همشهری آنلاین: واشنگتن اعلام کرد که در خصوص تعیین جدول زمانی کلی برای مدت حضور نظامی نیروهای آمریکایی در عراق با بغداد به توافق رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا در تماس با نوری مالکی، نخست وزیر عراق در خصوص چشم‌اندازهای کلی حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق به توافق رسیدند و عقب نشینی نیروهای آمریکایی بدون برنامه‌ریزی قبلی نخواهد بود.

بر اساس بیانیه کاخ سفید جرج بوش و مالکی هم چنین مذاکرات خود که از طریق تلویزیون مدار بسته صورت گرفت در خصوص پایان مذاکرات در زمینه حضور نیروهای آمریکایی در عراق در سریعترین زمان ممکن توافق کردند.

هم‌چنین علی دباغ، سخنگوی دولت عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مالکی و بوش در زمینه تعیین افق زمانی برای انتقال کامل مسئولیت امنیتی به نیروهای عراقی به عنوان مقدمه‌ کاهش تعداد نیروها و عقب نشینی آنها از عراق توافق کردند.

دباغ افزود: واشنگتن و بغداد در راستای افزایش توانمندی‌ها و عملکرد نیروهای عراقی و بهبود اوضاع امنیتی برای تحقق این هدف تلاش خواهند کرد.

وی در عین حال بر تغییر عملکرد نیروهای آمریکایی باقی مانده در عراق و تبدیل آنها به نیروهای آموزش دهنده و مشورت دهنده به نیروهای عراقی در ایجاد نیروهای آماده برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

وی تاکید کرد: نقش جدید نیروهای آمریکایی که در عراق باقی خواهند ماند برای مدت زمانی معین خواهد بود، چرا که تاکنون نیروهای آمریکایی و نیروهای چند ملیتی موفقیت‌های مشترک زیادی را رقم زده‌اند. دباغ تصریح کرد: دو طرف از عقب نشینی مجموعه نیروهای آمریکایی که اخیرا از عراق خارج شده‌اند، استقبال کردند.

سخنگوی دولت عراق اظهار داشت: مالکی و بوش اعلام کردند در مذاکرات کنونی باید ایجاد روابط گسترده میان عراق و آمریکا بر اساس اصولی که هر دو طرف به آن پایبند هستند یعنی حفظ حاکمیت عراق، ‌تحقق منافع مشترک دو ملت عراق و آمریکا در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بررسی شود.

سخنگوی دولت عراق هم‌چنین گفت: دو تیم مذاکره کننده هم‌چنان مذاکرات خود را ادامه می‌دهند اما هنوز در خصوص مسایل مهم به توافق نرسیده‌ایم، بویژه در زمینه خروج نیروهای چندملیتی، جدول زمان بندی خروج این نیروها و شیوه عملکرد آنها در عراق.

وی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده عراق حفظ حاکمیت این کشور را در اولویت نقاط مورد بحث این توافقنامه قرار داده است. وی در عین حال امضای توافقنامه‌ دو جانبه طولانی مدت را در پایان ماه جاری بعید دانست و گفت: احتمالا امضای این توافقنامه به دولت آتی موکول می‌شود.

هم‌چنین حسن سنید، از اعضای ائتلاف یکپارچه عراق اظهار داشت: دو طرف عراقی و آمریکایی در خصوص اکثر بندهای پروتکل همکاری مشترک به توافق رسیده‌اند و این توافقنامه حاکمیت عراق را نقض نمی‌کند.

سنید گفت: از مسایل مورد اختلاف دو طرف تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی است و هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که باید جدول زمانی برای حضور این نیروها تعیین شود. اما هر دو طرف در خصوص مدت حضور مدت این حضور با یکدیگر اختلاف دارند.

سنید درباره مساله مصونیت نیروهای آمریکایی در عراق گفت: سرباز آمریکایی در صورت هر گونه اقدامی که به حاکمیت عراق ضربه بزند در برابر دستگاه قضایی آمریکا محاکمه خواهد شد و هر نیروی غیرنظامی آمریکا در برابر دستگاه قضایی عراق محاکمه خواهد شد.

این در حالی ست که منابع خبری در دفتر شهید صدر در بغداد اعلام کردند: هزاران تن از طرفداران جریان صدر بعد از نماز جمعه در چندین منطقه بغداد در اعتراض به توافقنامه‌ استراتژیک طولانی مدت دست به تظاهرات زدند.

این منابع گفتند: این تظاهرات در بغداد جدید، شهرک صدر، شعله، العبیدی، الشعب برگزار شد. این مقامات افزودند: نیروهای امنیتی نمازگزاران را در دفتر صدر در شهرک صدر به محاصره در آوردند و مانع درگیری شدند. به گفته شاهدان عینی نیروهای ارتش عراق دو راه ورودی اصلی منتهی به شهرک صدر را بستند.

در عین حال فورد، سخنگوی اطلاع رسانی نیروهای چند ملیتی در جنوب عراق به خبرگزاری اصوات العراق گفت: عملیات نظامی مشترکی با نیروهای عراقی در شمال بصره با هدف تعقیب شبه نظامیان آغاز شد.

این مسئول نیروهای چند ملیتی اظهار داشت: این عملیات یک هفته کامل در منطقه اللطیف در 15 کیلومتری شمال بصره ادامه خواهد داشت. وی اظهار داشت: نیروهای چند ملیتی به حمایت از نیروهای امنیتی عراق و برقراری امنیت در بصره خواهند پرداخت.

کد خبر 58359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز