همشهری آنلاین: آزمایش هسته‌ای کره شمالی واکنش‌های متعددی را در سراسر جهان و بویژه منطقه شرق آسیا برانگیخته است.

 در این میان واکنش اولیه دولت ژاپن در باره آزمایش‌ هسته‌ای پیونگ‌‌یانگ بسیار محطاطانه و در مقابل واکنش وزارتخارجه چین که نزدیک ترین کشور به کره محسوب می‌شود قدری غیر معمول و تند توصیف شده است.

در واقع کشور‌های ژاپن و استرالیا همچنان منتظر تایید آزمایش هسته‌ای کره شمالی هستند.کره جنوبی اما با اعلام آماده‌باش نظامی خطر را به واقع حس کرده و خود را برای دفاع از هر گونه اقدام احتمالی کره شمالی آماده می‌کند.

اهمیت‌خبر اولین آزمایش هسته‌ای کره شمالی به حدی است که انتشارمشروح واکنش‌های اولیه بین‌المللی در این باره ضروری می‌سازد. 

به گزارش خبرگزاری‌ها،تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اقدام کره‌ی شمالی گفت:آزمایش هسته‌ایی کره‌ی شمالی اقدامی تحریک آمیز در سرپیچی از پذیرش عزم و اراده‌ی جامعه‌ی بین‌المللی و بی‌اعتنایی به درخواست‌های ما مبنی بر پرهیز از افزایش تنش‌ها در منطقه‌ی شمال شرقی آسیا تلقی می‌شود.

اسنو افزود: ما انتظار داریم که شورای امنیت سازمان ملل در راستای واکنش به این اقدام تحریک‌ برانگیز اقدامی فوری صورت دهد.

سخنگوی کاخ سفید هم‌چنین تصریح کرد: ایالات متحده از نزدیک در حال بررسی و نظارت اوضاع است و بار دیگر بر تعهد و پایبندی خود در قبال حفاظت و دفاع از هم‌پیمانان خود در منطقه تاکید می‌کند

 دولت چین نیز اعلام کرد: قاطعانه با آزمایش هسته‌یی کره‌ی شمالی مخالف بوده و امیدوار است که پیونگ یانگ به مذاکرات شش جانبه بازگردد. وزارت امور خارجه‌ی چین  نیز طی بیانیه‌ای که در پایگاه‌ اینترنتی این وزارتخانه منتشر شده، اعلام کرد: جمهوری خلق دموکراتیک کره (DPRK) ضمن بی‌اعتنایی به مخالفت‌های گسترده‌ی جامعه‌ی بین‌المللی روز ‌٩ اکتبر دوشنبه طی اقدامی بی‌شرمانه یک آزمایش هسته‌یی انجام داد. در این بیانیه آمده است: دولت چین قاطعانه با این اقدام مخالفت می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: دولت چین سرسختانه از طرف کره‌ی شمالی می‌خواهد که به وعده‌های خود درخصوص معاهدات عاری سازی هسته‌یی پایبند بوده و از اقداماتی که منجر به وخامت اوضاع می‌شود، اجتناب کند.

رییس جمهور کره‌ی جنوبی نیز برگزاری فوری نشست اضطراری وزرای کشورهای مرتبط با کره‌ی شمالی را جهت اتخاذ تدابیری در برخورد با آزمایش هسته‌یی پیونگ یانگ خواستار شد.

وزارت دفاع کره‌ی جنوبی اعلام کرد که در واکنش به ادعای مقامات پیونگ یانگ مبنی بر انجام آزمایش هسته‌یی این کشور، سطح آماده باش نظامی خود را افزایش داده است.

 
نخست وزیر ژاپن اما با با اتخاذ موضعی به نسبت محطاطانه  گفت که برای اثبات آزمایش هسته‌یی کره‌ی شمالی باید اطلاعات موجود را جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
یک سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز اعلام کرد: چنانچه صحت انجام آزمایش هسته‌یی کره‌ی شمالی تایید شود این اقدام تهدیدی جدی علیه صلح ثبات در منطقه خواهد بود.

کد خبر 5618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز