پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا سه روز پس‌از آزمایش بمب هسته‌ای توسط کره‌شمالی تاکید کرد: قصد حمله به این کشور را ندارد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیدپرس گزارش داد، به رغم تاکید بر حل دیپلماتیک بحران هسته‌ای کره‌شمالی، رییس جمهور آمریکا اذعان داشت که آمریکا تمامی ‌راه‌ها را برای دفاع از دوستان و منافعش در منطقه در مقابل تهدیدهای کره‌ی شمالی مد نظر قرارمی‌دهد.

بوش گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید کره‌ی شمالی را مجبور کند برنامه‌ی تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند.

وی افزود:‌ شورای امنیت باید برای ممانعت از صدور مواد هسته‌ای توسط کره‌ی شمالی وارد عمل شود و نقل و انتقالات مالی را که به پرداخت هزینه‌های برنامه‌های هسته‌ای کمک می‌کند، بلوکه کند.

تهدید کره
کره‌ی شمالی اما پس از موضع گیری مشترک آمریکا و چین در جمایت از اقدامات تنبیهی و تحریم در پاسخ به آزمایش هسته‌یی کره‌ی شمالی تهدیدات خود را آغاز کرد.
وزارت خارجه‌ی کره‌شمالی اعلام کرد که اگر آمریکا به اعمال فشارهایش ادامه دهد این‌کشور اقدامات یاد شده را به منزله‌ی اعلام جنگ تلقی کرده و دست به پاسخگویی خواهد زد.


کیم یونگ نام، مرد شماره‌ی دوی کره‌ی شمالی،  ‌در یک گفت وگوی آژانس خبری ژاپن گفت: رییس شورای قانون گذاری کره‌ی شمالی گفته است که ادامه‌ی سیاست‌های خصمانه‌ی آمریکا می‌تواند به انجام آزمایش‌های بیشتر هسته‌ای منجر شود.


وی گفت: اگر آمریکا به این اقدامات خصمانه ادامه دهد و بخواهد به انواع مختلف به ما فشار وارد کند،‌ ما چاره‌ای نداریم جز این که برای مقابله با آن‌ها دست به اقدامات فیزیکی بزنیم.
در بیانیه‌ی وزارت امورخارجه‌ی کره‌ی شمالی نیز تاکید شده است که این کشور خود را همزمان برای مذاکره یا مقابله آماده می‌کند.

ناباوری کره‌جنوبی
رو مو هیون، اعلام کرد که این کشور خود را برای مقابله‌ی طولانی مدت با کره‌ی شمالی آماده می‌کند.
رییس جمهورکره‌ی گفت: ادعای کره‌ی شمالی مبنی بر در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای به دلیل‌تهدیدهای آمریکامطرح شد و میتوان درباره آن گفت "زیاده گویی محض" است.
وی افزود: تهدیدی که کره‌ی شمالی از آن حرف می‌زند یا اصلا وجود ندارد یا مبالغه‌ی محض است. اما هنوز معلوم نیست که آنها به عمد در خصوص این تهدیدها زیاده‌گوی می کنند یا واقعا نمی‌دانند که چه می‌کنند.


این در حالی است که آمریکا، انگلیس و فرانسه صدور قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل خواستار شده‌اند که طی آن اجازه‌ی اعمال تحریم یا مقابله‌ی نظامی داده شود.

آمریکا پیش نویس اصلاح شده‌ی قطعنامه‌ی سازمان ملل را برای مذاکره به شورای امنیت ارایه داده و طی آن تحریم‌های شدیدتر علیه کره‌ی شمالی را خواستار شده است.
به گفته‌ی دیپلمات‌ها در این پیش نویس تحریم‌های اقتصادی و تجاری و تسلیحاتی درخواست شده است و ق 15 عضو شورای امنیت بعد از ظهر پنجشنبه 12 اکتبر(20مهر) در باره‌ی این پیش‌نویس بحث و تبادل نظر می‌کنند.

هم‌چنین بر اساس این پیش‌نویس راه‌ها برای اعمال تحریم‌های جدی تر برای مقابله با تهدیدها علیه صلح و امنیت بین المللی باز گذاشته شده است.
در این پیش‌نویس از کره‌ی شمالی خواسته شده فورا و بدون قید و شرط به مذاکرات شش جانبه بازگردد.

کد خبر 5792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز