گروه سیاسی: غلامحسین الهام تاکید کرد: موضع ایران مخالفت با هر گونه سلاح‌های کشتار جمعی است و جمهوری اسلامی به دنبال خلع و نابودی این گونه سلاح‌هاست و این موضع خود را بارها اعلام کرده است.

آزمایش موشکی کره‌شمالی و بازتاب‌های گسترده آن، بر رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تأثیر داشت و بوش در پیامی ضمن محکوم کردن آزمایش‌ هسته‌ای کره‌شمالی مدعی شد این کشور از فناوری هسته‌ای سوءاستفاده کرده و آن را در اختیار ایران و سوریه نیز می‌گذارد. سخنگوی دولت هم روز گذشته در جلسه خود با خبرنگاران با رد این ادعا بر موضع ایران تأکید کرد و خواهان خلع سلاح قدرت‌های بزرگ شد. بوش در بیانیه خود که مرکز اطلاعاتی کاخ سفید منتشر کرده بر عملکرد آمریکا در دیپلماسی اشاره کرد و گفت: هنوز آمریکا قصدی برای توسل به عملیات نظامی ندارد و مسئله هسته‌ای کره‌شمالی و ایران از راه شورای امنیت دنبال می‌شود.  منابع صهیونیستی نیز روز گذشته با اشاره به سخنان بوش مدعی شدند با تکمیل آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، ممکن است با توجه به مواضع ضد‌آمریکایی این کشور و ایران، همکاری‌های هسته‌ای ایران و کره‌شمالی وارد فاز تازه‌ای شود.  سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز در گفت‌وگویی رادیویی اذعان کرد، که فشار بین‌المللی بر ایران را نمی‌توان مدیریت کرد و حتی برای اعمال تحریم مشکلات زیادی وجود دارد.
سخنگوی دولت اما فقط به رد کردن صحبت‌های بوش اکتفا نکرد و به گروه 1+5 توصیه کرد به عدالت و ذات حقوقی معاهدات بین‌المللی توجه کنند. به گزارش ایرنا، الهام بار دیگر بر حق مسلم ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و ارتقا و پیشرفت را حق همه کشورها دانست. وی در موضع‌گیری صریح دیگری اعلام کرد کشورهایی که عضو ان‌پی‌تی نیستند، بهتر است عضو آن شده سپس داعیه‌دار نظارت و انحراف در جامعه جهانی باشند. این موضع سخنگوی دولت هر چند مستقیم به اسرائیل باز می‌گردد، اما هند و پاکستان را هم دربر می‌گیرد که عضو ان‌پی‌تی  نیستند، بمب اتمی نیز دارند و درباره حقوق بین‌المللی هسته‌ای اظهار نظر هم می‌کنند.
روسیه اما بار دیگر بر حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران تأکید کرده است. ایرنا به خبری از ریانووستی اشاره کرد که گویا سرگئی لاوروف در مقاله‌ای برای روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگماینه نوشته است. وزیر خارجه روسیه گفته ایران حق دارد طبق پیمان منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و مقررات آژانس به توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بپردازد و ما این اصل را تعریف کرده و تصریح کرده‌ایم هرگونه راه  حل این مسئله باید براساس دیپلماسی و مسالمت‌آمیز باشد.
روسیه اما قصد نزدیکی بیشتر به ایران را دارد و هنوز به آن خط سنتی خود نرسیده که ناگهان خط خود را عوض کند. ایسنا خبری را روز گذشته منتشر کرد و در آن خبر داد روسیه  متعهد به تحویل پدافند هوایی «تورام – یک» به ایران است. قرار است تا پایان سال 2006، 29 مجموعه از این پدافند تحویل ایران شود.
روز دهم دی‌ماه می‌توان این خبر را نهایی دانست و یا این که سرنوشت آن را مشابه نیروگاه اتمی بوشهر متصور شد.
گویا دیپلماسی غیررسمی ایران نیز فعال شده و چند نماینده مجلس برای رایزنی با پارلمان اروپا راهی بروکسل شده‌اند. الهام امین‌زاده، علی‌احمدی و موریس معتمد در خبری که ایرنا منتشر کرده به این سفر رفته و قرار است ظرف دو روز اقامت خود در بروکسل و لوگزامبورگ با نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمان لوگزامبورگ دیدار و گفت‌و‌گو کنند. این هیأت برنامه مشخصی را برای دیدارهای خود اعلام نکرده و در پارلمان اروپا نیز برنامه ویژه‌ای برای آنها تدارک دیده نشده است. اما در هر حال نوعی دیپلماسی است که می‌تواند مفید هم باشد.
کد خبر 5701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز