سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: حضورفعال جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، به‌منظور تامین منافع همه کشورهای منطقه است.

سید محمد علی حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص اظهارات مقامات مصری درباره نقش ایران در لبنان و فلسطین گفت: ما از اینکه دوستان مصری نگرش‌های اصولی و مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و اسلامی و رویکردهای مدافعانه جمهوری اسلامی ایران را که مورد قبول همه کشورها و امت اسلامی و عربی است، به گونه‌ای یکسویه و غیرواقع بینانه تفسیر می‌کنند، تعجب می‌کنیم و آن را در خدمت مصالح عالیه ایران و مصر نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه نقش سازنده و ثمر بخش جمهوری اسلامی ایران در رخداد‌های مختلف ازجمله حضور فعال ایران در حمایت از مواضع کشورهای اسلامی و عربی را درچارچوب منافع و مصالح همه کشورهای منطقه خواند و گفت: به اذعان ناظران بی‌طرف و تمامی طیف‌های امت اسلامی و عربی، همواره حمایت معنوی سنجیده، اصولی و به موقع ایران از همه قضایای راهبردی جهان اسلام و عربی، موجب عزت و سربلندی و درجهت پشتیبانی از حقوق و سرنوشت آنها بوده و باعث امید و تامین‌کننده اهداف و مصالح مشترک شده است.

حسینی مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در کمک به طرف‌های عربی برای موفقیت اجلاس دوحه را نمونه‌ای از اقدامات مؤثر کشورمان در این رابطه دانست.
سخنگوی وزارت امورخارجه در توضیح مسئولیت جهان اسلام در حمایت از مردم مظلوم لبنان و فلسطین در برابر اشغالگران تصریح کرد: حمایت از زنان، کودکان و مردم بی‌گناه فلسطین در اوج محاصره همه‌جانبه و رفتارهای جنایتکارانه صهیونیست‌ها محدوده خاصی نمی‌شناسد و نه تنها قلمرو‌های قومی را دربرگرفته، بلکه بردوش تمامی هم‌کیشان و هم‌اندیشان در سراسر جهان است.

حسینی با اشاره به تصدیق وزیرامورخارجه مصر به قصد جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در منطقه اظهار داشت: همکاری و رفتارهای متعهدانه ایران در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وتصدیق و تاییدهای متعدد آن سازمان، مبنی بر ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گواه متقنی بر آن است که جمهوری اسلامی ایران مسابقه تسلیحاتی را در خدمت سیاست‌های سلطه‌گران و اشغالگران بیگانه می‌داند و به همین علت ایران، همواره از مبتکران ایده جهان عاری از سلاح‌های اتمی بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: با تشریک مساعی و اراده جدی دوستان مصری بتوان در عرصه‌های بین‌المللی به‌ویژه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازوکارمؤثری برای جلوگیری از سرپیچی و تخلفات مستمر رژیم صهیونیستی چاره اندیشی کرد.

تکرار ادعاهای ابوالغیط

وزیر امور خارجه مصر که هر از چندگاهی سخنانی را بر ضد‌تهران بر زبان می‌راند، با بیان اینکه این حق ایران است که به منافع خود در منطقه بیندیشد، تهران را به نادیده گرفتن منابع جهان عرب متهم کرد. به گزارش مهر به نقل از روزنامه اللواء لبنان، احمد ابوالغیط مدعی شد: مصر بر این باور است که ایران در جهان عرب می‌تازد و از برگ‌های برنده سیاسی و دیپلماسی بدون در نظر گرفتن منافع کشورهای عربی استفاده می‌کند. وی با بیان اینکه مصر حق دارد از کشورهای عربی دفاع کند، ادعا کرد: آنچه ما دائما به ایرانی‌ها گفته‌ایم، این است که آنها باید بر منطقه تأثیر مثبت داشته باشند. ابوالغیط تاکنون چندین بار ایران را متهم کرده است که از مشکلات کشورهای عربی برای دستیابی به مقاصد خود استفاده می‌کند.

اظهارات ابوالغیط وزیر خارجه مصر همزمان با سفر خاومیانه‌ای کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا انجام شد؛ رایس دیروز از بیت المقدس به بیروت پایتخت لبنان سفر کرد.

کد خبر 55280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز