همشهری آنلاین: حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها در خصوص سفر هیئت روسی به تهران، مذاکرات هیئت ایرانی و عراقی در خصوص قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر، گرجستان و دیگر مسائل بین‌المللی توضیح داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد عدم سفر کرینکو به تهران و سفر هیئت روسیه اتم استروی اکسپورت اظهار داشت: من برای نحوه سفر کرینکو و تاریخ آن چیزی اعلام نکرده بودم. بحث‌های فنی مربوط به تمهید راه اندازی نیروگاه بوشهر بین ایران و روسیه ادامه دارد و رویکردها در این زمینه فنی است و نه سیاسی.

وی ادامه داد: رئیس جدید شرکت اتم استروی اکسپورت روسی بامداد امروز (۱۱ شهریور) به همراه هیئتی وارد تهران شده و با معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان در این خصوص بحث می‌کند و پس از آن به بوشهر سفر می‌کند. به گفته وی، این پیشرفت‌ها و مذاکرات قرار است در کنار گفت‌وگوهای بین آقازاده و کرینکو نیز ادامه یابد و پیشرفت‌های فنی است که زمان سفرها را تعیین می کند.

قشقاوی با تاکید مجدد بر این که روند مربوط به نیروگاه بوشهر به صورت فنی ادامه دارد گفت: هیچ مشکلی در این زمینه نیست و طرفین مصمم به ادامه این برنامه هستند.

قشقاوی سپس مذاکرات هیئت ایرانی و عراقی در مورد ترتیبات اجرایی کردن قرارداد ‌١٩٧٥ الجزایر را مورد بحث قرار داد و گفت: هم‌اینک مذاکراتی بین معاونین حقوقی وزیر خارجه عراق و وزیر امور خارجه کشورمان در جهت ترتیبات اجرایی معاهده ‌١٩٧٥ الجزایر و مسایل مربوط به مرزهای زمینی و رودخانه‌ای دو کشور در جریان است و این مذاکرات با روند سازنده‌ای ادامه دارد. وی افزود: با حصول نتیجه نتایج را حسینی و طرف عراقی اعلام می‌کنند. به گفته وی، این مذاکرات از روز شنبه در تهران آغاز شده است.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد استفاده روسها از کارت ایران در قضیه گرجستان پرسید که وی در پاسخ گفت: بخش فراوانی از صحبت بیش از یک ساعته دکتر احمدی نژاد با مدودف به ارایه گزارشی از سوی وی پیرامون تحولات اخیر قفقاز و گرجستان گذشته است.

وی افزود: موضع ما در خصوص مسایل منطقه‌ای روشن است و ما تحولات منطقه‌ای را پیگیر هستیم علی‌الخصوص که قفقاز منطقه همسایه ماست.

وی ادامه داد: این گونه منازعات و بحران‌ها باید مدیریت شود و بهترین راه فروکش کردن آنها غیر از خویشتن داری اتخاذ تدابیر منطقه‌ای است. قشقاوی هرگونه مداخلات خارجی و فرامنطقه‌ای را عاملی برای پیچیده‌تر شدن اوضاع توصیف کرد که به نفع صلح و ثبات در قفقاز نیست.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش این اتفاق که به خاطر برخی محاسبات و سیگنال‌های غلط قدرت‌های فرامنطقه‌ای است اتفاق نمی‌افتاد که حاصل آن کشته شدن تعداد زیادی و تخریب‌های گسترده است.

وی مجددا موضع ایران در این خصوص را مستقل توصیف کرد و گفت: سال گذشته وقتی بحران سوخت در گرجستان اتفاق افتاد به حکم وظیفه انسانی و علاقه طرفینی برای حل بحران سوخت گرجستان از طریق سوآپ آذربایجان اقدام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌حل‌ها باید منطقه‌ای و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای باشد و این به معنای طرفداری از یک طرف نیست؛ واقعیت ژئوپلتیک این را به ما می‌گوید که چارچوب منطقه‌‌ای بهترین راه حل است و کسی نمی‌تواند واقعیت روسیه را نادیده بگیرد.

قشقاوی یادآور شد: سیاست مبنای ایران سیاست مستقلی است و تکیه بر منافع ملی ماست و هیچ گرایش خاصی به سمت قدرت‌های خاصی نداشته و ندارد. واقعیت همسایگی و منطقه‌‌ای و عواملی که در آغاز درگیری‌ها موثر بوده‌اند را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و این به معنای جانبداری از سوی کسی نیست.

به گفته قشقاوی، هم چنین در این میان نمی‌توان اهداف برخی قدرت‌ها برای تسویه حساب‌ها را که پشت این قضایاست نادیده گرفت؛ اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران موضع خود را دارد. وی افزود: ما با احترام به همه تحلیل‌ها در چارچوب مبانی انقلاب و مصالح ملی و ملت‌های منطقه تصمیم می‌گیریم.

خبرنگاری سیاست ایران در خصوص قضیه گرجستان را منفعلانه توصیف کرد که قشقاوی در پاسخ به وی گفت: دکتر احمدی نژاد، متکی و بنده لحظه به لحظه در این خصوص موضع گیری کردیم و مطلقا در هیچ موضوع مربوط به منافع ملی موضع وزارت خارجه ایران منفعلانه نیست و ما با دستگاه دیپلماسی فعالی که داریم اوضاع را رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحولات خارجی در حوزه خود اتفاق می‌افتد و بیشترین اظهارنظرها را مقامات ما داشته‌اند. بخش اعظم مذاکره دکتر احمدی نژاد و مدودف نیز راجع به این موضوع است که این نشان می‌دهد ما فعالیم.

به گفته وی، وقتی ما مذاکرات و گفت‌وگوها و تماس‌هایی با طرف‌های دعوا داریم به معنای انفعال نیست و شرایط منطقه‌‌ای و اهمیت ایران در منطقه ایجاب نمی‌کند که دیپلماسی ایران منفعل باشد.

قشقاوی با تاکید بر این که ما در همه عرصه‌ها با توجه به شرایط کشور، منافع ملی و قدرت منطقه‌ای و تاثیرگذاری ایران تصمیم می‌گیریم خاطرنشان کرد: همه این‌ها شرایطی را فراهم کرده که به ما می‌گوید دوره خواب و انفعال به طور کامل سپری شده و ایران عنصری بازیگر و تاثیرگذار در مسایل منطقه‌‌ای است و ما به موقع وجود داریم.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در این خصوص در مورد گرایش به سمت خاصی گفت: ما در این خصوص براساس منافع ملی‌مان تصمیم می‌گیریم؛ اظهارنظر در کشور ما آزاد است و فعالیت گسترده رسانه‌‌ای در کشور وجود دارد، ما ضمن احترام به همه آنها در حوزه منافع ملی عمل می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد همکاری هسته‌یی ایران و نیجریه گفت: روز گذشته وزارت بازرگانی در این خصوص جواب داده است. بحث در چارچوب کمیسیون مشترک بوده که موضوعات آن مشخص است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادعاهای یک روزنامه هلندی در مورد اقدامات خرابکاری در سیستم تسلیحاتی ایران گفت: این‌ها گمانه‌زنی‌های یک روزنامه است و پایه و اساس این حرف‌ها مشخص نیست. صرف یک ادعا و یک گمانه زنی ارزش موضع گیری رسمی را ندارد.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد شکایت امارات از ایران در مورد جزایر سه گانه پرسید که وی در پاسخ گفت: ما از هر اقدامی که در جهت پایان دادن به سوء تفاهمات باشد استقبال می‌کنیم. این موضوع ترتیبات اجرایی و اداری است که بهترین راه آن مذاکره است.

وی افزود: خیلی از کشورها و حتی در منطقه نظیر این مشکلات را دارد که راه حل آن مذاکره است. تبلیغاتی شدن این موضوع به نفع ملت‌های منطقه و به خصوص مردم ایران و امارات نیست و باید این موضوع در چارچوب روابط دو جانبه مورد بحث قرار گیرد و سوء تفاهم ها رفع شود.

قشقاوی در ادامه با یادآوری این که همکاری‌های ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در چارچوب روابط دوجانبه و منطقه‌‌ای ادامه دارد گفت: دلیل این مساله سفرهایی است که صورت می‌گیرد و در سفر دکتر احمدی نژاد نیز برخی توافقات صورت گرفته بود که با تداوم سفرها این توافقات پیگیری می‌شود و ما به دنبال ترتیبات اجرایی توافقات هستیم.

وی ادامه داد: هیچ گونه پسرفتی در همکاری‌ها وجود ندارد.

قشقاوی در خصوص سفر احتمالی آتی رییس جمهور برای شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: کسی ادعایی نکرده که حتما این سفر انجام می‌شود یا خیر. هر گونه سفری منوط به دریافت دعوتنامه و رایزنی برای نحوه تحقق آن است که باید در آینده دید.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد خرید سامانه موشکی s300 از روسیه پرسید که وی در پاسخ گفت: توان موشکی و فنی ما کاملا متکی بر توان علمی دانشمندان ایرانی است که این مساله اثبات شده و ما برپایه خودمان سعی می ‌کنیم در چارچوب مشخص و قوانین شناخته شده بین‌المللی توانمندی‌های خود را افزایش دهیم و این موضوع درست نیست.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد بحث امام موسی صدر و اظهار آمادگی لیبی برای سفر هیئتی به ایران در این خصوص پرسید که وی گفت: امام موسی صدر از شخصیت‌های ارزشمند جهان است که به خاطر موضوع لبنان سرنوشت نامعلومی دارد. ایران برای هر اقدامی که به روشن شدن سرنوشت ایشان کمک کند اعلام آمادگی و مساعدت را می‌نماید.

وی اضافه کرد: در خصوص سفر این هیئت باید از معاونت آفریقایی وزارت خارجه بپرسند و فعلا چیزی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد باغ قلهک نیز گفت: پیگیری‌های ما و نهاد قضایی در این خصوص ادامه دارد و آخرین وضعیت پرونده را باید از آقای جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه بپرسید.

وی در خصوص آخرین پیگیری‌ها در مورد سقوط هواپیمای قرقیزستان که باعث کشته شدن چندتن از هموطنانمان شده است گفت: سفیر ما در بیشکک به صورت روزانه پیگیر موضوع است. بررسی علت سقوط فنی است و در حوادث این چنینی بررسیهای دقیق‌تر نیاز به زمان دارد که امیدواریم نتیجه بررسی‌ها به زودی اعلام شود.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص چاپ کتاب توهین آمیز به قرآن و اسلام در دانمارک پرسید که وی در پاسخ گفت: خبر موثقی در این خصوص نداریم و امیدواریم از اساس درست نباشد.

وی افزود: در سفر معاون اروپای وزارت خارجه به دانمارک در هفته گذشته طرف دانمارکی به نوعی اعلام کرد که در موضوعات گذشته توهین‌ها اقدامات پسندیده‌ای نبوده و به نوعی آن را رد کرده‌اند.

وی افزود: امیدواریم به ویژه کشورهایی که علاوه بر ارتباط با کشور مسلمان در درون خودشان جمعیت گسترده‌ای مهاجرین مسلمان را دارند و شاهد بودند حساسیت‌های مسلمانان داخل اروپا و غرب به هیچ وجه کمتر از حساسیت‌های مسلمانان خارج از اروپا نیست، موضوع آزادی بیان بهانه‌ای برای آزادی توهین نباشد و این موضوع در قوانین اساسی آنها نیز آمده و امیدواریم که هرگز تکرار نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از پاسخ به سوالات خبرنگاران سفر هفته گذشته دکتر احمدی نژاد به تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای را مورد بحث قرار داد و گفت: ایشان علاوه بر حضور در بحث‌های عمومی پیمان منطقه‌ای شانگهای سه دیدار جداگانه با روسای جمهور قزاقستان ، تاجیکستان و روسیه داشته‌اند و در جلسه مشترکی با حضور سه ئیس جمهور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان شرکت داشتند که در زمینه همکاری‌های فرهنگی، حمل و نقل و انرژی تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

وی هم چنین از سفر پایان هفته رئیس جمهور به چین برای شرکت در افتتاحیه مسابقات پارالمپیک خبر داد و گفت: این اقدام با تکیه بر این آرمان صورت می‌گیرد که همه انسان‌ها توانمندند و احترام به کرامت معلولین و جانبازان جهانی است.

وی اضافه کرد: طبق معمول این سفرها فرصت خوبی پدیده آمده و مسئولین چینی در صدد تدارک دیدارهای دوجانبه در سطوح عالی برای رئیس جمهور هستند که امیدواریم در کنار حضور در این افتتاحیه مسایل بین دو کشور بررسی و دیدارهایی در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 62213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز