همشهری آنلاین: دو کارشناس سیاسی روس، در یک کنفرانس اینترنتی به همت خبرگزاری «نووستی»، اقدامات کره شمالی را پیامد رفتارهای آمریکا ارزیابی کردند.

کنستانتین آسمولوف کارشناس برجسته انستیتو خاور دور روسیه در این کنفرانس گفت: انجام آزمایش‌های هسته‌ای، متأسفانه پیامد منطقی سیاست تشدید فشارهای خارجی از سوی دولت بوش است.

به گفته آسمولوف، کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را به‌عنوان یک راهبرد بازدارنده می‌داند و هیچیک از همسایگان خود را تهدید نمی‌کند و نمی‌تواند تهدید کند، حداقل به این دلیل که یک یا دو بمب اتمی نمی‌تواند روند جنگ با هر یک از همسایگان آن را تغییر دهند.

وی گفت: صحبت از تهدید یا باج‌گیری هسته‌ای، تنها تبلیغاتی‌است و منعکس کننده واقعیت‌ها نیست.

به عقیده این کارشناس روس در اوضاع کنونی، جامعه جهانی باید از "تحریم گسترده و یا تدابیر نظامی" احتراز کند و برای ایجاد اوضاعی مساعد در منطقه تلاش کند که پیونگ یانگ را به بازگشت به مذاکرات شش جانبه سوق دهد.

آسمولوف اظهار داشت: روسیه و چین می‌توانند در این راه نقش پیشرو را ایفا کنند.

دمیتری کاسیروف مفسر سیاسی نووستی نیز با وی هم عقیده است، وی اظهار داشت: بمب هسته‌ای که اکنون برای همیشه در کره شمالی باقی می‌ماند، بهای بزرگترین حماقتی‌است که آمریکایی‌ها اوایل قرن حاضر مرتکب شدند.

کاسیروف با این موافق است که تحریم نمی‌تواند کمک به حل مشکلات کند.

وی افزود: این تحریم‌ها هیچ معنایی ندارند. من معتقدم که باید گفتگو با کره شمالی را به‌طور جدی آغاز نمود و آن چیزی را به این کشور داد که سعی در به‌دست آوردن آن دارد و آن حمایت بین‌المللی از اصلاحاتی‌است که از سوی کره شمالی انجام می‌شود.

کد خبر 5970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز