همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در جلسه مطبوعاتی روز دوشنبه 15 مهر با خبرنگاران به تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست‌خارجی پرداخت.

به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، با توجه به وعده و وعیدهای عمل نشده کشورهای تهیه کننده سوخت هسته‌ای و نبود تضمینی برای ارایه آن، علتی برای تعلیق غنی سازی برای تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای توسط ایران وجود ندارد. 

حسن قشقاوی این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره اظهارات منسوب به نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر احتمال توقف غنی سازی در صورت ارایه تضمین تامین سوخت هسته‌ای اعلام کرد.

وی تصریح کرد: این یک واقعیت بین المللی است که مذاکراتی که از 20 سال پیش در موضوع کمیته تضمین سوخت هسته‌ای آغاز شد، به جایی نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در مورد ایران نیز سابقه توافق‌ها با آمریکا، فرانسه و آلمان واقعیتی است که حتی رییس سابق سازمان انرژی اتمی در پیش از انقلاب هم بیان کرده که هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشد.

قشقاوی غنی سازی برای تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای را حق مسلم ایران در چارچوب قوانین و قواعد به رسمیت شناخته شده بین المللی دانست و افزود: این حق را تا آخر پیگیری می‌کنیم.

آمریکایی‌ها درخواست رسمی نداده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این جلسه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا که حضور دیپلماتیک واشنگتن در تهران را طرحی جالب دانسته است، گفت: در این خصوص غیر از اظهار نظرهای رسانه‌‌ای موردی نبوده است.
قشقاوی با بیان اینکه هنوز درخواست رسمی توسط آمریکایی‌ها برای گشایش دفتر حفاظت منافع مطرح نشده است، افزود: نیازی به موضع گیری رسمی درباره اظهار نظرهای رسانه‌ای وجود ندارد.

قشقاوی همچنین موضوع صدور مجوز برای گشایش دفتر شورای ایرانیان آمریکایی در تهران را تکذیب کرد و گفت: مطلقا چنین چیزی نبوده و نیست.

آژانس از رویکرد فنی و حقوقی خارج نشود

خبرنگار ایرنا نظر وزارت خارجه و دولت را درباره اظهارات رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین یکی از اعضای هیات رییسه مجلس درباره احتمال بازبینی در همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از پیمان منع اشاعه هسته‌ای جویا شد.

قشقاوی با بیان اینکه همکاری‌ها با آژانس در چارچوب توافق جامع پادمانی است، از وحدت نظر دولت و مجلس و تمام قوا در کشور در این زمینه خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به مسوولان آژانس توصیه کرد در موضوع پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران از مسیر فنی و حقوقی این سازمان خارج نشده و تحت تاثیر فشارهای سیاسی خارج از قواعد بین المللی که اهداف و اغراض خاصی را دنبال می‌کنند، قرار نگیرند.
رییس مجلس عراق وارد تهران می شود

خبرنگاری از قشقاوی درباره سفر رییس مجلس عراق به ایران و اهمیت زمان انجام آن از جمله فشارهای آمریکا برای امضای توافقنامه امنیتی با عراق سوال کرد.[آشنایی با توافقنامه امنیتی عراق - آمریکا]

قشقاوی مناسبات ایران و عراق را در ابعاد مختلف از جمله در روابط پارلمانی رو به رشد معرفی و اضافه کرد، "محمود المشهدانی" عصر امروز(دوشنبه 15 مهر) سفر خود را به ایران آغاز می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه تقویت حاکمیت ملی در عراق و پایان اشغال این کشور را از موضوعات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران معرفی و اعلام کرد، تهران از نظرات و تصمیمات مردم، دولت و مراجع و سازمان‌های مردم نهاد عراقی که در چارچوب روحیه استقلال طلبی باشد، حمایت می کند.

تلاش برای آزادی ملوانان کشتی ایرانی ادامه دارد

قشقاوی در ادامه این جلسه موضوع ربوده شدن کشتی ایرانی در آب‌های ساحلی سومالی در شرق آفریقا را مشکلی بین المللی و فراتر از ایران دانست و گفت که حدود 50 کشتی از کشورهای دیگر نیز ربوده شده اند.[اعزام کشتی جنگی بین‌المللی برای تعقیب دزدان دریایی]

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها در این زمینه در دو سطح داخلی توسط مراجع امنیتی و همچنین در سطح خارجی و در عرصه منطقه‌ای ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد با بررسی مجموعه گزینه های مطرح، اسباب رهایی ملوانان و آزادسازی این کشتی فراهم شود.

پاکستان برای حل مشکلات مرزی بیشتر تلاش کند

هنگامی که از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبری حاکی از شهادت چند نفر از گروگان‌های ایرانی ربوده شده در بند تروریست‌های گروه جند الله سوال شد، وی مقامات پاکستانی را ترغیب کرد که برای حل این مشکل ناامنی مرزی تلاش بیشتری را به عمل آورند.

قشقاوی با یادآوری مناسبات سازنده میان ایران و پاکستان ادامه داد: هر چه تلاش شود که با تروریسم و تروریست‌ها در منطقه بیشتر مبارزه شود، به نفع صلح و ثبات است.
وی خاطر نشان کرد: این مساله به نفع همسایگی طرفین است و این انتظار را همواره با دوستان پاکستانی مطرح کرده‌ایم.

روند مناسبات عادی با قاهره در پیش است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران و مصر از دو حوزه تمدنی و تاریخی بزرگ هستند، تصریح کرد که روند مناسبات عادی و طبیعی با مصر در پیش است.[مصر آماده برقراری روابط خوب و سازنده با ایران است]

حسن قشقاوی افزود: توصیه ما این است که مسایل حاشیه‌ای تاثیری براین روند نگذارد.

مستند ترور فرعون 2 موضع رسمی ما نیست

قشقاوی همچنین ارتباط دولتی و یا مراجع رسمی در کشور با سازندگان فیلم مستند موسوم به ترور فرعون 2 درباره انور سادات رییس جمهوری مقتول مصر را رد کرد.

خبرنگاری درباره رونمایی از این فیلم در روز گذشته در دانشگاه تهران پرسیده بود که قشقاوی تکرار کرد: در موضوع رابطه ایران و مصر نباید به مسایل حاشیه‌ای پرداخته شود. ساخت و پخش این فیلم موضع رسمی ما نبوده است.

انتصابات جدید در وزارت خارجه

قشقاوی همچنین خبر داد که صبح روز دوشنبه 15مهر علیرضا شیخ عطار به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آلمان راهی برلین شد.

وی همچنین اعلام کرد، آخوند زاده سفیر پیشین ایران در آلمان نیز که از دیپلمات‌های با سابقه است، به سمت معاون آسیایی وزیر امور خارجه منصوب شده است.

وی افزود، ‌میرابوطالبی از مدیران کل معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیز بعد از اتمام مراحل خداحافظی علی آهنی سفیر ایران در فرانسه، به عنوان سفیر جدید ایران راهی پاریس خواهد شد.

قشقاوی نصب و انتصابات در وزارت خارجه را در دوره های زمانی 3 و 4 ساله پدیده‌ای بسیار عادی توصیف و اضافه کرد: همیشه حدود 50 درصد همکاران ما در ماموریت خارجی و بقیه در مرکز هستند و این انتصابات جز دلایل اداری، علت خاص دیگری ندارد.

سفر العطیه در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در باره زمان سفر عبدالرحمن العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به ایران نسبت به تاریخ دقیق آن اظهار بی اطلاعی کرد.

اشغالگران مسوول شیوع وبا در عراق و افغانستان هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورهای اشغالگر خارجی را مسوول کاهش سطح بهداشت و شیوع وبا در کشورهای عراق و افغانستان دانست.

وی گفت : متاسفانه شیوع وبا در عراق و افغانستان پدیده بسیار دلخراشی و یکی از آثار روشن اشغالگری است.

قشقاوی با بیان اینکه اشغال این دو کشور نه تنها باعث تقویت بهداشت عمومی نشده و به اجرای وعده‌های سازندگی و بهبود رفاه و وضعیت بهداشتی نیانجامیده است بلکه حتی افت بهداشت را در این کشورها شاهد هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران آثار منفی اشغالگری را پیبش بینی می‌کرد، افزود : ما به عنوان کشور دوست و همسایه عراق و افغانستان آمادگی داریم تجربه‌های بهداشتی خودمان را برای بهبود این وضعیت دراختیار آن‌ها قرار دهیم.

قشقاوی همچنین به هموطنانی که در رابطه با عراق و افغانستان بوده و قصد سفر به آن دو کشور را دارند توصیه کرد پیش از سفر، به ملاحظات و توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان توجه کنند.

ایران تهدید نیست که شورای امنیت قطعنامه صادر کند

در ادامه این نشست از قشقاوی سوال شد: آقای متکی چند روز پیش گفت از گروه 1+5 نا امید شده ایم. آیا این نا امیدی منجر به قطع مذاکرات ایران با گروه مذکور خواهد شد؟

قشقاوی در پاسخ گفت : طبیعی است ناامیدی از عملکرد 1+5 به این معنا است که آنها رویکرد سیاسی و غیرحقوقی و غیرفنی اتخاذ کرده‌اند و ایران تهدید نیست که شورای امنیت بخواهد علیه آن قطعنامه صادر کند.

وی تصریح کرد که وزیر خارجه روند همکاری‌ها را نفی نکرده است و ایران همکاری‌های را طبق چارچوب‌های مشخص ادامه می دهد.

خبرنگاری از قشقاوی سوال کرد: برخی معتقدند قطعنامه چهارم ایران را غافلگیر کرده است چون ایران انتظار چنین قطعنامه‌ای نداشت. فعالیت‌های دیپلماتیک ایران پس از صدور این قطعنامه چه بوده است؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: آخرین روند گفتوگوها بین سعید جلیلی و خاویرسولانا و نمایندگان آنها بود . ایران ابهامات و سوالاتی را مطرح کرده و انتطار داریم سولانا به نمایندگی از طرف غربی پاسخگوی ابهامات ما باشد.

صدور قطعنامه پاسخ به ابهامات ما نیست

قشقاوی تصریح کرد: صدور قطعنامه پاسخ به ابهامات ما نیست و صدور اینگونه قطعنامه‌ها یک رویکرد سیاسی است در حالی که باید رویکردهای فنی و حقوقی در پیش گرفته شود.

توان دفاعی ایران مبتنی بر توانمندی داخلی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعاهای رژیم اسراییل در باره عدم فروش موشک‌های ضد هوایی پیشرفته S 300 ساخت روسیه به ایران تاکید کرد: توان دفاعی ایران مبتنی بر توانمندی داخلی است و ما هر اقدامی را که در جهت تقویت توان دفاعی باشد، با تکیه بر توانمندی داخلی پیگیری می کنیم. وی همچنین تصریح کرد: روابط دفاعی خوبی با روسیه داشته و داریم.[احتمال تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300]

سفر لاریجانی به عراق؛ در راستای توسعه روابط پارلمانی

قشقاوی در خصوص برنامه سفر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به عراق در آینده نیز با اشاره به اینکه مشهدانی رییس مجلس عراق عصر روز دوشنبه وارد تهران می‌شود، اظهار داشت سفر لاریجانی به عراق قطعا با هدف پیگیری مناسبات پارلمانی میان دو کشور همسایه صورت خواهد گرفت.

با وجود آنکه سفیر عراق در تهران چندی پیش اعلام کرده بود، بغداد از تهران و واشنگتن برای انجام دور چهارم گفت و گوهای سه جانبه درخواست کرده است ، سخنگوی وزارت خارجه گفت هیچ موضوع جدیدی در باره گفت وگوهای سه جانبه مطرح نیست و سفر لاریجانی به عراق هم ارتباطی با این موضوع ندارد.

در بخش دیگری از این جلسه، از قشقاوی سوال شد اگر شورای آمریکاییان - ایرانیان بخواهد در ایران فعالیت کند، آیا باید از وزارت خارجه یا وزارت کشور و یا از هر دوی آنها مجوز بگیرد؟

وی در پاسخ با تاکید بر اینکه چنین چیزی مطرح نبوده است، درعین حال گفت: برای این کارها مقررات وجود دارد. اگر یک نهاد خارجی بخواهد فعالیت کند، مکانیسم خاص خود را دارد و اگر یک نهاد ایرانی هم بخواهد فعالیت کند باز هم مکانیسم خاص خود را دارد.

خبرنگار دیگری از سخنگو پرسید: سفیر اروپایی که در نماز جمعه هفته گذشته تهران به عنوان اخلالگر اقتصادی معرفی شد، کیست و چه کار کرده است؟ قشقاوی با بیان اینکه آقای جنتی در نماز جمعه نام شخص خاص یا کشور خاصی را نبردند، افزود: اگر ایشان شخص مورد نظر را معرفی کنند، ما هم موظف به پیگیری هستیم.

دیپلماسی قفقازی را ادامه می‌دهیم

خبرنگاری با طرح این موضوع که پس از حوادث گرجستان، بسیاری از کشورها نسبت به روسیه بی اعتماد شده اند، پرسید آیا ایران هم نسبت به روسیه اعتماد ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که اعتماد و عدم اعتماد مفاهیم نسبی هستند و نمی‌توان به کسی بصورت مطلق اعتماد داشت یا بی اعتماد بود، گفت: سیاست قفقازی خود را ادامه می‌دهیم.

روسیه در حوزه منطقه ما است و ما نیز تدابیر خود را برای حل مسالمت آمیز مشکلات قفقاز ادامه می‌دهیم و آن را رویکردی درست می‌دانیم.

وی تصریح کرد: موفق ترین دیپلماسی، دیپلماسی است که در جهت رفع تنش باشد. به نفع دیپلماسی کشور است که در عین حفظ استقلال، به روابط با کشورهای منطقه ادامه دهیم.
قشقاوی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می شود وزیر خارجه ونزوئلا حامل پیام از سوی وزیر خارجه فرانسه برای تهران بود گفت: اینکه وزیر خارجه ونزوئلا حامل طرح خاص باشد یا نقش میانجی گری داشته باشد، چنین چیزی نیست.

وی در عین حال اظهار داشت معمولا کشورهایی که با هم دوست هستند ، کشورهای دیگر از طریق آنان نظرات خود را بیان می‌کنند و ونزوئلا هم دوست ایران است.

کد خبر 65064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز