چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

هادی بیدختی*: پالایشگاه اصفهان قرار است هفته آینده،به‌عنوان دومین زیرمجموعه نفتی دولت وارد بورس شود و به دست بخش‌خصوصی برسد.

اما این عرضه اولیه علاوه بر اینکه پای شرکت‌های معظم وزارت نفت را به بازار سرمایه باز می‌کند، خبر از ورود صنعت جدیدی به بورس می‌دهد که درصورت شفاف‌سازی‌ قطعا با استقبال سهامداران مواجه خواهد شد.

به عبارت دیگربه احتمال فراوان بورس و سهامداران آن در شرایطی که بازار‌های رقیب انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کند به این عضو تازه وارد روی خوش نشان خواهند داد؛ ضمن اینکه شرکت‌های پالایش نفت به‌عنوان تامین‌کننده خوراک واحدهای پتروشیمی در زنجیره تولید به‌خودی خود از ظرفیت لازم برای موفقیت در بازار سهام برخوردارند.

با همه اینها تمامی این اتفاقات خوشایند زمانی محقق خواهد شد که دولت قبل از عرضه سهام با ارائه صورت‌های مالی شفاف و انعقاد قراردادهای بلندمدت و لازم الاجرا در زمینه خرید خوراک و محصولات این واحدها براساس قیمت‌های جهانی تکلیف شرکت‌های پالایشگاه نفت وصاحبان آینده آن را مشخص کند.

روشن‌تر اینکه دولت باید قبل از هر اقدامی برای عرضه سهام سودآورترین شرکت پالایشگاه نفت، صورت‌های مالی حسابرسی وتایید شده را به اطلاع سهامداران برساند وقرار دادهای بلندمدت برای خرید خوراک ومحصولات، براساس قیمت جهانی منعقد کند.

از سوی دیگر بورس موظف است، با نظارت بر تک تک شرایط ورود به بازار سرمایه وارائه اطلاعات شفاف، تداوم سودآوری شرکت را در جهت حفظ منافع سهامداران، تضمین کند.

در نهایت اینکه به‌نظرمی رسد اگر متولیان خصوصی‌سازی و بورس با اندکی طمأنینه وبراساس برنامه مدون برای عرضه اولیه شرکت پالایشگاه نفت اصفهان اقدام کنند، بورس هم از ورود  این صنعت جدید استقبال خواهد کرد.

* کارگزار بورس اوراق بهادار

کد خبر 55440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز