همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام اخیر دستگاه قضایی آرژانتین علیه دو نفر از مقامات سابق کشورمان در پرونده آمیا گفت:

طبق  آمار سازمان شفاف سازی جهانی، قضات آرژانتینی در ردیف فاسدترین قضات جهان هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قشقاوی در نشست خبری امروز دوشنبه 11 آذر خود افزود: از ابتدا انحرافی در این خصوص به خاطر فشار صهیونیست‌ها ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آماده همکاری در زمینه تحقیقات منصفانه و عادلانه درباره این پرونده بوده است گفت: الان هم آماده‌ایم نهایت مساعدت و همکاری را انجام دهیم تا مسببان این حادثه مشخص شوند و معلوم شود که دستگاه قضایی آرژانتین ناشی از فشار صهیونیست‌ها آرایی علیه برخی اتباع و مقامات سابق کشورمان صادر کرده است.

قشقاوی افزود: این موضوع از مسیر اصلی قضایی و عادلانه خود منحرف شده است و هر از گاهی دستمایه تخریب روابط ایران و آرژانتین قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: البته ملت آرژانتین تمایلی به خدشه در روابط دو کشور ندارد و همواره مایل است روابط تاریخی ایران و آرژانتین تحت تاثیر این نوع فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی قرار نگیرد.

تعطیلی سفارت انگلیس در دستور کار ایران نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرورت تعطیلی سفارت انگلیس برای از بین رفتن فتنه‌های این کشور گفت‌: فعلاً چنین چیزی در دستور کاری وزارت خارجه قرار ندارد.

قشقاوی افزود: پس از موضع گیری ایران علیه اظهارات یکی از مقامات انگلیسی، وزیر خارجه و سخنگوی این کشور به نوعی تلاش کردند مواضع گذشته خود را تعدیل کنند.

وی گفت: با این حال این واقعیتی تاریخی است که انگلیسی ها در خط مقدم خصومت تاریخی علیه ملت ایران بوده اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: اقدامات انگلیسی‌ها در اختلاف افکنی میان ایران و کشورهای همسایه، مماشات با تروریسم و موضع گیری علیه مسائل هسته ای ایران غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به یک مثل فوتبالی گفت: اینکه کسی همیشه در موضع فوروارد (تهاجم) قرار بگیرد همیشه به نفع نیست، زیرا گاهی فورواردها در آفسایت قرار می گیرند.

قشقاوی همچنین از سفر رئیس جمهور اکوادور به ایران خبر داد و افزود: نخستین بار است که رئیس جمهور اکوادور در طول تاریخ دو کشور به ایران سفر می کند.

وی گفت: همکاری‌های اقتصادی در اولویت دیدار وی از تهران قرار دارد.

قشقاوی از سفر دبیرکل سازمان همکاری شانگهای به تهران خبر داد و افزود: وی در طول سفر خود که از فردا (سه شنبه) 12 آذر آغاز می‌شود با آقایان متکی و آهنی دیدار و در دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه درباره مأموریت های این سازمان مهم سخنرانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اوایل هفته آینده نیز وزیر خارجه قرقیزستان به تهران سفر می‌کند.

کانادا  بزرگ ترین ناقض حقوق بشر

سخنگوی وزارت امور خارجه با استناد به گزارش های دقیق نهادهای مسئول بین المللی، کانادا را از بزرگ ترین ناقضان حقوق بشر علیه حقوق بومیان، اقلیت ها و مسلمانان دانست.

حسن قشقاوی با تاکید بر اینکه کانادا باید عبارات ناشایست وزیر خارجه جدید خود را جبران کند افزود: هم به مسئولان سفارت کانادا این موضوع اعلام شده و هم سرپرست سفارت ایران در کانادا به مقامات وزارت خارجه این موضوع را اعلام کرده است.

وی گفت: وزیری که ظاهراً دیپلمات حرفه‌ای نیست و اخیراً از کار دیگری به این سمت منصوب شده است، باید خیلی مراقبت و دقت کند و بداند به کار بردن عبارات غیردیپلماتیک و ناشایست صحیح نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سکوت در قبال جنگ‌ها و پرداختن به مسائل حقوق بشری منهای موضوع جنگ عجیب و غیرقابل قبول است گفت: چگونه برخی کشورهای مدعی این همه به اعدام‌ها و تیرباران حساسند اما به بمباران که اقدامی دسته جمعی محسوب می‌شود حساسیت ندارند.

وی با بیان اینکه در اعدام‌ها، محاکمه و وکیل وجود دارد و عموماً جانیان به مجازات می‌رسند گفت: در فلسطین اشغالی، لبنان، افغانستان و عراق، بر اثر بمباران، عموم مردم از جمله زنان و کودکان بیگناه کشته می‌شوند.

قشقاوی افزود: تا موضوع حقوق جنگ مشخص نشود موضوع حقوق بشر را نمی‌توان بررسی کرد؛ اول باید تکلیف موضوع جنگ روشن شود.

وی گفت: نفس بررسی حقوق بشر امری بسیار خوب است ولی بدترین نقض حقوق بشر گرفتن جان انسان‌ها در بمباران هاست.

قشقاوی با بیان اینکه برخی کشورهای غربی از محل صادرات سلاح بیشترین درآمد ملی را دارند گفت: صادرکنندگان سلاح همواره درگیری را طلب می‌کنند.

وی افزود: تا موضوع جنگ روشن نشود، بحث‌های حقوق بشری، شوخی با ملت هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه یکی از بدترین اشکال نقض حقوق بشر را جلوگیری از صدور قطعات هواپیماهای غیرنظامی و خصوصی دانست و گفت: درست است که توانسته‌ایم با تولید هواپیما تا حد زیادی مشکلات این بخش را حل کنیم اما جای یک کمپین 75 میلیون امضا برای مبادله با این موضوع بسیار خالی است.

وی افزود: از سه تا پنج میلیون ایرانی خارج از کشور می‌خواهم که این کمپین 75 میلیون امضا را در دستور کار خود قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: فکر نمی‌کنم شرایط جهانی، منطقه‌ای، اوضاع آشفته داخلی این رژیم و بحران هویت که به تعبیر خودشان حتی موجودیت آنها را تهدید می‌کند زمینه را برای اقدام نظامی و تهدیدی جدی علیه کشورهای دیگر مهیا کرده باشد.

وی بخش عمده این اظهارات را جنگ روانی دانست و افزود: با این حال مقامات مسئول ذی ربط همواره اعلام کرده‌اند که در برابر رژیم صهیونیستی و هر نوع تهدید احتمالی دیگر آمادگی کامل دارند.

قشقاوی با بیان اینکه ملت، دولت و نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل به سر می‌برند گفت: این بحث ها (تهدیدها) را خیلی جدی نمی‌بینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین اخبار درباره دیپلمات ربوده شده ایرانی در پاکستان گفت: در سفر آقای آخوندزاده معاون آسیایی وزارت امور خارجه به پاکستان این موضوع با مقامات این کشور مطرح شد.

وی با بیان اینکه در این سفر از مقامات پاکستانی خواسته شد به رهایی این گروگان توجه و اهتمام ویژه‌ای بورزند گفت: خانواده و مردم ایران با حساسیت ویژه منتظر رهایی آقای عطارزاده هستند.

قشقاوی افزود: قرار است رئیس جمهور پاکستان بنا بر دعوت آقای احمدی نژاد در آینده به تهران سفر کند.

قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس مجلس بحرین مبنی بر اینکه ایران سه جزیره را اشغال کرده است گفت: از این اظهارات تعجب می‌کنیم.

وی افزود: اگر پرونده موضوعات جغرافیایی در منطقه باز شود قطعاً به نفع کشورهای منطقه نخواهد بود.

هیچ تجدید نظری در مواضعمان نداشته ایم

قشقاوی درباره دیدار رئیس دانشگاه الازهر با شیمون پرز گفت: ما با هر نوع عادی سازی روابط به هر شکل و تحت هر عنوان با رژیم صهیونیستی مخالفیم و هر نوع اقدامی از این نوع از نظر ملت ما مطرود و منفور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند ایران در سال 2003 در قبال حذف نام ایران از محور شرارت حاضر به قطع حمایت از حزب الله لبنان شد گفت: موضع همیشگی، ثابت و پایدار ما حمایت از فلسطین و حزب الله لبنان است.

حسن قشقاوی  افزود: این موضعی است که از عالی ترین مقامات کشور تا دیگران و از زمان حضرت امام (ره) تاکنون وجود داشته و دارد.

خبرنگاری گفت: گفته می‌شود ایران برخلاف رویه گذشته، پاسخ به مطالعات ادعایی را در دستور کار خود قرار داده است.

قشقاوی پاسخ داد: هیچ تجدید نظری در مواضعمان نداشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در گذشته شش سوال را مطرح کرد و ما پاسخ دادیم و طبق مدالیته پیش رفتیم گفت: آنها هم اعلام کردند که آن شش موضوع حل و فصل شد.

وی افزود: بعداً با مطالعات ادعایی مواجه شدیم.

قشقاوی گفت: خوشبختانه گزارش اخیر آقای البرداعی صحت ادعای ایران را به وضوح روشن کرده و آن اینکه خود وی تایید می کند که اصل اسناد ادعایی ارائه نشده است.

وی افزود: کاملاً مشخص بود که آمریکا به عنوان مدعی وجود چنین اسنادی آن را به آژانس ارائه نکرده است زیرا به اعتراف یکی از نویسندگان آمریکایی این اسناد این قدر بی پایه و جعلی است که آنها نگرانند اگر اصلش را ارائه کنند ایران جعلی بودن آن را ثابت کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا به همین دلیل اسناد را به آژانس ارائه نکرده و با آژانس دچار مشکل شده است.

وی افزود: خوشحالیم که گذشت زمان صحت ادعای ما را این بار در گزارش آقای البرادعی مدیر کل آژانس تایید کرده است.

قشقاوی درباره امضای توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق گفت: همواره بر ضرورت رفع اشغال عراق و اعمال حاکمیت ملی به دست مردم این کشور تاکید کرده‌ایم.

وی افزود: اجماع ملی و توجه به نظر مرجعیت دینی را در این کشور، عامل تحقق این هدف می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تصمیم مجلس عراق را برای همه پرسی از مردم این کشور در شش ماه آینده درباره این توافقنامه، هوشمندانه می‌دانیم.

وی گفت: ملت عراق می‌تواند در این همه پرسی دغدغه‌های خود را که رفع اشغال است بیان کند.

قشقاوی ابراز امیدواری کرد اشغالگران نیز در طول این شش ماه زمینه را برای رفع اشغال عراق فراهم کنند و برای احترام به اراده ملی این کشور بکوشند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هر نتیجه‌ای که مردم عراق در همه پرسی ارائه کنند مورد قبول ما خواهد بود و از آن استقبال می کنیم.

خبرنگاری در خصوص احداث پایگاه نظامی آمریکا در فجیره سوال کرد که قشقاوی گفت: کشورهای منطقه به تدریج بر ضرورت توجه به همکاری‌های منطقه‌ای و دوستی با جمهوری اسلامی ایران اهتمام می‌ورزند.

وی افزود: پیشنهاد آقازاده درباره تشکیل کنسرسیوم ایجاد رآکتور اتمی آب سبک زیر نظر آژانس و ام پی تی، فضای منطقه را برای همکاری‌های منطقه‌ای فراهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این امر نشان داد حتی بحث هسته‌ای برعکس درخواست و تمایل بدخواهان می‌تواند فضایی برای همکاری ایران و کشورهای منطقه شود.

وی با تاکید بر اینکه فضای منطقه به سمت همکاری‌های منطقه‌‌ای در حال تغییر است گفت: موضوعاتی که روزی عده‌ای آن را تهدید اعلام می‌کردند در حال تبدیل شدن به موضوع همکاری است.

کد خبر 69798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز