همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه دوشنبه 3 تیر در نشست هفتگی‌اش در میان خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر مهم‌ترین بخش سخنان سید محمد علی حسینی درباره پرونده هسته ای ایران بود. وی در این باره گفت: همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم، بسته پیشنهادی پنج به علاوه یک را مطالعه و بررسی خواهیم کرد و به موقع در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

حسینی افزود: انتظار طبیعی ما این است که طرف مقابل هم بسته ایران را مورد توجه قرار دهد.

وی با اشاره به اظهارات سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اینکه خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با کلیات بسته پیشنهادی ایران موافقت کرده است، گفت: دو طرف در مذاکرات هم بعضی پیشنهادها را مطرح کردند که باید بررسی و بعداً درباره آن اظهار نظر شود.

حسینی افزود: پاسخ ها باید به صورت گفتگوهای تخصصی بین دو طرف باشد.

موضع ایران درباره غنی‌سازی تغییر نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع ایران درباره ادامه غنی سازی تغییر نکرده است و نباید درخواست‌هایی مطرح شود که حقوق طبیعی مردم ایران را نادیده بگیرد.

حسینی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان پاسخ ایران به بسته پیشنهادی پنج به علاوه یک گفت: هر زمان که بررسی‌های ما به پایان برسد پاسخ خود را به صورت رسمی اعلام خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری پرسید: با توجه به اینکه احتمال می‌رود پیش نویس قطعنامه بعدی شورای امنیت سازمان ملل متحد برضد ایران در ماه ژوئیه مطرح شود آیا ایران تا آن زمان پاسخ بسته پنج به علاوه یک را خواهد داد؟

حسینی پاسخ داد: ما همه ملاحظات را در نظر می گیریم، اما صدور قطعنامه، قریب الوقوع یا تهدیدآمیز بودن آن نمی تواند مانع از آن شود که حقوق ملت ایران را در نظر نگیریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه موضع ایران تاکید بر دیپلماسی و مذاکره است و از طریق قوانین بین المللی و سازمان های قانونی موضوع هسته ای را پیگیری می کنیم، گفت: به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهیم و اساس روند صدور قطعنامه را نادرست می دانیم.

خبرنگار دیگری پرسید: پنج به علاوه یک به ایران پیشنهاد کرده است که در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ایران کمک کند، ایران چه کمکی در این زمینه نیاز دارد؟

حسینی در پاسخ گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ویژه آنچه در افغانستان تولید می‌شود تعهداتی بین المللی وجود دارد که تاکنون مشارکت و فعالیت جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: آنچه در چند سال اخیر در افغانستان شاهد آن بوده‌ایم این است که پس از گذشت چند سال از اشغال این کشور تولید و قاچاق مواد مخدر در آن افزایش یافته است؛ لازم است کشورها در این زمینه مشارکت جدی تری کنند.

حسینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا پنج به علاوه یک به ایران پیشنهاد کرده است که غنی سازی را شش هفته تعلیق کند، گفت: این موضوعی است که در رسانه‌ها مطرح و به آن پرداخته شد؛ آنچه ما بر آن تاکید داریم این است که دو طرف پیشنهادهایی برای ادامه روند کار مطرح کرده‌اند.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که دوباره این سوال را مطرح کرد، گفت: این پیشنهاد در بسته پیشنهادی پنج به علاوه یک وجود ندارد بلکه در گفتگوهای شفاهی مطرح شده است.

کد خبر 55848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز