همشهری آنلاین: ائتلاف تحت رهبری شیخ حسینه واجد نخست وزیر سابق بنگلادش در اولین انتخابات پارلمانی این کشور که پس از 7 سال برگزار شد به یک پیروزی گسترده دست یافت.

به گزارش الجزیره، مقامات انتخاباتی در بنگلادش اعلام کردند که با توجه به نتایج اولیه انتخابات حزب عوامی لیگ و گروه‌های متحد این حزب 250 کرسی از 300 کرسی پارلمان این کشور را از آن خود کرده‌اند. [بنگلادش؛ اولین انتخابات پس از 2001]

حدود 30 کرسی پارلمان نیز به حزب ملی بنگلادش که توسط بیگم خالده ضیاء، یکی از دیگر از نخست وزیران سابق این کشور و رقیب اصلی حسینه واجد رهبری می‌شود، تعلق گرفته است.

تعداد کرسی‌های اختصاص یافته به هر یک از احزاب به طور دقیق مشخص نشده است، با این حال به نظر می‌رسد عوامی لیگ به طور مستقیم و بدون احتساب احزاب ائتلافی 229 کرسی پارلمانی را کسب کرده باشد.

نوح علم لنین یکی از سخنگویان عوامی لیگ با اشاره شیخ حسینه واجداعلام کرده است که رئیس ما خواستار انجام تغییرات شده است و مردم به درخواست وی پاسخ داده‌اند.

عوامی لیگ که توسط شیخ حسینه رهبری می‌شود از سال 1996 تا سال 2001 اداره امور بنگلادش را در دست داشت.

انتخابات روز دوشنبه 29 دسامبر به دو سال حاکمیت اضطراری تحمیل شده توسط دولتی که از سوی نظامیان حمایت می‌شود خاتمه داد.

در حالی که هنوز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی بنگلادش اعلام نشده‌ است، هم حزبی‌های حسینه واجد خواستار تحمل و بردباری حامیان خود شده‌اند.

عبدالکلام آزاد سخنگوی حزب عوامی لیگ در اظهاراتی که از سوی تلویزیون بنگلادش پخش شد گفت: رهبرما شیخ حسینه واجد از حزب مطبوع خود و طرفداران این حزب خواسته است از برپایی هرگونه راه پیمایی به نشانه پیروزی و یا هرگونه مراسمی تا اعلام نتایج رسمی از سوی کمیسیون انتخاباتی خودداری کنند.

از سویی دیگر حزب ملی بنگلادش روز سه شنبه 29 دسامبر اعلام کرده است که طرفداران این حزب موفق نشده‌اند در بسیاری از مناطق بنگلادش آرای خود را به صندوق‌های رای بیاندازند و از همین رو این حزب قصد دارد شکایتی را تنظیم کند.

ریزوی احمد سخنگوی حزب ملی بنگلادش اعلام کرده است که ما گزارش هایی را مبنی اینکه از رای دادن بسیاری از طرفداران حزب ملی در بسیاری از حوزه‌های رای گیری جلوگیری شده است، دریافت کرده‌ایم.

خالده ضیاء نیز روز دوشنبه 28 دسامبر گفته بود که اگر انتخابات منصفانه برگزار شود فرد پیروز من خواهم بود.

با این حال مقامات انتخاباتی ادعا کرده‌اند که این دوره از انتخابات مسالمت آمیز برگزار شده و درگیری‌های اندکی مشاهده شده است.

انتخابات قبلی بنگلادش تحت تاثیر خشونت و مطرح شدن اتهامات گسترده تقلب و دستکاری در آرا برگزار می‌شدند.

کد خبر 71869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز