌های مقدس مسلمانان توهین کنند نتیجه رویکرد‌های غلط انگلیس است.

وی ادامه داد: امروز و درست در زمانی که انگلیس بدون توجه به پیشینه مجرمانه سازمان منافقین، نام آن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود خارج می کند شاهد این هستیم که ملکه این کشور جایزه و نشانی را به پاس رویکردهای تنفرآمیز و ضد اسلامی به رشدی اعطا می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعطای هر گونه نشانی به سلمان رشدی از سوی مقامات و نهادهای مختلف وابسته به انگلیس را هم صدا با دیگر مسلمانانی که در اقصی نقاط جهان این اقدام را تقبیح نموده‌اند قویا محکوم کرده و آن را اهانت آشکار به باورها و مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان جهان قلمداد می‌کند و آن را رویکرد زشت و کاملا مطرود و غیر قابل قبول می‌شمرد.

حسینی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که در آستانه نزدیک شدن به 14 تیر سالگرد ربودن 4 دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در بیروت به دست صهیونیست‌ها و عوامل مزدور آنها هستیم اقدامات و مواضع وزارت امور خارجه در قبال این رخداد چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول 26 سال گذشته تلاش‌های مستمری به منظور تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در لبنان، انجام داده و به این تلاش‌ها ادامه خواهد داد. جمهوری اسلامی ایران مسئولیت این آدم ربایی را که نقض آشکار قوانین و عرف بین‌المللی به شمار می‌آید بر عهده رژیم صهیونیستی می‌داند.

وی افزود: ایران ضمن تاکید بر ضرورت روشن شدن سرنوشت آنان موکدا از سازمان ملل جامعه جهانی و کلیه سازمان‌های مسئول بین‌المللی درخواست کرده است به وظیفه انسانی خود برای اعمال فشار به این رژیم عمل کنند البته در این خصوص کمیته ویژه‌ای تمامی رخدادها و تلاش‌های سیاسی و حقوقی به منظور نیل به نتیجه و کسب اطلاع نسبت به سرنوشت آنان را در دستور کار دارد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی رسانه‌ها اظهارات حامد الجبوری، وزیر خارجه اسبق عراق پیرامون چگونگی به قتل رسانیدن وزیر خارجه اسبق الجزایر توسط صدام منتشر کرده‌اند واکنش شما در قبال این اخبار چیست؟ افزود: این امر سند دیگری بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رویکردهای جنایتکارانه صدام و حزب بعث عراق بوده است و به خوبی روشن می‌کند که رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای عربی همواره براساس اصول و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و پیوندهای متین استوار بوده است.

حسینی ادامه داد: این موضوع به وضوح نشانگر خیانت‌ها و جنایت‌های هولناک صدام و مقامات وابسته به حزب بعث عراق در قبال مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دوست بوده است. وی ابراز امیدواری کرد که این صفحات عبرت آمیز تاریخ، بتواند موجبات استحکام پیوندها و مناسبات کشورهای اسلامی و عربی را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارزیابی موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال دور دوم انتخابات زیمبابوه گفت: ما هر آنچه را که اراده مردم زیمبابوه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شکل گیرد محترم می‌شماریم و امیدواریم نتایج انتخابات در خدمت منافع و توسعه و استقلال زیمبابوه باشد.

حسینی از سوی دیگر در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های آمریکا با شبیه سازی و القا ارتباط بین مسائل صلح آمیز اتمی جمهوری اسلامی با کره شمالی به نوعی در تعقیب سیاست فضاسازی‌های رسانه‌ای با اهداف مغرضانه بوده است گفت: برنامه هسته‌‌ای دیگر کشورها با برنامه هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران که ماهیت صلح آمیز داشته است به لحاظ ماهوی کاملا متفاوت و متمایز می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تمام فعالیت‌های هسته‌ی‌ای جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و کاملا مطابق مقررات NPT اقدام نموده و تمامی گزارش‌های آژانس عدم انحراف در برنامه اتمی کشورمان را تایید کرده است بنابراین هر گونه مقایسه‌ای بین فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی که چنین ویژگی‌هایی را ندارند مقایسه‌ای غیر منطقی و غلط و عموما با اغراض سیاسی طراحی شده است.

حسینی با اشاره به راهبردهای کلان جمهوری اسلامی ایران درخصوص برنامه صلح آمیز اتمی تصریح کرد: راهبرد جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی و مقررات بین‌المللی استوار بوده است و هیچ گاه به دنبال اغراض غیر صلح آمیز نبوده و نخواهد بود.

وی اضافه کرد: همه قرائن موجود بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران صرفا بدنبال احقاق حقوق مشروع و قانونی و در قالب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد.

وی هم‌چنین باتوجه به در پیش بودن 14 تیر ماه سالروز حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران و قتل عام سرنشینان بی‌گناه آن، در واکنش به این حادثه گفت: واقعه تلخ حمله ناو آمریکایی به سرنشینان بی دفاع هواپیمای مسافربری کشورمان یادآور رفتار تجاوزکارانه و ترورسیتی کاخ سفید و نشانگر عمق کینه و نفرت مقامات آمریکایی از ملت ایران است.

آآمریکا با این اقدام وحشیانه تمامی موازین بین‌المللی را زیر پا نهاد و در عمل نشان داد که خود مصداق بارز تروریسم دولتی است. ما یکبار دیگر این اقدام نفرت انگیز را به شدت محکوم کرده و از همه وجدان‌های بیدار می‌خواهیم به نشانه احترام به قربانیان این حادثه ، مراتب اعتراض خود را در مجامع و افکار عمومی مطرح کنند.

کد خبر 56706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز