چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق قانون انتخابات استانی را که روز سه‌شنبه به تصویب مجلس این کشور رسیده بود رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر رئیس‌جمهوری عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد جلال طالبانی با قانون انتخابات شوراهای استانی مخالفت کرده است و رئیس‌جمهوری قانونی جدید مانند آن را نمی‌پذیرد؛

چون تنها 127 نماینده به این قانون رأی داده‌اند و حتی نیمی از اعضای پارلمان با آن موافقت نکرده‌اند. پارلمان عراق 275 کرسی دارد و نمایندگان احزاب کرد با این قانون جدید مخالفت کردند.

پیش از این فؤاد حسین سخنگوی رسمی مسعود بارزانی رئیس منطقه خود مختار کردستان عراق اعلام کرده بود که پارلمان عراق با تصویب این قانون، قانون اساسی و آیین نامه داخلی پارلمان را زیرپا گذاشته است.

وی تاکید کرد ائتلاف کردستان عراق تصویب این قانون را به شدت محکوم و اعلام می‌کند که هیچ تعهدی به اجرای آن نخواهد داشت.

پارلمان عراق روز سه‌شنبه پیش نویس قانون مربوط به برگزاری انتخابات شوراها در هجده استان را در ماه اکتبر و تحت نظارت سازمان ملل تصویب کرد. اما این مسئله با اعتراض‌های فراوانی روبه‌رو شد.

علی الادیب از نمایندگان عضو حزب طرفدار نوری‌مالکی نخست وزیر عراق هم اعلام کرد این رای گیری برای تصویب این قانون به‌طور مخفیانه و با نقض قوانین پارلمانی صورت گرفته است. به این ترتیب و به احتمال زیاد این انتخابات با تاخیر برگزار خواهد شد.

کمیسیون انتخابات عراق هم پیش از این اعلام کرده بود که به‌دلیل تصویب نشدن قانونی برای انتخابات استانی عراق، تاریخ مشخصی برای آن در سال‌جاری مشخص نشده است و برگزاری این انتخابات به تعویق افتاده است.

 

کد خبر 58907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز