جمعه ۲۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره شمالی به ژاپن نسبت به اعمال تحریم‌های جدید هشدار داد. ژاپن تمام واردات را از کره شمالی متوقف کرده و بنادرش را بر روی کشتی‌های این کشور بسته است.

در همین حال به نظر نمی‌رسد شورای امنیت بتواند به جبهه متحدی برای واکنش به پیونگ‌یانگ دست یابد.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش کرد، پس از دو روز مباحثه در نیویورک کنزو اوشیما، رییس ژاپنی شورای امنیت گفت که نمی‌تواند امکان تاخیری اندک را منتفی بداند.

با این اوصاف هنوز مشخص نیست که آیا رای‌گیری نهایی درباره قطعنامه‌ای که آمریکا تقاضای تصویب آن را دارد، امروز (جمعه) صورت خواهد گرفت یا خیر.

سونگ ایل هو، عضو هیات مذاکرات عادی‌سازی روابط با ژاپن روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو در پیونگ‌یانگ اعلام کرد: "ما به اقدامات تلافی‌جویانه شدید متوسل خواهیم شد. این‌ها فقط حرف نیست."

ژاپن یک روز پیش از این اظهارات در واکنش به اعلام آزمایش هسته‌ای روز دوشنبه کره شمالی برخی تحریم‌های اقتصادی دیگر را نیز علیه این همسایه کمونیستی خود اعلام کرده بود.

این تحریم‌ها ممنوعیت کاملی را بر واردات کالا از کره شمالی اعمال می‌کند. علاوه بر این، کشتی‌های کره شمالی حق ورود به بنادر ژاپنی را ندارد و اتباع این کشور نیز حق ندارند به ژاپن سفر کنند.

دولت توکیو پس از آزمایش راکتی کره شمالی در ماه ژوئیه نیز اولین تحریم‌ها را علیه این همسایه خود اعمال کرد.

درخواست برای تحریم‌های شدیدتر

در همین حال آمریکا نیز برای اعمال تحریم‌های شدیدتر بر کره شمالی از طریق شورای امنیت سازمان ملل تلاش می‌کند. واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را ارایه کرده است که روسیه و چین همچنان با آن مخالف هستند.

در همین حال، ژاپن که در حال حاضر تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کره شمالی اعمال کرده است، قصد دارد رویکرد تند خود را تشدید کند.

جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه در نیویورک اعلام کرد که پیش‌نویس بازبینی شده واشنگتن روز پنجشنبه به صورت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل ارایه خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد این پیش‌نویس قطعنامه برای روز جمعه به تصویب برسد. این متن آن گونه که ژاپن خواستار آن بود، ممنوعیتی را برای تردد کشتی‌ها و هواپیماهای کره شمالی در بنادر یا فرودگاه‌های خارجی اعمال نمی‌کند.

این متن در همین حال، آزمایش هسته‌ای را تهدیدی برای صلح بین‌المللی قلمداد کرده است.

آمریکا در پیش‌نویس این قطعنامه موارد بازرسی از انتقال کالا و تحریم‌های مالی را خط زد تا موافقت چین و روسیه را جلب کند.

تحریم‌های در نظر گرفته بر اساس فصل هفت منشور سازمان ملل اعمال خواهند شد که اعمال تحریم اقتصادی و یا توسل به زور را مجاز کرده است.

چین مخالف آن است که از بند 41 فصل هفت در تنظیم این قطعنامه استفاده شود که امکان قطع بخشی یا کامل روابط اقتصادی و دیپلماتیک را با کشور موضوع قطعنامه فراهم می‌کند.

نبود خطر تشعشع رادیواکتیو برای کره جنوبی

کره جنوبی پس از اعلام پیونگ یانگ مبنی بر انجام آزمایش هسته‌ای، در نیمه حاکمیت خود بر شبه جزیره کره، تشعشع رادیواکتیو یافت نکرده است.

وزارت علوم کره جنوبی روز پنجشنبه با اعلام این مطلب تصریح کرد که هیچ ماده رادیواکتیوی نیز در این کشور یافت نشده است.

هان سئونگ ژائه، عضو موسسه دولتی کره در زمینه امنیت هسته‌ای گفت که کارکنان این موسسه که مسوولیت تجزیه نمونه‌های ذرات هوا را برعهده داشته‌اند، هنوز اطمینان ندارد که کره شمالی واقعا آزمایشی هسته‌ای را انجام داده باشد و اگر هم این آزمایش را انجام داده باشد، موفقیت آمیز بوده باشد.

کد خبر 5826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز