همشهری آنلاین: آمریکا خواستار تنظیم قطعنامه‌ای علیه کره‌شمالی براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشکیل جلسه ای در واکنش به گزارش آزمایش هسته ای کره شمالی که از سوی منابع این کشور انتشار یافت، این اقدام را به شدت محکوم کرد.

 در این جلسه پیش نویس قطعنامه ای مطرح شد که با حمایت ایالات متحده تهیه شده و طی آن تنبیه های شدید بین المللی از جمله تحریم تجاری و مالی، بازرسی کالاهای صادراتی به کره شمالی و بستن بنادر و فرودگاه های خارجی روی کشتیها و هواپیماهای این کشور توصیه می شود کریستوفر هیل، از مقامات ارشد دولت ایالات متحده، گفته است که تنبیه های بین المللی باید از شدت کافی برخوردار باشد به نحوی که کره شمالی را وادار کند به پای میز مذاکره بازگردد.

ایالات متحده تاکید کرده که برای از سرگیری مذاکرات لازم است نخست کره شمالی تجهیزات هسته ای نظامی خود را منهدم کند.

آمریکا همچنین خواسته است قطعنامه علیه کره شمالی بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تصویب شود تا اجرای آن برای تمامی اعضای سازمان الزام آور بوده و امکان استفاده از اقدامات نظامی برای اعمال تحریم ها وجود داشته باشد.

  از سویی دیگر دولت چین که نزدیک ترین متحد کره‌شمالی محسوب می‌شود ضمن رد هر گونه حمله احتمالی به این کشور با تحریم‌های اقتصای علیه این کشور مخالفت نکرده‌است..
لی جیانچائو سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت:"آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ یانگ بدون شک بر روابط ما با کره شمالی تاثیر می‌گذارد.

سخنگوی وزارتخارجه چین که در کنفرانسی خبری حاضر شده بود:در پاسخ به سوالی درباره حمله احتمالی به کره شمالی گفت:"فکر می‌کنم این راه غیر قابل تصور باشد.اعلام چنین موضعی از سوی دولت چین از ابتدا مخالفت این کشور با اتخاذ اقدامات شدید علیه کره شمالی را آشکار می‌سازد و در واقع مانعی بزرگ بر سر راه تصویب قطعنامه شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌دهد. 

این مواضع در حالی از سوی دولت چین اتخاذ می‌شود که دولت ژاپن همسو با آمریکا اعلام کرد:انواع تحریم ها علیه کره شمالی را در دست بررسی دارد .
از سویی دیگر کره جنوبی که معمولا از سیاست ادامه تماس با کره شمالی حمایت می کند، احتمال بازنگری در این سیاست را مطرح کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرده است که این کشور برای واکنش محکم بین المللی در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تلاش خواهد کرد.

همچنین، بسیاری از کشورهای جهان و چندین سازمان بین المللی آزمایش هسته ای کره شمالی را باعث نگرانی خوانده و آن را مورد انتقاد قرار داده اند.

کد خبر 5675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز