همشهری آنلاین: یک مقام اطلاعاتی دولت آمریکا اعلام کرد در نمونه‌گیری هوایی اولیه که از کره شمالی انجام شده، رادیواکتیوی که باید پس از یک آزمایش هسته‌ای موفق پدید آمده باشد دیده نمی‌شود.

به گزارش آسوشییتدپرس، این مقام اطلاعاتی که نامش فاش نشده است، تأکید کرد این نتایج لزوماً به این معنی نیست که انفجار کره شمالی ناشی از یک انفجار اتمی نبوده است.

به گفته مقامات رسمی ایالات متحده، این دولت درباره ماهیت انفجار زیرزمینی کره شمالی مردد است، اما نتایج نمونه‌گیری مورد اشاره نشان می‌دهد که آزمایش کره‌ای‌ها به هر حال به طول کامل موفقیت‌آمیز نبوده است.

این نمونه‌گیری را هواپیماهای ویژه wc-135 پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوای ژاپن در روز سه‌شنبه انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد نمونه‌گیری هوایی از فراز دریای ژاپن که در میان سرزمین ژاپن و کره واقع شده است انجام شده باشد.

در این حال یک مقام رسمی دولت چین امروز [جمعه 21 مهر 1385] در پکن اعلام کرد در بررسی چینی‌ها نیز اثری از تشعشع ناشی از آزمایش هسته‌ای مورد ادعای کره شمالی یافت نشده است.

این مقام اداره حفاظت از محیط‌زیست چین گفت این کشور از روز دوشنبه که انفجار آزمایشی کره شمالی صورت گرفت، نتایج نمونه‌گیری‌های هوایی را زیر نظر دارد و تاکنون نشانه‌ای از رادیواکتیو در فضای چین نیافته است.

مقام چینی و مقام آمریکایی هر دو گفته‌اند نمونه‌گیری‌ها همچنان ادامه دارد و نتیجه قطعی طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان روز چهاشنبه خود گفته بود: ایالات متحده در حال بررسی ادعای کره شمالی است، اما صرف همین ادعا نیز صلح و ثبات بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد.

بوش از سازمان ملل و همسایگان کره شمالی خواست این کشور را برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش تحت فشار بگذارند.

کد خبر 5841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز