شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی ‌که همسایگان کره شمالی و همچنین آمریکا از چند روز پیش درباره احتمال انجام یک آزمایش موشکی دیگر به پیونگ‌یانگ هشدار می‌دهند، کره شمالی دیروز اعلام کرد تا زمانی‌ که واشنگتن موضع خصمانه داشته باشد احتمال انجام آزمایش موشکی را رد نمی‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کره شمالی مسئولیت آزمایش‌های موشکی بعدی خود را متوجه آمریکا دانست و هرگونه آزمایش تسلیحاتی را اقدامی مشروع برای دفاع از خود عنوان کرد.

 این بار مقامات ارشد چین برای متقاعد‌ کردن کره شمالی به عدم انجام آزمایش موشکی وارد عمل شده‌اند. در همین حال مشاور امنیتی رییس‌ جمهور کره جنوبی که برای این منظور به پکن رفته بود گفت، در بحبوحه گزارش‌های روزافزون مبنی بر فعالیت‌های مشکوک در کره شمالی، سئول و پکن توافق کردند تا با همکاری یکدیگر مانع انجام آزمایش هسته‌ای احتمالی از سوی پیونگ یانگ شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد، سونگ مین سون، مشاور امنیتی رییس‌جمهور کره جنوبی پس از بازگشت از سفر دو روزه به چین گفت: انجام یک آزمایش هسته‌ای توسط کره شمالی اوضاع وخیم‌تری نسبت به اوضاع پس از پرتاب آزمایش موشک‌ها ایجاد خواهد کرد.

 خبرگزاری یونهاپ به نقل از سونگ گزارش داد، کره جنوبی و چین توافق کردند که به همکاری‌های خود برای جلوگیری از وقوع چنین شرایطی ادامه دهند. سونگ به جزییات این مساله که همکاری دو کشور چگونه خواهد بود، اشاره نکرد.

وزیر دفاع کره جنوبی روز جمعه اظهار داشت که کشورش یقین دارد پیونگ یانگ از تسلیحات هسته‌ای برخوردار است. یون کوانگ اینگ وزیر دفاع کره جنوبی، پیش‌تر گفته بود که کره شمالی یک یا دو بمب هسته‌ای دارد؛ اما اظهارات اخیر وی در پارلمان محکم‌ترین اظهار نظر تاکنون بود.

 اینگ در پارلمان کره جنوبی در خصوص زرادخانه هسته‌ای کره شمالی گفت: ‌برآورد می‌شود که کره شمالی یک یا دو بمب هسته‌ای دارد. وی همچنین تصریح کرد که سئول در این باره هیچ شکی ندارد. وزیر دفاع کره جنوبی همچنین افزود، هنوز شواهد و مدارک کافی دال بر تدارک آزمایش هسته‌ای از سوی پیونگ یانگ وجود ندارد. این در حالی است که کره شمالی در فوریه 2005 آشکارا از برخورداری این کشور از تسلیحات هسته‌ای خبر داد.

کد خبر 2894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز