سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیکاراگوئه کشوری در قاره آمریکا است که به دلیل جنگ‌های داخلی و بلایای طبیعی فراوانی که در آن روی داده جزو فقیرترین کشورهای نیم‌کره غربی به شمار می‌آید.

نیکاراگوئه

این کشور از جنوب با کاستاریکا و از شمال با هندوراس همسایه است. در شرق این کشور دریای کارائیب قرار دارد.

نیکاراگوئه از نظر تنوع طبیعی و حیات‌وحش کشوری غنی است و نزدیک به هشت درصد از خاک آن به عنوان پارک ملی و ذخایر بیولوژیکی تحت حفاظت است.

این کشور از ۱۵ بخش و دو منطقه خودمختار "دل آتلانتیکو نورت" و "دل آتلانتیکو سور" تشکیل شده است. این کشور در سال ۱۸۲۱ استقلال خود را از اسپانیا به دست آورد.

جبهه آزادیبخش ملی ساندینیستا در سال ۱۹۷۹، بر بستر نارضایتی عمومی از دیکتاتوری سوموزا، در این کشور انقلاب کرد و قدرت را به دست گرفت. دانیل اورتگا به ریاست‌جمهوری رسید. او دوباره در سال ۲۰۰۶ قدرت را در این کشور در دست گرفت.

نیکاراگوئه به طور یک جانبه شرط روادید برای ایرانی‌ها را لغو کرده است. این امکان از سال ۲۰۰۸ ایجاد شده است.

سیاست در نیکاراگوئه

نیکاراگوا به صورت جمهوری دموکراتیک پارلمانی اداره می‌شود. رئیس جمهور هم رئیس کشور و هم رئیس دولت است. رئیس جمهور و معاون او با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

قانونگذاری در این کشور به عهده دولت و مجلس ملی است. قوه قضائیه مستقل است.

مجلس ملی این کشور ۹۲ کرسی دارد که ۹۰ نماینده آن با رای مردم از روی فهرست کاندیداهایhttp://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/nicaragua-map%5B100%5D.jpg پیشنهادی احزاب برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند. یک کرسی این مجلس از آن رئیس جمهور پیشین و یک کرسی از آن نفر دوم در انتخابات ریاست جمهوری در دوره گذشته است.

اقتصاد در نیکاراگوئه

تولید ناخالص داخلی در این کشور ۱۵.۸۴ میلیارد دلار است. دو میلیون و ۲۶۲ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ رسمی بیکاری در این کشور ۳.۶ درصد است. ۴۸ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در آن ۱۱.۱ درصد بود.

محصولات صادراتی در این کشور قهوه، گوشت، میگو و صدف، تنباکو، شکر، طلا و بادام زمینی است که به کشورهای آمریکا (۶۰.۷ درصد)، السالوادور (۷.۶ درصد) و هندوراس (۴.۲ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل کالاهای مصرفی، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد اولیه و محصولات پتروشیمی است که از کشورهای آمریکا (۱۹.۴ درصد)، مکزیک (۱۴.۲ درصد)، ونزوئلا (۹.۳ درصد)، کاستاریکا (۷ درصد)، گواتمالا (۵.۵ درصد) و چین (۴.۷ درصد) وارد می‌شود.

مردم نیکاراگوئه

جمعیت این کشور حدود پنج میلیون و ۷۸۶ هزار نفر با میانگین سنی ۲۲ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۳ و برای مردان ۶۹ سال است.

دین اغلب مردم آن مسیحی است. زبان رسمی در نیکاراگوئه اسپانیایی است.

نیکاراگوئه در یک نگاه

مساحت ۱۲۹،۴۹۴ کیلومتر مربع
جمعیت ۵،۷۸۵،۸۴۶ نفر
پایتخت ماناگوآ
واحد پول کوردوبا
دامنه اینترنتی ni.
پیش شماره ۵۰۵+
کد خبر 59348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز