همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه 12 خرداد در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح سیاست‌های ایران در عرصه خارجی پرداخت.

به گزارش ایسنا، سید محمدعلی حسینی با تسلیت سالگرد ارتحال ملکوتی امام (ره) و گرامیداشت قیام 15 خرداد و تبریک آغاز به کار مجلس هشتم با اشاره به گزارش اخیر البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با تاکید بر این که در مورد این گزارش از آژانس توقعات بیش‌تری داشتیم و اگر فشارهای مستمر برخی کشورهای شناخته شده نبود آژانس می‌توانست گزارش بهتری ارایه کند به نحوی که هیچ روزنه‌ای برای سوء استفاده‌ی سیاسی و مغرضانه‌ی برخی کشورها باقی نماند، یادآور شد: برخی از این کشورها اعتبار و حیثیت آژانس را هدف قرار داده‌اند و بنابراین پایداری، عزم و اراده‌ی جدی آژانس است که می‌تواند جایگاه و اعتبار اصلی این نهاد را حفظ کند.

وی در مورد نکات مثبت این گزارش، گفت: این گزارش تایید می‌کند تمام مواد هسته‌‌ای در کارخانه‌ی غنی‌سازی سوخت نطنز و نیز آبشارهای نصب شده تحت نظارت و کنترل کامل آژانس قرار دارند و از مارس 2007 تاکنون 14 بازرسی سرزده از تاسیسات غنی‌سازی انجام شده است.

به گفته‌ حسینی آژانس هم‌چنین تایید می‌کند که هیچ علامتی در مورد فعالیت‌های مرتبط با بازفراوری در تاسیسات ایران وجود ندارد و تمام یو اف 6 تولید شده در کارخانه‌ی اصفهان تحت نظارت و مهر و موم آژانس است و در ماه‌های مارس و آوریل 2008 اطلاعات بازنگری شده‌ی طراحی برای کارخانه‌ی آزمایشی غنی‌سازی سوخت نطنز به آژانس داده شده است.

او با اشاره به بحث مطالعات ادعایی در مورد فعالیت‌های هسته‌‌ای کشورمان، خاطرنشان کرد: آژانس هیچ اطلاعاتی در مورد طراحی واقعی و یا تولید قطعات سلاح هسته‌‌ای در ایران ندارد و آژانس تایید کرده هیچ فعالیت هسته‌یی نظامی در سایت‌های کلاهدوز و پارچین ردیابی نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، توصیه‌های مطرح شده در گزارش آژانس را مربوط به درخواست آژانس برای تجدیدنظر در مورد تعلیق اجرای کد 1/3 ترتیبات فرعی، تعلیق غنی‌سازی و اجرای پروتکل الحاقی عنوان کرد.

حسینی هم‌چنین نکات منفی این گزارش را در مورد باز گذاشتن موضوع سند اورانیوم فلزی که جزء موضوعات شش گانه‌ مدالیته بوده و آژانس رسما آن را مختومه اعلام کرده بود و نیز مطالعات ادعایی عنوان و خاطرنشان کرد: در این گزارش آمده است ایران از بررسی مطالعات ادعایی در فوریه‌ 2008 خودداری کرده که این به دلیل حل و فصل شدن مسائل شش گانه در چارچوب مدالیته بوده و ما برای یکبار اعلام کردیم که هر چه در دست دارند در مورد مطالعات ادعایی ارایه دهند تا ما ارزیابی خود را ارایه کنیم که این کار را کردیم.

وی افزود: قبل از گزارش ماه مارس آژانس و در فاصله‌ی پاسخ ما و این گزارش آژانس مدعی شد: از سوی برخی کشورها تحت فشار قرار دارد چرا که ادعاهای جدیدی مطرح شده است؛ بنابراین ایران برای کمک به آژانس و خارج کردن این نهاد از فشار برخی کشورها توضیحاتی در مورد اسناد اضافی مطرح کرد.

به گفته‌ حسینی هدف اصلی از طرح مباحث مطالعات ادعایی وارد کردن فشار به آژانس است تا ادعا کنند ایران فعالیتی غیرمسالمت‌آمیز دارد در حالی که طبق تایید آژانس فعالیت‌های ایران کاملا صلح‌آمیز است و هیچ انحرافی در آن نیست.

او ادامه داد: آژانس تایید می‌کند عمده‌ اطلاعات مربوط به اسناد ادعایی را در قالب الکترونیک دریافت کرده و مجاز نبوده که نسخه‌ای از آن را به ایران تحویل دهد. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا اسناد نباید تحویل داده شود؟ و چه کسانی در کار فنی و تخصصی آژانس دخالت می‌کنند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، تصریح کرد: مجموعه‌ موضوعات مطرح در مورد مطالعات ادعایی نشان می‌دهد که فعالیت‌های ما کاملا صلح‌آمیز و مسالمت‌آمیز است و این مطالعات اصالتی ندارد و بی‌پایه و اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا را تایید نظراتی عنوان کرد که در گزارش آژانس بوده است.

حسینی با تاکید بر تمرکز اصلی تصمیمات در موضوع هسته‌‌ای در شورای عالی امنیت ملی ادامه‌ این روند را در همین نهاد عنوان کرد.

 اظهارات حسینی درباره بسته پیشتهادی ایران

حسینی در ادامه بسته‌ پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را زمینه‌ مناسبی برای تصمیم و حرکت دسته‌جمعی پیرامون مهم‌ترین محورهای مورد توجه جامعه‌ی بین‌الملل برشمرد و گفت: عمده‌ی مسائل منطقه‌یی و بین‌الملل در پرتو مذاکرات و هم‌فکری می‌تواند حل و فصل شود و در این بسته زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی و همکاری‌های کلان هسته‌‌ای مهم‌ترین مبانی مطرح شده‌اند که کاملا متقن و عادلانه‌اند که حقوق ملت و حق حاکمیت کشورها را به رسمیت بشناسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد ادعاهای هاینونن درباره سند اورانیوم فلزی، گفت: این موضوع بین ایران و آژانس حل و فصل شده و آژانس آن را در چارچوب طرح مدالیته کتبا و رسما به ایران اعلام کرده است.

خبرنگاری از حسینی در مورد پیشنهاد سولانا و بسته‌ی پیشنهادی 1 + 5 و احتمال طرح تعلیق غنی‌سازی پرسید که وی در پاسخ، گفت: اجازه بدهید خود سولانا پیشنهادش را به تهران بیاورد. در مورد بسته چیزی به صورت رسمی دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال همین خبرنگار در مورد اعترافات اخیر ژنرال عبدالقدیر خان، اظهار کرد: این اعترافات نیاز به توضیح ندارد. آن چه که مطرح شده این بوده که اعترافات قبلی تحت فشار برخی مسائل مطرح شده که الان به کلی منکر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، افزود: این مسئله در روند فعالیت‌های ما تاثیری نداشته و نمی‌گذارد.

وی سپس در پاسخ به سوالی در مورد موضع ایران در قبال تهدیدات غرب، گفت: ما تهدیدات جدیدی دریافت نکرده‌ایم و برخی اظهارات و مواضع دو سه کشور شناخته شده‌ی غربی است که بعد از گزارش آژانس مطرح شده و همواره اگر روزنه و فرصتی پیدا کنند به آن می‌پردازند و آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند و اگر دست‌شان کوتاه باشد مطالبی را می‌سازند و در تبلیغات خود بهره می‌گیرند.

سفر مالکی به تهران و ادعاهای هوشیار زیباری

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ادعاهای هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ی عراق مبنی بر این که مقتدی صدر در ایران است، گفت: در این خصوص پاسخ جدیدی ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، سفر نوری مالکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقدمات سفر در حال فراهم شدن است. روابط خوب و دوستانه‌ی دو کشور می‌طلبد که هرازگاهی شاهد سفر مقامات دو کشور در سطوح مختلف باشیم.

حسینی اظهار امیدواری کرد: مقدمات سفر آماده و سفر به سرعت انجام گیرد.

وی مطالب مورد بحث در این سفر را مسائل منطقه‌‌ای و ارتقاء روابط دو کشور در ابعاد مختلف عنوان کرد.

او در مورد کمک یک میلیارد دلاری ایران به عراق نیز، گفت: این کمک برای بازسازی عراق با مشارکت شرکت‌های ایرانی اجرایی می‌شود و بخشی از صدور خدمات فنی و مهندسی مورد توجه مسوولان ایران است.

به گفته‌ی حسینی بحث غرامت جنگی از عراق نیز در دستور کار مذاکرات دوجانبه بوده و مغفول نشده است.

اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه درباره توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد توافقنامه‌ی امنیتی آمریکا و عراق پرسید که وی با تاکید بر تصمیم‌گیری ملت عراق، اندیشمندان و نمایندگان منتخب مردم عراق در مورد آینده‌ خود، تصریح کرد: آنچه که مورد توجه ایران است مخالفت با سیاست‌های نیروهای آمریکایی است که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را خدشه‌دار می‌کند.

دستور بوش به سیا برای ایجاد بی ثباتی در ایران

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد دستور بوش به سیا برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران پرسید که وی در پاسخ، گفت: سیاست دولت آمریکا سیاست جدیدی نیست و آن‌ها بارها این طرح‌ها را آزموده‌اند اما ماهیت عملکرد و سیاست‌های خصمانه‌ دولت آمریکا علیه ملت ایران را بیش از گذشته نشان می‌دهد و قطعا محکوم است.

حمایت ایران از باز پس گیری بلندی‌های جولان توسط سوریه

به گفته‌ی حسینی ایران از بازپس‌گیری بلندی‌های جولان توسط سوریه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و اظهارات مطرح شده از جانب سردمداران رژیم صهیونیستی در این‌باره مواضع متناقضی است که بیانگر اختلافات و مشکلات داخلی بین مسوولان این رژیم و سردرگمی آن‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، سپس با تاکید بر این که ایران از تلاش‌هایی که در جهت وحدت گروه‌های مختلف اسلامی و وحدت مسلمین و کشورهای اسلامی باشد حمایت می‌کند، در پاسخ به سوالی درباره حل مسائل لبنان، گفت: ایران در این خصوص پیشگام بوده و از هر اقدامی در جهت وحدت این گروه‌ها حمایت می‌کرد و در مورد قضیه‌ی فلسطین نیز دارای همین موضوع اصولی است و معتقد است که کشورهای اسلامی باید از ظرفیت خود برای وحدت ملی و گروه‌های مختلف فلسطینی استفاده کنند.

انتقاد از اقدامات تحریک آمیز در برخی از کشور‌های غربی

وی با انتقاد از برخی اقداماتی که در کشورهای غربی برای تحریک گروه‌ها و پیروان مذاهب مختلف علیه یکدیگر صورت می‌گیرد، گفت: معتقدیم کسانی که در این جهت حرکت می‌کنند وابسته به افرادی هستند که گفت‌وگوی بین ادیان و تفاهم بین آن‌ها را برنمی‌تابند و تلاش می‌کنند از فضای موجود استفاده کنند.

او ادامه داد: معتقدیم اتحادیه‌ اروپا و مسوولان اروپایی در یک تصمیم منسجم باید بر علیه کسانی که این اقدامات را علیه مقدسات دینی انجام می‌دهند تدابیری را به مرحله‌ اجرا بگذارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر رییس‌جمهور به ایتالیا و درخواست دیدار با پاپ و رییس‌جمهور این کشور، گفت: سفر دکتر احمدی‌نژاد اساسا برای حضور در اجلاس فائوست و در صورتی که مقامات عالی‌رتبه‌ی این کشور بخواهند دیداری با ایشان داشته باشند می‌توانیم بر اساس روابط خوب دو کشور مورد توجه قرار دهیم.

ایران از اوباما حمایت نمی‌کند

حسینی با رد حمایت ایران از کاندیداتوری اوباما در آمریکا، گفت: مسئله‌ تغییر در آمریکا یکی از شعارهایی است که در این کشور مطرح است و بسیاری از سیاستمداران و گروه‌های مردمی به آن پرداخته‌اند.

وی افزود: ما از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کنیم و معتقدیم سیاست‌ها و رفتارهای عملی رییس‌جمهور آمریکا است که مشخص می‌کند سیاست این کشور در آینده و بعد از انتخابات چگونه است.

واکنش به ادعای امارات

حسینی با تاکید بر مالکیت و حاکمیت قطعی و انکارناپذیر ایران بر جزایر سه گانه‌ی ایرانی در خلیج‌فارس در پاسخ به ادعاهای یکی از مقامات اماراتی، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم درباره سوء تفاهم موجود پیرامون برخی از مسائل اداری جزیره‌ ابوموسی مذاکره و گفت‌وگو کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، تاکید کرد: نباید اجازه داد دشمنان روابط دو کشور (ایران و امارات) از این سوء تفاهم استفاده کنند و به نیات شوم خود دست یابند. با وجود این سوء تفاهم روابط دو کشور در سطح خوبی است که البته برخی در تلاشند از روزنه‌ای به این روابط آسیب بزنند.

وی شایعه‌ی تغییر سخنگوی وزارت امور خارجه را نیز رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در مورد پیگیری وضعیت نصر‌الله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن نیز، گفت: مسئله‌ی تاجیک با جدیت و از نزدیک در تهران و لندن پیگیری می‌شود که امیدواریم به نتیجه‌ی مطلوب برسد. گفت‌وگوهایی نیز با طرف انگلیسی داشتیم و تاکید کردیم که نباید روند قضایی تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان را نیز در چارچوب دعوت مسوولان عربستانی و برای شرکت در اجلاسی از علما و اندیشمندان الهی عنوان کرد.

حسینی دعوت از میشل سلیمان، رییس‌جمهور جدید لبنان و نیز دعوت وی از دکتر احمدی‌نژاد برای سفر به لبنان را در دستور کار برنامه‌ی همکاری‌های مشترک دو کشور عنوان کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، با تاکید بر این که موضع‌گیری‌هایی که برخی کشورها نظیر مصر در مورد سیاست‌های ایران ارایه می‌دهند اگر صحت داشته باشد منطبق با سیاست‌های منطقه‌‌ای ایران نیست؛ در پاسخ به ادعاهای مصر مبنی بر دخالت ایران در مسائل سودان، گفت: ایران در همه‌ مراحل در کشورهایی که ناآرام بودند تلاش کرده از ظرفیت بالای خود استفاده و بخش عمده‌ای از مسائل و اختلافات را حل و فصل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پاسخ به آخرین سوال مطرح شده درباره استرداد اعضای گروه عبدالمالک ریگی از پاکستان، گفت: گفت‌وگوهایی در این خصوص به صورت مفصل و در سطوح مختلف با پاکستانی داشته‌ایم و مشخصات کامل و جرایم آن‌ها را داده‌ایم که مسوولان پاکستانی وعده‌های مساعدی را مبنی بر استرداد آن‌ها داده‌اند که امیدواریم به زودی صورت پذیرد.

وی در پایان از آزاد شدن محموله‌ توقیف شده‌ تجهیزات نیروگاه بوشهر در آذربایجان خبر داد که به مقصد حمل شده است.

کد خبر 53855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز