همشهری آنلاین: پیونگ یانگ از انجام آزمایش‌های احتمالی هسته‌ای دیگر سخن گفت و به این ترتیب قصد خود را برای افزایش فشار بر آمریکا نمایان ساخت.

کیم جونگ نام به عنوان اولین مقام دولتی کره شمالی سخن از شروط پیونگ یانگ برای بازگشت به میز مذاکرات رانده است و در همین حال در مرز با کره جنوبی، سربازان کره شمالی آرایش نظامی جدیدی به خود گرفته‌اند.
خبرگزاری سوییس گزارش داد، کیم جونگ نام، دومین مرد در رهبری پیونگ‌یانگ امروز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ژاپنی کیودو در پایتخت کره شمالی گفت که این کشور کمونیستی متناسب با رفتار آمریکا آزمایش‌های هسته‌ای دیگری را انجام خواهد داد.
وی تصریح کرد سیاست آمریکا در برابر کره شمالی مهم‌ترین معیار در پاسخ به این سوال است که آیا کره شمالی به مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای‌اش باز خواهد گشت یا خیر. این اولین بار است که یکی از مقامات ارشد دولت پیونگ یانگ از زمان آزمایش هسته‌ای این کشور که روز دوشنبه صورت گرفت، در این باره سخن می‌گوید.

ژاپن احتمال می‌دهد آزمایش دومی هم انجام شود
تلویزیون ان.اچ.کی ژاپن هم در گزارشی آورد که احتمالا کره شمالی آزمایش هسته‌ای دومی را هم انجام داده باشد. این گزارش از سوی مقامات دولتی ژاپن و کره جنوبی رد شد. اما تارو آسو، وزیر امور خارجه ژاپن گفت که به وی اطلاعاتی مبنی بر آن ارایه شده است که کره شمالی احتمالا روز چهارشنبه آزمایش هسته‌ای دیگری را انجام دهد.

نظر فرانسه

اما میشل آلیو ماری، وزیر دفاع فرانسه بار دیگر ابراز تردید کرد که کره شمالی اصلا توانسته باشد به صورت موفقیت آمیز آزمایشی هسته‌ای را انجام داده باشد. وی به شبکه رادیویی یوروپ 1 گفت: اگر آزمایشی هسته‌ای انجام شده باشد، انفجار آن باید خیلی خفیف بوده باشد.

تحرکات در مرزها
به نظر می‌رسد سربازان کره شمالی آزمایش هسته‌ای کشورشان را به مثابه اعتماد به نفس برای خود تلقی می‌کنند.

خوزه دووارونا، فرمانده آمریکایی امروز درباره مرز میان دو کره گفت: سربازان کره شمالی در تماس‌هایی که با سربازان ما دارند، اعتماد به نفس بیشتری نشان می‌دهند.

وی از وجود اقدامات تحریک‌آمیز در این مرز خبر داد و گفت: سربازان کره شمالی در مرز با اشاره به ما ناسزا می‌گویند و ژست بریدن گلوی ما را می‌گیرند.

شورای امنیت با دشواری مواجه است
پنج دارنده حق وتو و ژاپن مذاکرات‌شان را درباره پاسخی به کره شمالی سه شنبه شب بدون دستیابی به توافق نظر پایان دادند. مباحث درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی که تحریم تسلیحاتی و تحریم‌های شدید اقتصادی را علیه کره شمالی مدنظر قرار می‌دهد، قرار است امروز هم ادامه یابد.

"مباحث خوب"
کنزو اوشیما، رییس ژاپنی شورای امنیت پس از مذاکرات پنج دارنده حق وتو و ژاپن درباره پیش نویس قطعنامه گفت: ظاهرا مشاوره‌های بیشتری در سطح کارشناسی و سفیران نیاز است. در همین حال‌، جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز با بیان این که این گروه در مجموع متحد بوده است و باید به سرعت به کارش ادامه دهد، گفت: من خوشحالم که ما چنین مباحث خوبی داشته‌ایم.

کد خبر 5755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز