همشهری‌آنلاین: کره شمالی روز دوشنبه 9اکتبر(17 مهر) از انجام موفقیت آمیز اولین آزمایش هسته‌ای خود خبر داد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،دولت پیونگ یانگ آزمایش زیر زمینی اولین بمب هسته‌ای کره شمالی را گامی به جلو برای مردم این کشور توصیف کرده‌است.

در اولین واکنش‌ها نسبت به انجام این آزمایش،دولت چین  که متحد وحامی اصلی کره شمالی محسوب می‌شود،اعلام کرده که  پیشتر با انجام آزمایش هسته‌ای از سوی پیونگ‌یانگ مخالفت کرده بود و اکنون امیدوار است که کره شمالی به گفت و گو‌های شش جانبه بپیوندد.

در مقابل اما سخنگوی ارشد دولت ژاپن در اولین واکنش رسمی از سوی این کشور اعلام کرد: آزمایش هسته‌ای کره شمالی در صورتی که به تایید برسد، تهدیدی خواهد بود برای امنیت و ثبات منطقه (شرق دور) وسایر کشور‌ها را نیز تحریک خواهد کرد.کره جنوبی نیز وضعیت هشدار نظامی خود را بالا برده است و اعلام  کرده‌است به آزمایش اخیر کره شمالی پاسخ خواهد داد.

تلویزیون دولتی کره جنوبی نیز با پخش این خبر به نقل از موسسه زمین شناسی این کشور قدرت بمب آزمایش شده را برابر با 550 تن تی‌ان‌تی اعلام کرد.با توجه به قدرت این بمب می‌توان گفت آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی در مقیاس کوچک انجام شده‌است، زیرا براساس اطلاعات موجود بمب هسته‌ای که آمریکا در سال 1945 برای انهدام شهر هیروشیما از آن استفاده کرد،دارای قدرت تخریبی معادل12.500 تن تی ان تی بود.موسسه زمین شناسی آمریکا نیز اعلام کرده‌است: زمین لرزه‌ای به قدرت 4.2 ریشتر را در شمال شرقی کره شمالی به ثبت رسانده است.اما دولت ژاپن این آزمایش را هنوز تایید نکرده‌است.

اگر چه کره شمالی پیش از این نیز ادعای تولید بمب را مطرح کرده بود ،تا کنون عضویت این کشور در باشگاه کشور‌های هسته‌ای به رسمیت شناخته نشده بود،که این امر احتمال دارد با تایید آزمایش اخیر به وقوع بپیوندد.این مساله همزمان توازن قوا در منطقه را نیز بر هم خواهد زد و تلاش‌هایی که برای عاری کردن جهان از تسلیحات هسته‌ای انجام می‌گیرد را کمرنگ وبی اثر خواهد کرد.

اما آنچه اکنون مطرح است واکنش بین‌المللی نسبت به آزمایش این بمب است. تا کنون و بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، همسایگان کره شمالی نسبت به انجام این آزمایش واکنش  چندان شدیدی از خود نشان نداده‌اند. با این حال انتظار می‌رود شورای امنیت نیز تحت فشار‌های آمریکا و ژاپن ،تحریم‌های بیشتری را علیه کره شمالی اعمال کند. 

کد خبر 5602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز