همشهری آنلاین: ساندی تلگراف نوشت رهبری پیونگ‌یانگ می‌خواهد پیش از انجام آزمایش هسته‌ای خود یک ضرب‌الاجل سه ماهه برای دولت آمریکا تعیین کند.

بر اساس گزارش یک روزنامه انگلیسی، کره شمالی آزمایش هسته‌ای خود را احتمالا تا پایان سال جاری میلادی انجام نخواهد داد.

خبرگزاری اتریش از لندن گزارش داد، روزنامه "ساندی تلگراف به نقل از کارشناسان نظامی روسی مستقر در پایتخت کره شمالی نوشت که رهبری پیونگ‌یانگ می‌خواهد پیش از انجام این آزمایش ضرب‌الاجلی سه ماهه را برای دولت آمریکا تعیین کند.

بر اساس این گزارش، چنانچه آمریکا مذاکره‌ای با کره شمالی نداشته باشد و محدودیت‌هایش علیه این کشور را لغو نکند، کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی احتمالا دستور انجام این آزمایش را در نیمه دوم ماه دسامبر یا اوایل ماه ژانویه آینده صادر خواهد کرد.

کلاهک‌های سه متری و چهار تنی

این روزنامه به نقل از کارشناسان نظامی نوشت، کلاهکی که احتمالا قرار است کره شمالی آزمایش هسته‌ای خود را با‌ آن انجام دهد سه متر طول، چهار تن وزن و 20 کیلوتن نیرو دارد.

این بمب دقیقا همان قدرت و اثری را خواهد داشت که بمب هسته‌ای در پایان جنگ جهانی دوم شهر ناکازاکی را ویران کرد. تاکنون کره شمالی از راکتی استفاده نکرده است که قابلیت حمل چنین بمبی را داشته باشد.

آزمایش هسته‌ای

کره شمالی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد آزمایشی هسته‌ای را با هدف تقویت توان دفاعی خود در برابر "خصومت‌ورزی‌های" آمریکا انجام خواهد داد. این اعلامیه اعتراضاتی جهانی را دامن زد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز روز جمعه گذشته با صدور بیانیه‌ای که لازم‌الاجرا نیست از پیونگ‌یانگ خواست تا از این "تهدید علنی برای صلح و امنیت بین‌المللی" صرف‌نظر کند.

در این بیانیه همچنین از کره شمالی خواسته شده است تا فوری و بدون قید و شرط به مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد. کره جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن و روسیه پنج طرف مقابل کره شمالی در این مذاکرات هستند.

کد خبر 5592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز