چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیونگ یانگ اعمال کامل تحریم‌ها علیه این کشور از سوی شورای امنیت را به منزله اعلان جنگ تلقی خواهد کرد.

یک مقام کره‌ی شمالی که نخواست نامش فاش شود، ضمن بیان مطلب فوق در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ گفت: تحریم‌ها بی‌معنی هستند.
این مقام‌ بدون آنکه به ادعا‌های اخیر مطرح شده از سوی ژاپن مبنی بر انجام آزمایش هسته‌ای دوم توسط کره شمالی اشاره کند،گفت: نمی‌داند آیا کره‌ی شمالی در حال تدارک آزمایش هسته‌یی دوم است یا خیر، ولی پیونگ یانگ با توجه به شرایط درباره‌ی انجام یک آزمایش دیگر تصمیم خواهد گرفت.

 در حالی که کارشناسان ادعا کرده بودند ممکن است کره شمالی به منظور تکمیل اطلاعات خود ،به آزمایش هسته ای دیگری‌ در روزهای آینده دست بزند،اواخر روز سه شنبه، یک شبکه تلویزیونی ژاپنی خبر داد که کره شمالی آزمایش هسته ای دیگری را انجام داده و مقامات ژاپنی در صدد بررسی نشانه های لرزه نگاری ناشی از آن هستند.در پی انتشار این خبر، مقامات ارشد آمریکا و کره جنوبی انجام چنین آزمایشی را رد کردند و گفتند که آثار لرزه نگاری ناشی از چنین آزمایشی در منطقه ثبت نشده است.

به گزارش بی بی سی،کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا،نیز همزمان با راه افتادن موج جدید شایعات درباره آزمایش دوم هسته‌ای کره شمالی در مصاحبه ای با رسانه های گروهی هشدار داد: "در پی اعلام آزمایش هسته ای کره شمالی در روز دوشنبه این هفته، این کشور با تحریم های بین المللی به گونه ای مواجه خواهد شد که پیش از این آن را تجربه نکرده است."

کاندولیزا رایس در عین حال گفت که هنوز هم کره شمالی فرصت آن را دارد تا برای حل بحران کنونی بدون مواجهه با تحریم های بین المللی به مذاکره تن در دهد.

خانم رایس ضمن بیان مطلب فوق در اظهاراتی که به نظر با گفته‌های قبلی متناقض می‌آمدند ،افزود:دولت ایالات متحده هرگونه تماس و گفتگوی دو جانبه با کره شمالی را مردود می‌داند وبر حضور کشورهای دیگر در چنین مذاکراتی اصرار می ورزد.

به‌ادعای وی، هدف کره شمالی از انجام مذاکرات دو جانبه اجتناب از فشار سایر کشورهای منطقه برای کنار گذاشتن برنامه های هسته ای است تا به این ترتیب ایالات متحده را وادار به قبول خواسته های خود کند.

وزیر خارجه آمریکا مشارکت کشورهایی مانند چین و روسیه را در هر گونه مذاکره ای با کره شمالی لازم دانست و گفت که این دو کشور می توانند مقامات کره شمالی را برای قبول خواست های جامعه جهانی تحت فشار قرار دهند.

نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه11 اکتبر (19 مهر) برای بررسی قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تحریم کره شمالی با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

دو کشور چین و روسیه، که در گذشته از وضع تنبیه های بین المللی علیه کره شمالی اکراه داشتند، با اقدامات جدی شورای امنیت موافقت کرده اند به این شرط که در قطعنامه مورد نظر توسل به نیروی نظامی علیه کره شمالی پیش بینی نشده باشد.

آمریکا خواستار صدور قطعنامه پیشنهادی خود تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است که اجرای مفاد آن را برای تمامی اعضای سازمان ملل الزام آور می سازد و در صورت لزوم، کاربرد نیروی نظامی برای تحمیل این تنبیه ها را مجاز می داند.

کد خبر 5732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز