همشهری آنلاین: کره شمالی با آزمایش هسته‌ای که انجام داد نهمین کشوری است که ظاهرا به حلقه در حال گسترش دارندگان تسلیحات هسته‌ای پیوسته است.

خبرگزاری آلمان از هامبورگ گزارش داد، علاوه بر قدرت‌های رسمی هسته‌ای یعنی آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین، کشورهای هند، پاکستان و نیز رژیم صهیونیستی قدرت‌های بالغعل هسته‌ای مسحوب می‌شوند.
آن گونه که «بولتن دانشمندان هسته‌ای» تخمین می‌زند، شمار کلاهک‌های هسته‌ای در سراسر جهان حدود 27 هزار عدد است که حدود 13 هزار عدد از این کلاهک‌ها قابلیت عملیاتی شدن دارند. حدود 97 درصد زرادخانه‌های هسته‌ای متعلق به آمریکا و روسیه است.

آمریکا در سال 1945 میلادی اولین بمب اتمی را علیه شهرهای ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی مورد استفاده قرار داد. اتحاد جماهیر شوروی در سال 1949 اولین بمب اتمی‌اش را ساخت. انگلیس در سال 1952 به قدرتی هسته‌ای تبدیل شد و فرانسه در سال 1960 و چین در سال 1964 از دارندگان تسلیحات هسته‌ای اعلام شدند. هند برای اولین بار در سال 1974 یک بمب اتمی را آزمایش کرد. در سال 1988 پاکستان به عنوان رقیب هند اولین کلاهک هسته‌ای خود را ساخت. رژیم صهیونیستی نیز تاکنون در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای را به صورت رسمی تایید نکرده است.
کشورهای بیشتری نیز به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هستند یا طرح‌های‌شان را برای دستیابی به این تسلیحات کنار گذاشته‌اند. مصر در سال 1954 برنامه‌ای را در این زمینه آغاز کرد و پس از جنگ‌های 6 روزه علیه اسراییل در سال 1967 آن را پایان داد. معمر قذافی، رهبر لیبی و صدام، نیز به دنبال تسلیحات هسته‌ای بوده‌اند. آرژانتین و برزیل در آمریکای جنوبی هم در دهه 80 میلادی تسلیحات هسته‌ای خود را کنار گذاشتند. آفریقای جنوبی نیز در دهه 80 میلادی کلاهک‌های هسته‌ای خود را کنار گذاشت. احتمالا اندکی پیش از پایان رژیم آپارتاید در این کشور، این کلاهک‌ها نابود شده‌اند

کد خبر 5635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز