چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید محمدعلی حسینی در نشست خبری خود با رسانه‌ها در خصوص حمایت عراق از ادعای امارت در باره جزایر ایرانی گفت که دولت عراق باید مواضع‌اش در باره این جزایر را اصلاح کند.

به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت امور خارجه در این جلسه که ۱۸ اردیبهشت در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره تروریسم را در راستای توجیه عملکرد غیر انسانی دولت آمریکا در گوانتانامو، ابوغریب، ربودن افراد بی‌گناه و انتقال آن‌ها به بازداشتگاه‌های مخفی و به منظور سرپوش گذاشتن بر جنایات بی‌شمار در عراق و افغانستان دانست.

حسین در پاسخ به سئوالی درباره انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره تروریسم، تصریح کرد: گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا طرح یک سری ادعاهای بی پایه و اساس علیه کشورمان است که به دفعات تکرار شده است. اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران حول محور حمایت سیاسی و معنوی از مردم فلسطین و لبنان در مقابل تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع این کشورها دور می‌زند که آمریکا حمایت از دفاع مشروع آنان را اقدام تروریستی فرض می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که حمایت گسترده آمریکا از رژیم صهیونیستی و جنایات آن شک و تردیدی در شراکت آمریکا در تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی باقی نگذاشته است.

حسینی این گونه گزارش‌ها را در راستای توجیه عملکرد غیر انسانی دولت آمریکا در نقاط مختلف جهان است.

او تاکید کرد: جامعه بین‌الملل و کشورهای مختلف دنیا به روشنی دریافته‌اند که گسترش و توسعه تروریسم و افراط‌گرایی محصول سیاست‌های ناشیانه و سلطه‌جویانه دولت آمریکا بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات یکی از سخنگویان ارتش آمریکا که اعلام کرده است حزب‌الله لبنان افراطیون شیعه عراقی را در اردوگاهی در نزدیکی تهران آموزش می‌دهد، یاد‌آور شد: آمریکایی‌ها اتهامات مختلفی را همواره علیه کشورمان مطرح کرده‌اند که بی‌اساس بودن آن‌ها بارها به اثبات رسیده است؛ آن‌ها سعی دارند تا با تکرار دروغ آن را به حقیقت تبدیل کنند که در این کار هرگز موفق نخواهند شد.

وی اضافه کرد: این امر به اعتبار و آبروی آن‌ها لطمه جدی وارد کرده است. جمهوری اسلامی ایران همواره تمامی تلاش خود را برای تبدیل عراق به کشوری با ثبات و امن معمول داشته است و این گونه لفاظی‌های بی‌اساس به شدت تکذیب شده و رد می‌شود.

حسینی در ادامه در واکنش به تشدید حملات نظامی آمریکایی‌ها به مردم عراق و قتل تعدادی زیادی از اتباع آن کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ارسال یادداشتی به دولت عراق مراتب نگرانی خود را از اقدامات نظامی آمریکا علیه مردم بی‌گناه آن کشور اعلام کرده است. ما از دولت عراق انتظار داریم مانع از ادامه عملیات نظامی نیروهای اشغالگر آمریکایی علیه ملت آن کشور شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که دولت امارات عربی متحده مدعی است وزارت امور خارجه عراق با ارسال یادداشتی از ادعای آن کشور درباره جزایر ایرانی حمایت کرده است، اقدام وزارت امور خارجه در این خصوص چه بوده است؟ گفت: سفیر عراق به وزارت امور خارجه دعوت و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران رسما به وی اعلام شد. هم‌چنین از دولت عراق درخواست شد تا مواضع خود را اصلاح کند.

کد خبر 51186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز